تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3396769
شناسه : 3396769
تاریخ :
لزوم پیشتازی یزد در صنعت پلاسما اقتصاد ایران: یزد- نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس گفت: یزد به واسطه داشتن نیروهای علمی و متخصص شاخص باید در حوزه پلاسما و مشتقات آن  پیشتاز باشد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، محمدصالح جوکار روز پنجشنبه در آیین افتتاح و بهره برداری مرکز اهدای پلاسما در منطقه آزادشهر یزد با اشاره به رشد بسیار بالای صنایع حوزه پلاسما اظهار کرد: امروزه دنیا به سرعت به سمت تجاری سازی بحث مشتقات پلاسما رفته و در حال حاضر بیش از 30 نوع محصول اصلی پلاسما در دنیا مانند بسیاری از داروهای دیگر تجاری شده است.

وی افزود: درخواست و تقاضاهای مرتبط با این محصول و مشتقات آن در دو دهه اخیر در دنیا بسیار زیاد بوده و رشد قابل توجهی داشته است.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر 60 درصد از پلاسماهای تولید شده در کشور مورد فرآوری قرار می گیرند گفت: امروزه 60 درصد از پلاسمای تولید شده در کشور مورد فرآوری قرار می گیرند و با توجه به ظرفیت های کشور در زمینه های مرتبط با حوزه پلاسما و خون، این مقدار باید به 100 درصد برسد.

وی با بیان اینکه مجوز اهدای پلاسما در یزد صادر شد و این مرکز هاب منطقه ‌ای جنوب شرق کشور می‌شود تصریح کرد: اگر زیرساخت های مورد نیاز برای فرآوری این محصول در کشور ایجاد شود، کشور در زمینه فرآوری پلاسما به خودکفایی خواهد رسید و همانند امروز، نیازی به ارسال پلاسمای کشور به آلمان و دریافت مجدد آن پس از تبدیل به دارو نیستیم.

جوکار ادامه داد: حذف فرآیند ارسال و دریافت پلاسمای کشور تنها با راه اندازی مرکز اصلی و پالایشگاه خون در کشور محقق می شود.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس با اشاره به اینکه یزد یکی از قطب های مهم علمی در کشور است عنوان کرد: عمده صنایع موجود در استان یزد در زمینه صنایع سنگین و سخت افزاری قرار می گیرد و با توجه به پیشینه یزدیها و دارالعلم بودن آن، انتظار می رود که صنایعی که در حوزه علمی و دانش‌بنیان می‌تواند زمینه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و نخبگان یزد را فراهم ‌کند بیش از گذشته در این استان ایجاد شود.

وی صنعت تولید پلاسما را از جمله صنایع نوین و پاک کشور دانست و گفت: یزد به واسطه داشتن نیروهای علمی و متخصص شاخص باید در این حوزه پیشتاز باشد.

جوکار با تاکید بر ظرفیت استان یزد در تولید دارو و اهمیت سرمایه گذاری در این بخش اظهار کرد: در حال حاضر یزد ظرفیت لازم برای تولید دارو در حوزه های مختلف را دارد و باید در این حوزه سرمایه گذاری لازم انجام شود.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس با بیان اینکه در بخش دارویی علاوه بر مشتقاتی که می توان از برخی مواد مخدر داشت گفت: در این بخش علاوه بر مشتقاتی که می‌توانیم از برخی مواد مخدر داشته باشیم، در زمینه‌های دیگر هم نیاز به توسعه داریم و داروهای صنعتی و شیمیایی دیگر هم باید در استان یزد تولید شود.

وی افزود: برای تحقق این مهم بخش خصوصی و مسئولان دولتی باید به صورت جدی همکاری کنند و در صورت مشارکت مطلوب بخش خصوصی، بخش دولتی با تمام ظرفیت پای کار خواهد آمد.