تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3396720
شناسه : 3396720
تاریخ :
انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک در زمینه گیاهان دارویی اقتصاد ایران: با حضور استاندار سیستان و بلوچستان و رئیس جهاد دانشگاهی تفاهم نامه همکاری مشترک این نهاد و جهاد کشاورزی استان در زمینه گیاهان دارویی و فرآورده های مرتبط به امضا رسید.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از جهاد دانشگاهی، صبح امروز پنجشنبه ۳ آذر ماه، در دومین روز سفر رئیس جهاد دانشگاهی به استان سیستان و بلوچستان، تفاهم نامه همکاری مشترک جهاد دانشگاهی و سازمان جهاد کشاورزی استان در زمینه گیاهان دارویی و فرآورده‌های مرتبط با حضور حسین مدرس خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان و حسن مسلمی نائینی رئیس جهاد دانشگاهی به امضا رسید.

در این مراسم رئیس جهاد دانشگاهی ضمن تبریک ایام هفته بسیج بیان کرد: استان سیستان و بلوچستان در زمینه‌های مختلف دارای شاخص‌ها و پتانسیل‌های منحصر به فردی است.

مسلمی نائینی در ادامه گفت: سیستان و بلوچستان در زمینه فعالیت دانشگاهی و داشتن مراکز آموزشی علمی از استان‌های تراز اول کشور محسوب می‌شود که وجود این مراکز خود می‌تواند پشتوانه علمی قوی برای انجام کارهای تحقیقاتی و کاربردی جهاد دانشگاهی در استان باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی اظهار کرد: ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان در زمینه‌های انرژی‌های نو همچون باد، خورشید و آب می‌تواند فرصت را برای جهاد دانشگاهی برای ارائه خدمات علمی و پژوهشی در استان فراهم آورد.

مسلمی نائینی همچنین با اشاره به دوران مسئولیتش به عنوان مدیرکل بورس دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در آن زمان نگاه ویژه‌ای به بورس دانشجویان مناطق کم برخوردار داشتم که خوشبختانه بسیاری از دانشجویانی که در آن زمان بورس شدند هم اکنون شاهد خدمات آنها در استان سیستان و بلوچستان هستیم.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون نیز این آمادگی برای حمایت از مناطق کم برخوردار وجود دارد تصریح کرد: این آمادگی در جهاد دانشگاهی است که سرمایه گذاری در خصوص گیاهان دارویی، اصلاح نژاد دام همچون گاو اصیل سیستانی و مرغ بومی را انجام دهد.

رئیس جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی در بحث علمی، دانش بنیان و پژوهشی می‌تواند به کمک توسعه استان در بخش‌های ذکر شده بیاید.

مسلمی نائینی گفت: در تفاهم نامه همکاری جهاد دانشگاهی و جهاد کشاورزی در خصوص توسعه و فرآوری گیاهان دارویی این آمادگی را داریم تا از صنعت کشت گیاهان دارویی و کمک به بومیان منطقه جهت فروش و فرآوری این محصول در استان حمایت کنیم.

همچنین در این جلسه استاندار سیستان و بلوچستان نیز ۶ شاخص برای فعالیت جهاد دانشگاهی در استان را گیاهان دارویی، گاو اصیل سیستانی، مشاغل خانگی، ایده‌های نو و فناور، مباحث آموزشی و دانشگاهی و تولید دانش به محصول ذکر کرد.

مدرس خیابانی گفت: خوشنامی جهاد دانشگاهی در انجام فعالیت‌های مختلف این نهاد را در کشور به عنوان یک برند و نهاد موفق تبدیل کرده است.

وی اظهار کرد: ما باید خودباوری که در جهاد دانشگاهی در زمینه چرخه تولید دانش و خلاقیت و نوآوری است به تولید ثروت و اقتصاد تبدیل کنیم و از این ظرفیت برای توسعه استان استفاده کنیم.

مدرس خیابانی تاکید کرد: جهاد دانشگاهی برای انجام فعالیت‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی خود باید در استان دارای پایگاه دائم شود و دستگاه‌های مرتبط همچون دانشگاه، اداره راه و شهرسازی و سازمان برنامه ریزی از این نهاد حمایت جدی داشته باشند.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: اعتماد به نفس و خودباوری در استان در خصوص تولیدات فناور باید انجام شود که جهاد دانشگاهی در این زمینه می‌تواند به کمک ما در استان بیاید.

مدرس خیابانی خاطرنشان کرد: اعتقاد بر این است مطالعاتی که تا کنون در استان انجام شده باید تبدیل به محصول شود، از این پس کار مطالعاتی بر عهده دانشگاه‌ها و تولید محصول بر عهده بخش خصوصی و دولت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این جلسه سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان را ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار و با تولید بالغ بر ۲۰ هزار تن ذکر کرد و افزود: سیستان و بلوچستان دارای افزون بر ۲۰۰ گونه گیاهی زراعی، باغی، جنگلی و مرتعی است.

سید محمدرضا سید حسینی تصریح کرد: در قالب این برنامه ۵ ساله توسعه کشت گیاهان دارویی که با هدف افزایش سطح زیر کشت و شکل گیری صنعت و بازرگانی گیاهان دارویی، ارتقای سطح درآمد کشاورزان و ایجاد زمینه‌های جدید اشتغال زایی و حفظ ذخایر توارثی و اهلی سازی گیاهان دارویی در سازمان جهاد کشاورزی دنبال می‌شود، ۶۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی سیستان وبلوچستان افزایش خواهد یافت.

حسینی بیان کرد: عمده گیاهان دارویی که در هدف برنامه توسعه کشت گیاهان دارویی قرار دارد شامل حنا، چای ترش، نیل یا وسمه، گل محمدی، سیر و زیره سبز، رازیانه، سیاهدانه، … است.

وی تصریح کرد: برای تحقق توسعه گیاهان دارویی، تولید و توزیع انواع بذر، احداث واحدهای فرآوری، اسانس گیری و گلاب گیری، احداث مزارع الگویی با همکاری مراکز تحقیقاتی و همکاری با بهره برداران در کشت و صادرات محصولات تولیدی را در دستور کار سازمان جهادکشاورزی قرار داده ایم.

حسینی تاکید کرد: در برنامه توسعه سطح زیر کشت و تولید گیاهان دارویی، ایجاد صنایع تبدیلی و کارگاه‌های مورد نیاز نیز به عنوان زنجیره ارزش برای فرآوری محصولات مد نظر قرار دارد.

تفاهم نامه همکاری مشترک در زمینه گیاهان دارویی و فرآورده‌های مرتبط به امضای سید محمدرضا سید حسینی رئیس سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان و عباس صفدری رئیس جهاد دانشگاهی واحد سیستان و بلوچستان رسید.

دیدار با امام جمعه زاهدان.، حضور در جمع جهادگران استان و بازدید از کلینیک تخصصی دندانپزشکی جهاد دانشگاهی از دیگر برنامه‌های روز دوم سفر رئیس جهاد دانشگاهی است.