تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3395895
شناسه : 3395895
تاریخ :
واردات داروهای بیهوشی نامحدود خواهد بود اقتصاد ایران: رئیس سازمان غذا و دارو گفت: برخی کشورها به علت تحریم به ایران دارو نمی‌دهند که تأمین بخشی از آنها، به مذاکرات بین المللی نیاز دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، حیدر محمدی، پس از نشست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اظهار کرد: اجازه دادیم از کشورهای همسایه ماده اولیه برای تولید دارو وارد شود و در مورد تأمین برخی داروها که مشکل جهانی داشتند، نیازمند به کارگیری سیاست خارجی هستیم.

وی گفت: کمبودهایی در داروهای بیهوشی وجود دارد که به علت نبود تولیدکننده داخلی، واردات این داروها را نامحدود کردیم.

رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: ظرف چند روز گذشته بیش از ۵۰۰ هزار داروی بیهوشی در مراکز درمانی کشور توزیع شد و کمبودهای غیربحرانی هم تا حدود ۲ ماه دیگر رفع می‌شود.

محمدی با بیان اینکه تولید سرُم در کشور به اندازه نیاز نیست، گفت: ماهانه یک و نیم تا ۲ میلیون تن بیش از تولید به سرم نیاز داریم که از شهریور واردات آغاز شد.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: در برخی استان‌ها مشکل تأمین سرُم وجود داشت که مازاد سرُم در مناطق دیگر از طریق شرکت‌های پخش به مناطق دچار کمبود منتقل می‌شود.

محمدی گفت: با تلاش شرکت‌های تولید کننده از حدود چند هفته دیگر به ظرفیت تولید سرُم یک میلیون تن اضافه می‌شود و یک شرکت داروسازی در تبریز هم در حال آماده سازی برای تولید سرُم است.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: اگر مشکلی رخ ندهد، می‌توانیم تا پایان سال صادر کننده سرُم شویم.

محمدی با بیان اینکه تا اواخر این هفته مشکل آنتی بیوتیک حل می‌شود، گفت: شرکت‌های داروسازی و صنعت کشور پیش بینی این افزایش نیاز را برای تأمین آنتی بیوتیک نمی‌کردند.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: با این حال آنتی بیوتیک‌ها سه شیفت در حال تولید است و تا اواخر هفته در سقف ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار عدد وارد کشور می‌شود. پیش تر هم حدود ۵۰ تن آنتی بیوتیک خوراکی وارد شده بود.

محمدی گفت: پارسال بیش از ۹۸ درصد داروها در داخل کشور تولید شد و به تدریج واردات را محدود می‌کنیم. برای تولید دارو نیازمند حمایت وزارت صمت و واردات تجهیزات هستیم. اخیراً هم مصوبه‌ای داشتیم که با حذف تعرفه واردات، از تأمین تجهیزات تولید دارو حمایت شود.