تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3395841
شناسه : 3395841
تاریخ :
«نگاه کوتاه‌مدت» عامل زیان سهامداران بورس/ روند بازار سهام به تعادل رسیده است اقتصاد ایران: مازاد عرضه در معاملات حقیقی بازار سرمایه می تواند روند مثبت شکل گرفته در بورس را با خطر مواجه کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در روزهایی که بلاتکلیف است، روند مشخصی نداشته و همین مساله نیز سبب خروج پول از بورس شده است. برخی از کارشناسان معتقدند ماندگاری شاخص در حوالی مرز یک میلیون و 400 هزار واحد نشان از مقاومت در این سطح دارد. مقاومتی که مانع رشد شاخص شده است.

به نظر می رسد، نیروهای صعودی بازار قوی هستند و شاخص را بالای این مرز نگه داشته ‌اند. از منظر تکنیکالی تغییر خاصی در بازار دیده نشد و شاخص کل را باید همچون روزهای قبل دید.

اما شاخص کل هموزن از دست نوسانات ریز رهایی یافت تا یک پله دیگر خودش را مثبت ببیند و این احتمال را قوت بخشد که قرار است به خط میانی کانال صعودی برسد و به مقاومت 411 هزار واحدی نزدیک ‌تر شود.

* بورس در کف تاریخی خود قرار دارد

در این‌باره حمید دستجردی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: سرمایه‌گذاران با استراتژی بلندمدت و میان ‌مدت گاهی تحت تاثیر جو روانی بازار سرمایه، تصمیمات کوتاه‌ مدت می‌گیرند که چنین رفتاری قطعاً بازدهی مطلوب برای سرمایه‌گذاران به همراه نخواهد داشت.

وی ادامه داد: براساس داده‌ها و اطلاعات و آمارهای تاریخی، قطعاً بازار سرمایه ارزنده است، چراکه معیار ارزندگی سهام، روند و تداوم سودآوری شرکت‌ها است و نسبت P/E این بازار در کف تاریخی ۱۰ ساله خود قرار گرفته و همین موضوع خود گواه ارزندگی این بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: فعالان این بازار در همه سال ‌های گذشته از شرایط بدتر از وضعیت فعلی نیز با موفقیت گذر کرده ‌اند و امیدواریم این بار هم با اندکی صبر و بردباری از وضعیت فعلی گذر کنیم و بازار سرمایه به رشد و پویایی لازم برسد.

دستجردی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد غالب سرمایه‌گذاران در بازار سهام کشور ما، سرمایه ‌گذاران میان ‌مدت و بلندمدت هستند، اما نکته اینجاست که سرمایه‌ گذاران با استراتژی بلندمدت و میان ‌مدت هم گاهی تحت تاثیر جو روانی بازار سرمایه، تصمیمات کوتاه‌ مدت می ‌گیرند و چنین رفتاری قطعاً بازدهی مطلوب برای سرمایه ‌گذاران به همراه نخواهد داشت.

* شاخص کل هموزن بازهم پیشی گرفت

در پایان معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل بورس نسبت به روز کاری قبل 2 هزار و 533 واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و 410 هزار و 188 واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت 18 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم وزن بورس نیز با رشد هزار و 816 واحدی در سطح 407 هزار و 302 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت 45 صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس، 51 واحد بالا آمد و در سطح 18 هزار و 593 واحد قرار گرفت. 

* رشد ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با رشد 27 درصدی به رقم 24 هزار و 112 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 16 هزار و 763 میلیارد تومان بود که 69 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می ‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 4 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 266 میلیارد تومان رسید. سهم معاملات خرد از کل معاملات بورس 13.5 درصد بوده است.

امروز سرانه خرید هر کد حقیقی 15 میلیون و 800 هزار تومان بود و سرانه فروش هر معامله‌ گر حقیقی 16 میلیون تومان بود. در واقع شاهد مازاد عرضه سرانه بودیم در بخش معاملات خرد بوده ایم. 

* خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

در مجموع معاملات چهارشنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 73 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان)، خساپا (شرکت سایپا) و بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت و نمادهای وبانک (سرمایه‌ گذاری گروه توسعه ملی)، وآذر (سرمایه‌ گذاری ‌توسعه ‌آذربایجان‌) و وبصادر (بانک صادرات) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* افت ارزش صف‌های فروش بورس

در پایان معاملات امروز، 54 درصد سهم ها با رشد قیمت و 46 درصد نمادها با کاهش قیمت روبرو شدند. در معاملات روز چهارشنبه، 60 نماد صف خرید داشتند و 28 نماد با صف فروش مواجه بودند.

مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 7 درصدی به 192 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 66 درصد کاهش یافت و 88 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد وبانک (شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی)، وآذر (شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان) و وبصادر (بانک صادرات) بیشترین صف خرید را داشتند.

در پایان معاملات نماد سفاسی (شرکت فارسیت اهواز)، گدنا (تهیه توزیع غذای دنا آفرین فدک) و رفاه (فروشگاه های زنجیره ای رفاه) بیشترین صف فروش را داشتند.

پایان پیام/