تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سلامت
لینک : econews.ir/5x3395894
شناسه : 3395894
تاریخ :
پرستاران از بدقولی برخی از مسئولان گلایه مندند! اقتصاد ایران: رئیس شورای عالی سازمان نظام پرستاری گفت: به رغم ابلاغ دستورالعمل‌های اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، اما اقدام اجرایی مناسبی صورت نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، شمس الدین شمسی، در آستانه روز پرستار اظهار کرد: دو سال از تأکید رهبری مبنی بر اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری می‌گذرد اما عملاً شاهد این مسئله هستیم که اقدام اجرایی مناسبی صورت نگرفته که جای تأسف دارد.

وی افزود: من به نوبه خودم احساس شرمساری می‌کنم و نمی‌دانم مسئولین مربوطه چگونه پاسخگوی جامعه پرستاری خواهند بود.

شمسی ادامه داد: به رغم اینکه دستورالعمل‌های اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از تیر ماه ابلاغ شده است؛ بررسی‌های میدانی ما نشان می‌دهد که هنوز خدمات پرستاری در HIS ها ثبت نشده و نسبت به اجرای دستورالعمل رسیدگی به اسناد اقدام نشده است.

وی گفت: سوال ما از مسئولین وزارت بهداشت این است که چرا این دستورالعمل‌ها اجرایی نشده؛ در حالی که همه این قوانین و دستورالعمل‌ها مصوب شده است.

شمسی بیان کرد: برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بودجه در نظر گرفته شده اما سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌کند که بودجه ندارد و آن را تخصیص نمی‌دهد. مسئولیت عدم اجرای قوانین در حوزه پرستاری، برعهده وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی است و این دستگاه‌ها باید پاسخگوی نارضایتی پرستاران از وضعیت موجود باشند.

رئیس شورای عالی سازمان نظام پرستاری گفت: اگر التهاب و اعتراضی در ۱۰ روز آینده در جامعه پرستاری رخ بدهد مسئولین سه دستگاه ذکرشده، باید پاسخگوی این اعتراضات باشند. به رغم اینکه رهبری فرموده‌اند با پرستاران نباید مانند کارگران فصلی برخورد شود اما ۱۵ هزار نیروی پرستاری که در دوران کرونا نیز در حال خدمت بودند، اخراج شده‌اند.

وی با بیان اینکه در آستانه روز پرستار، بسیاری از پرستاران تعرفه خدمات را دریافت نکرده‌اند و بودجه تخصیص داده شده نیز کافی نبوده است، خاطرنشان کرد: ما خواستار اجرای سریع، کامل و بدون چون و چرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری هستیم زیرا جامعه پرستاری از وعده‌ها خسته شده است.

رئیس شورای عالی سازمان نظام پرستاری تأکید کرد: سازمان نظام پرستاری باید در تمام جلسات مربوط به اجرای قانون حضور داشته باشد اما در بسیاری از جاها بدون حضور نمایندگان این سازمان، اقدام به برگزاری جلسه و تدوین دستورالعمل می‌کنند.

وی، معضل جذب نیروهای انسانی را از دیگر مشکلات حوزه پرستاری عنوان و تصریح کرد: نیروهای طرحی که اخراج شده‌اند باید به شغل خود بازگردند.