تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگ
لینک : econews.ir/5x3402923
شناسه : 3402923
تاریخ :
بی‌توجهی به "عرف" کار دست دیزنی داد؛ ۱۰۰ میلیون دلار زیان در انتظار "دنیای عجیب" اقتصاد ایران: اخیراً موضوع ترویج و عادی‌سازی همجنسگرایی از سوی کمپانی دیزنی با محصولاتش در برخی کشورها خبرساز شده است اما این‌بار بی‌توجهی کمپانی دیزنی به "عرف‌ها" کار دستش داد و زیان اقتصادی قابل توجهی به کمپانی تحمیل کرد.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، بررسی‌های چند سال اخیر نشان می‌دهد، کمپانی والت دیزنی با درنظر گرفتن برخی اهداف خاص نسبت به تولید محصولات مختلفی در دنیای سرگرمی کرده و بعضاً تلاش می‌کند عرف‌های موجود در فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف را با چالشی جدی روبرو کرده و به جای آنها عرف‌های تازه‌ای در راستای اهداف تعیین شده خود جایگزین کند.

در این زمینه جامعه‌شناسان براین باورند  اصولاً کارکرد محصولات فرهنگی از گذشته‌ها در جوامع مختلف با شکل‌گیری کمپانی‌های بزرگی مثل دیزنی، نتفیلیکس یا پیکسار تغییر کرده و به نوعی این شرکت‌ها با استفاده از نفوذ قابل توجهی که در کانون خانواده‌ها دارند، سوءاستفاده کرده و تلاش می‌کنند سبک‌زندگی، عرف‌ها، تبعیض‌نژادی، نوع تصمیم‌گیری‌ها و حتی عادات خرید و ارتباطات مردم را مدیریت کنند و یکی از محصولات معروف در این زمینه سری عروسک‌های باربی است.

به گفته این گروه روند تهاجم فرهنگی این کمپانی‌ها از چاپ و نشر  آغاز شده و رفته رفته به اسباب‌بازی کودکان رسید و اخیراً با توسعه جوامع و البته افزایش اثرگذاری فناوری‌های مختلف در جوامع اکنون به موضوع تولید بازی‌ها، انیمیشن‌هاو فیلم و سریال رسیده است، اما واقعیت نگران کننده اینجاست که از اوایل قرن جدید موضوع اثرگذاری مشخصاً کانون خانواده‌ها و کودکان بوده است.

"دیزنی" به دنبال عادی سازی "همجنسگرایی" در خانواده‌

جامعه‌شناسان همچنین تاکید می‌کنند روند اصلی مسئولان کمپانی دیزنی و شرکت‌های مشابه اینگونه بوده که با درنظر گرفتن کل پروژه جامعه هدف و نوع فعالیت را تعیین می‌کنند و بعضاً در اشاره مشخص به سوژه مثل رنگ پوست و تبعیض نژادی خلاصه می‌شود و در مواردی هم به عادی سازی روابط نامشروع یا خارج از عرف جوامع منجر خواهد شد که یکی از این موارد، ارتباط غیر عرفی دو فرد از یک جنس یا همان همجنسگرایی است.

این درحالی است که به گفته این گروه روند فعالیت این ابرکمپانی‌ها به موضوع تولید یا توزیع محصولات فرهنگی ساخته شده خودشان خلاصه نمی‌شود و بعضاً حتی برای رسیدن به اهداف خود وارد دنیای پرحاشیه سیاسی می شود و تلاش می‌کنند با ایجاد کمپین‌ها یا جریان‌های مختلف سیاسی حتی تصمیم‌گیرندگان ارشد دولتی را هم در مدیریت خود برای رسیدن به اهداف کلانشان بگیرند و شاهد مثال قابل توجه آن هم موضع‌گیری کمپانی والت‌دیزینی در ماجرای ممنوعیت سقط جنین در آمریکا است.

ماجرا از اینجا آغاز شد که با درنظر گرفتن ماجرای ممنوعیت سقط جنین در ایالات متحده که تقریباً سال 2019 میلادی در صدر اخبار قرار داشت، باب ایگر، مدیر وقت شرکت فیلم و انیمیشن‌سازی والت‌دیزنی رسما اعلام کرد اگر این قانون جدید در ایالت جورجیا اجرایی شود احتمالاً کار ساخت برای کمپانی بسیار دشوار خواهد بود.

اشاره این مدیر ارشد کمپانی به تعداد کارمندان فعال در این کمپانی بود که در ایالت جورجیا ساکن بودند و دقیقاً در همان دوره موضوع بیکاری برای دولت وقت بسیار اهمیت داشت و ایگر رسماً در مصاحبه‌های خود گفت تصویب این قانون عاملی می‌شود تا کارمندان کمپانی برای زندگی مناسب‌تر و بهتر از جورجیا به ایالت دیگری مهاجرت کنند و این اتفاق یعنی کاهش رونق اقتصادی ایالت.

