تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : جامعه
لینک : econews.ir/5x3400480
شناسه : 3400480
تاریخ :
لزوم به روز رسانی استاندارد‌های قطعات خودرو اقتصاد ایران: عصر خودرو- در نمایندگی‌های خدمات پس از فروش خودرو یا سایر تعمیرگاه‌ها هر روز تعداد زیادی از مشتریان را با خودرو‌های نو و جدیدمی بینیم که به علت مشکلات و نقص فنی قطعات ناچارشدند به این مراکز مراجعه کنند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، چندی پیش تصویر زورگیری از مالک یک خودروی صفر کیلومتر در فضای مجازی منتشر شد که مالک خودرو می‌گفت قفل درب‌ها به علت نقص فنی بدرستی عمل نمی‌کرد و برای همین درب‌ها هنگام حضور سارق قفل نبودند، برای بررسی علت این موضوع راهی خط تولید خودروی مذکور شدیم تا از استاندارد بودن قفل‌های نصب شده بر خودور با خبر شویم.

محمد جواد هوشیاری مدیر تضمین کیفیت تامین قطعات ایران خودرو گفت: قفل‌های درب‌های جانبی دارای نشان استاندارد هستند و برای استعلام این نشان هم می‌توان از کد الطاق شده روی قطعه استفاده کرد، البته گواهینامه استاندارد برای قطعات خودرو بصورت 3 ساله صادر می‌شود و قبل از اعطای این گواهینامه، سازمان ملی استاندارد از محصول مورد نظر نمونه برداری می‌کند و آزمایشات لازم را انجام می‌دهد.

اینطور که پیداست قطعه فوق استاندارد دارد، اما کیفیت لازم را ندارد، در این خصوص با رئیس انجمن قطعه سازان خودرو گفتگو کردیم، محمدرضا نجفی‌منش با تاکید بر لزوم بازنگری در استاندارد‌های قطعات خودرو گفت: اغلب شاخص‌ها و استاندارد‌های موجود در حوزه قطعات خودرو بسیار قدیمی شده اند و سازمان ملی استاندارد باید استاندارد‌ها را حداقل هر 10 سال یکبار بروزرسانی و بازنگری کند.

وی افزود: شرایط صنعت در حال تغییر است و سازمان ملی استاندارد باید تحرک بیشتری در زمینه بازنگری استاندارد‌ها داشته باشد و به مراکز مناسب برای آزمایش قطعات مجهز شود.

از این دست اشکالات در قطعات خودرو‌های صفر کیلومتر بسیار زیاد است و هر روز مشتریان زیادی را راهی تعمیرگاه‌ها می‌کنند. در حال حاضر از 305 عنوان قطعه موثر در تولید خودرو، فقط 30 عنوان قطعه مشمول استاندادر‌های اجباری هستند که همین استاندادر‌های نیز نیاز به بازنگری و به روز رسانی دارند.