تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استانها
لینک : econews.ir/5x3397641
شناسه : 3397641
تاریخ :
زنگ خطر به صدا در آمد؛ نرخ سالمندی در همدان ازمیانگین کشوری بالاتر است اقتصاد ایران: دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت استان همدان، نرخ سالمندی در همدان را از میانگین کشوری بالاتر دانست و اظهار کرد: متاسفانه همدان جزو ۵ استان پیر کشور است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،حجت الاسلام میلاد صالحی با اشاره به وضعیت جمعیتی استان همدان، نرخ سالمندی در همدان را از میانگین کشوری بالاتر دانست و اظهار کرد: متأسفانه همدان جز ۵ استان پیر کشور است.

وی با اشاره به اینکه جمعیت کشور در حال حاضر ۸۴.۵ میلیون نفر است که از سال ۹۸ نرخ رشد به زیر یک درصد رسیده، گفت: سال ۹۹ نرخ رشد ۷ دهم درصد و در سال گذشته این نرخ رشد همان میزان ۷ دهم درصد تکرار شد که با چند صدم تغییر، این میزان پایین‌ترین نرخ رشد در طول تاریخ ایران است.

دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت استان همدان با بیان اینکه تا ۱۵ سال آینده نرخ رشد جمعیت صفر خواهد شد و به سمت منفی خواهد رفت که به معنی کاهش جمعیت کل است افزود: استان همدان در نرخ رشد منفی به سر می‌برد و این به این معنی است که سال به سال جمعیت کل در همدان کاهش می‌یابد که پایین‌ترین نرخ رشد در استان همدان شکل گرفته است.

وی با تاکید به اینکه طبق پیش‌بینی‌های انجام شده در سال‌های آینده، همدان به یکی از ۳ یا ۴ استان سالمند ایران تبدیل خواهد شد و زنگ خطر هشدارهای جمعیتی در ایران به صدا درآمده است؛ خاطرنشان کرد: وجود بیش از ۲۷۰ مجموعه فعال فرهنگی، اجتماعی و مردمی در استان که به طور عمده از جامعه جوان، فرهیخته و صاحب ایده تشکیل شده است، می‌تواند ظرفیت بالایی را برای پیشبرد اهداف جوانی جمعیت استان داشته باشد که این امر نیاز به توجه بیشتری دارد.

احصای نظام مسائل جمعیت استان در دستور کار

صالحی با بیان اینکه احصای نظام مسائل جمعیت استان یک موضوع کلیدی است که در دستور کار شورای اندیشه‌ورزان قرار گرفته است؛ افزود: نظام مسائل جمعیت استان بر روی این پاشنه آشیل‌ها می‌چرخد که شامل تک‌فرزندی است، چرا که بُعد خانواده استان ۳.۳ است که نیاز به دقت و بررسی بیشتری دارد.

وی ادامه داد: دومین مورد مربوط به بالا بودن سن ازدواج می‌شود، اگر سال گذشته شاهد افزایش ازدواج نسبت به سال قبل آن بودیم دلیلش ازدواج افراد سن بالاتر بود و با این وجود هنوز جوانانی داریم که مجرد ماندن را ترجیح می‌دهند!

دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت استان همدان از دیگر عوامل کاهش جمعیت را مهاجرت فرستی جوانان به پایتخت برای ادامه تحصیل و ایجاد اشتغال، الگوگیری از نظام فرهنگ وارداتی سبک زندگی از جمله فردگرایی، راحت طلبی و مسئولیت‌گریزی خانوادگی اشاره کرد که سبب می‌شود نظام جوان جمعیتی استان آسیب ببیند و افزود: این دلایل می‌تواند نهایت به کاهش جمعیت در جامعه با نبود فرزندآوری منجر شود.