نگاهی به فیلم «آمونیت»|اسطوره‌سازی از زنِ گمنامِ فسیل‌شناس / چگونه هالیوود با یک درام ساده، همجنسگرایی را ترویج می‌کند؟

اما ماجرای ترویج همجنسگرایی کمپانی دیزنی از انیمیشن کوتاهی با عنوان "In a Heartbeat" که صراحتاً به ترویج همجنسگرایی در حوزه کودکان پرداخت تا اشاره‌ای که در داستان‌ اسباب‌بازی‌های 4 بود و سپس انیمیشن "به پیش" و قسمت اخیر "جنگ‌های ستاره‌ای" و در نهایت فیلم "جاودان‌ها" همگی خبر از جدی شدن موضوع همجنسگرایی در انیمیشن‌های اخیر داشت.

جالب توجه اینجاست که چندی پیش مدیر محتوای سرگرمی دیزنی به بهانه احترام به حریم خصوصی و آزادی متعهد شد که 50 درصد از شخصیت‌های فیلم‌های این کمپانی شامل شخصیت‌های اقلیت‌های جنسی مانند همجنسگراها و دوجنسیت‌خواهان شود. تلاش دیزنی در مقابل قانون‌های منع بحث درباره همجنسگرایی شروع شد تا اصرار خود را برای نمایش و ترویج این موضوع نشان دهد.

"لایتیر" تهدید بزرگی که همجنسگرایی را به رسمیت می‌شناسد/تهاجم کارتونی علیه فطرت و خانواده در هالیوود

از سوی دیگر درمقابل این هجمه‌ها فعالیت نهادهای مستقل و کوچکی مانند انجمن "یک میلیون مادر" که به تحریم فیلم‌ها می‌پردازند تا به اندازه بضاعت و توانشان نسبت به فیلم‌ها واکنش نشان دهند یا برخی نهادهای دینی و مسیحی  چندان فایده‌ای نداشته و صرفاً واکنش‌گرا بودند. خصوصاً آنکه وقتی بازیگران و هنرمندان هالیوودی بعضاً به‌صورت غیرمستقیم حتی از آنها حمایت می‌کنند و نمایش همجسنگرایی را حقی برای آنها می‌دانند.

این جریان باعث شده که دیگر به برخی فیلم‌ها به عنوان اثر هنری یا حتی سرگرمی دیده نشود. گویا آنها اصلاً برای فروش نیامده‌اند و مأموریتی دیگر برای تولیدشان در نظر گرفته شده است. انیمیشن "لایتیر" از همین سنخ است. فیلمی که بودجه 200 میلیون دلاری دارد و تنها 220 میلیون دلار فروش کرده است.

به‌هرحال ظاهرا کمپانی دیزنی بدون توجه به واکنش جوامع و فرهنگ‌های مختلف به روند فعالیت خود ادامه داد ولی جالب توجه اینجاست که تحریم محصولات اینچنینی از سوی مخاطبان اخیراً درس بزرگی به کمپانی دیزنی داده است به صورتی که یکی از انیمیشن‌های جدید دیزنی با نام "دنیای عجیب" با زیانی باورنکردنی روبرو شده تاجایی که به گفته برخی رسانه‌ها این بدترین تجربه فروش برای کمپانی دیزنی است.

در اخبار منتشر شده آمده انیمیشن "دنیای عجیب" که همزمان در 4174 سینما اکران می‌شده در تعطیلات عید شکرگزاری آمریکایی که به مدت 5 روز است و همواره به عنوان یکی از موتورهای محرکه صنعت سینما شناخته می شود؛ فقط کمی بیشتر از 18.5 میلیون دلار فروش داشته که تقریباً کمتر از نصف برآورد فروش 40 میلیون دلاری بوده است.

اقدام جدید دولت هلند برای ترویج "همجنسگرایی"/ حذف جنسیت در کارت‌های شناسایی شهروندان هلندی!

به گفته منتقدان سینما در آمریکا  این فیلم حداقل ضرری 100 میلیون دلاری را تجربه خواهد کرد؛ مگر اینکه فروشش بالا برود که با توجه به نقدهای متوسط و استقبال کم تماشاگران امری بعید است. از آنجا که این فیلم با بودجه 180 میلیون دلاری تولید شده و ده‌ها میلیون دلار هم هزینه‌های بازاریابی و توزیع جهانی آن بوده باید حداقل 360 میلیون دلار بفروشد تا ضرر نکند.

در عین حال این فیلم نمی‌تواند به فروش خارجی هم خیلی امیدوار باشد زیرا تاکنون 9.2 میلیون دلار از اکران در 43 بازار بین‌المللی به دست آورده است. مانند بیشتر فیلم‌های هالیوودی، تنش با چین و روسیه که 2 بازار بزرگ بین‌المللی فیلم هستند، بر فروش خارجی آن اثر می‌گذارد و در عین حال از آنجا که فیلم دارای شخصیتی همجنس‌گراست و ارجاعاتی به این امر دارد، دیزنی تصمیم گرفته تا آن را در بازارهای خاورمیانه، اندونزی و مالزی نیز اکران نکند.