تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3396707
شناسه : 3396707
تاریخ :
اعتصاب کامیونداران کره جنوبی و تهدید برای صنایع خودروسازی این کشور اقتصاد ایران: دومین اعتصاب سراسری و بزرگ کامیونداران در کره جنوبی طی 6 ماه اخیر از امروز پنجشنبه آغاز شد و مقامات این کشور درباره تاثیر آن بر صنایع هشدار دادند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از اسکای نیوز، رانندگان کامیون کره جنوبی روز پنجشنبه دومین اعتصاب بزرگ خود را در کمتر از 6 ماه گذشته آغاز کردند که تهدیدی برای ایجاد اختلال در کار صنایع تولیدی و عرضه سوخت برای بخش‌هایی از جمله خودرو و پتروشیمی در دهمین اقتصاد بزرگ جهان است.

با افزایش شدید قیمت سوخت در کره جنوبی، رانندگان کامیون از دولت می‌خواهند حداقل دستمزدی که به عنوان «نرخ مطمئن حمل‌ونقل» شناخته شده و تا پایان سال منقضی می‌شود، به یک سیستم دائمی تبدیل شود و مزایای رانندگان کامیون در سایر بخش‌ها از جمله  تانکرهای نفت نیز افزایش یابد.

دولت کره جنوبی گفته که این برنامه دستمزد راننده کامیون‌ها را به مدت سه سال تمدید خواهد کرد، اما سایر خواسته‌های اتحادیه کامیونداران را رد کرد.

 در ماه ژوئن گذشته اعتصاب مسالمت آمیز هشت روزه رانندگان کامیون در کره جنوبی، ارسال کالا به  این کشور را به تعویق انداخته بود که موجب خسارت بیش از ۱.۲ میلیارد دلاری به بخش تولید در کره جنوبی بود و این اعتصاب با ادعای اینکه هر کدام از دو طرف به نفع طرف دیگر امتیاز داده است، به پایان رسید.

اتحادیه کامیونداران کره جنوبی مسئول سازماندهی اعتصاب با برپایی ۱۶ تجمع در سراسر  این کشور از صبح امروز پنجشنبه است؛ از جمله تجمعی که در بندر اولسان، محل کارخانه اصلی هیوندای موتور( شرکت خودروسازی کره‌ای) است.

 این اتحادیه تخمین زد که حدود ۲۲ هزار نفر  در این تجمع‌ها شرکت کرده‌اند، در حالی که وزارت حمل و نقل کره جنوبی اعلام کرد که حدود 9 هزار و ۶۰۰ نفر در این تجمع‌ها شرکت کردند و هیچ درگیری با پلیس که اوضاع را تحت کنترل دارد، رخ نداده است.

با شروع تجمع پر سر و صدا در یک مرکز حمل و نقل در Uyewang، یک مرکز حمل و نقل در ۲۵ کیلومتری جنوب سئول، صدها راننده کامیون در اطراف محل برگزاری تجمع راهپیمایی کردند و بنرهایی را حمل کردند و سربندهایی با شعار «متحد شوید، بجنگید» و شعار «وقتی می ایستیم، دنیا می ایستد»  بسته بودند و شماری زیادی نیروی پلیس کره جنوبی هم در این محل مستقر بودند.

در بوسان، بزرگترین بندر کره جنوبی، پرسنل امنیتی و اتوبوس ها در امتداد جاده‌های اصلی صف کشیده بودند.

اتحادیه همبستگی کامیون داران، برگزارکننده اصلی این رویداد، هشدار داده که این اعتصاب می‌تواند عرضه نفت در پالایشگاه‌های بزرگ و حمل و نقل در بنادر و کارخانه‌های بزرگ را متوقف کند.

این اتحادیه گفت که تقریباً همه  25 هزار عضو آن، حدود 6 درصد از رانندگان کامیون کشور، در اعتصاب شرکت خواهند کرد و تعداد نامشخصی از اعضای غیر اتحادیه هم به آنها پیوستند.

لی بونگ جو، رئیس این اتحادیه امروز پنجشنبه گفت: ما چاره‌ای نداریم جز اینکه تمام خدمات لجستیکی در کره را متوقف کنیم.

اوایل این هفته، وون هی ریونگ ، وزیر حمل و نقل کره جنوبی گفته بود که تاثیر سیستم نرخ حمل و نقل ایمن برای افزایش ایمنی رانندگان کامیون ثابت نشده است، بلکه تنها درآمد آنها را افزایش می‌دهد و همین امر دلیل امتناع دولت از گسترش این برنامه است.

این اتحادیه از دولت کره جنوبی خواسته است تا اطمینان حاصل کند که شرکت‌های بزرگ در صورت نقض قانون حداقل دستمزد، پاسخگو خواهند بود.

هان دوک سو، نخست وزیر کره جنوبی گفته است: اگر اعتصاب اتحادیه کامیون‌داران ادامه یابد، بار بزرگی نه تنها بر صنایع کلیدی، بلکه بر معیشت مردم و اقتصاد ملی تحمیل خواهد کرد.

پایان پیام/