تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3395664
شناسه : 3395664
تاریخ :
اگر قصد انجام کامپوزیت دندان دارید این مطلب را بخوانید اقتصاد ایران: در ادامه نکاتی را درباره کامپوزیت دندان به شما خواهیم گفت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، همان طور که می‌دانید کامپوزیت‌ها یکی از راه‌های اصلاح طرح لبخند به حساب می آیند. کامپوزیت دندان روکشی از جنس رزین است که توسط آن عیوب دندان را برطرف کرده و باعث مرتب شدن دندان‌ها و در نتیجه‌ی آن لبخند هالیوودی خواهید داشت. اکثر روش‌های درمانی مادام العمر نیستند و طول عمر آنها مشخص است و باید بعد از گذشت آن مدت مجدداً ترمیم انجام شود. کامپوزیت دندان هم طول عمر مشخصی دارند و بعد از مدتی در اثر عوامل مختلف دچار تغییر رنگ می‌شوند.

کسانی که دندان‌هایشان را کامپوزیت کرده اند و یا می‌خواهند آن را برای اصلاح طرح لبخند خود انجام دهند به دنبال پاسخ این سوال هستند که آیا رنگ کامپوزیت دندان تغییر می‌کند؟ علت این تغییر چیست؟ درمان آن چگونه است؟

برای تعیین تغییر رنگ کامپوزیت دندان استاندارد مشخصی وجود ندارد در نتیجه یکی از ابزارهای مرجعی که در زمینه تشخیص رنگ کامپوزیت می‌توان از آن استفاده کرد چارت رنگ کامپوزیت دندان است. این چارت بر اساس طیف رنگ‌های ترکیبی مشخص شده است:

دسته A به سمت قهوه‌ای متمایل است.

دسته B به سمت زرد متمایل است.

دسته C به سمت خاکستری و زرد متمایل است.

دسته D به سمت زرد و قرمز متمایل است.

دندانپزشک رنگ دندان شما را تشخیص می‌دهد و به شما می‌گوید کدام رنگ کامپوزیت مناسب دندان‌های شما است.

آیا کامپوزیت تغییر رنگ می‌دهد؟

کامپوزیت‌ها نسبت به گذشته تغییرات بسیار ی داشته اند و رنگ پذیری آنها نسبت به جنس‌های قدیمی کمتر شده است با این حال هنوز هم کامپوزیت‌ها رنگ پذیر هستند و تغییر رنگ می‌دهند. البته این اتفاق در طول زمان رخ می‌دهد و عوامل زیادی مثل مصرف سیگار و یا رنگ غذاها روی آن تاثیر می‌گذارد.در ادامه به بررسی عواملی که باعث تغییر رنگ کامپوزیت خواهد شد می‌پردازیم:

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

وقتی که کامپوزیت انجام می‌دهید حتماً باید به موضوع بهداشت بیشتر از قبل توجه کنید. زیرا کامپوزیت‌ها نسبت به مینای دندان ضعیف‌تر هستند و زودتر رنگ جذب می‌کنند. البته باید توجه کنید که مسواک را هم به روش صحیح آن انجام دهید و از خمیر دندان مناسب کامپوزیت هم استفاده کنید. اگر به طور صحیح و مرتب مسواک نزنید، مواد غذایی روی سطح و اطراف کامپوزیت می‌نشیند و موجب تغییر رنگ آن می‌شود. پس در صورت داشتن کامپوزیت سعی کنید بعد از هر وعده‌ی غذایی مسواک بزنید و حداقل روزی یک بار نخ دندان بکشید. رعایت بهداشت علاوه برحفظ رنگ، طول عمر کامپوزیت دندان را هم بالا می‌برد.

کامپوزیت دندان چیست

کیفیت ونیر کامپوزیت دندان

کیفیت کامپوزیت‌ها یکی نیست و هر شرکتی کامپوزیتی با فرمول شیمیایی متفاوت درست کند. البته درست است که مواد اصلی آن رزین و پلاستیک است اما درصد آن می‌تواند تغییر کند. در نتیجه کیفیت آن هم یکی نخواهد بود و با توجه به جنس آن میزان رنگ پذیری هم متغیر است. بر همین اساس سعی کنید به توصیه‌های دندانپزشک در انتخاب درست کامپوزیت توجه کنید.

استعمال دخانیات و سیگار

مصرف سیگار و سایر دخانیات در هر صورت هم باعث تغییر رنگ و هم تخریب دندان‌ها می‌شود. سیگار حتی دندان‌های طبیعی را هم که مقاومت بیشتری نسبت به کامپوزیت دارند را خراب می‌کند. پس در صورتی که دندان‌های خود را کامپوزیت کرده اید و یا قصد انجام آن را دارید سیگار را ترک کنید. مصرف سیگار فقط رنگ دندان را دستخوش تغییر نمی‌کند و می‌تواند آسیب‌های جدی به دندان و حتی لثه وارد کند.

رژیم غذایی نامناسب

یکی از مسائلی که باعث تیرگی کامپوزیت‌ها می‌شود مصرف غذاهای حاوی رنگ دانه است. مثل قهوه چای و.... و یا نوشیدنی‌های گاز دار مثل نوشابه هم می‌تواند خطر تغییر رنگ و خرابی کامپوزیت‌ها را به همراه داشته باشد. مخصوصاً اگر بعد مصرف این مواد حاوی رنگ دانه دندان‌ها را به خوبی شست و شو ندهید خیلی زود رنگ کامپوزیت‌ها زرد و یا تیره می‌شود.

مهارت دندانپزشک

همانطور که می‌دانید کامپوزیت‌ها بیشتر برای ایجاد طرح لبخند و زیبا سازی دندان‌ها است. هنر و مهارت دندانپزشک مهم‌ترین موضوعی که در کیفیت نهایی کامپوزیت اثر گذار است. اگر فرم دهی کامپوزیت یا پولیش زدن آن به صورت اصولی انجام نشود بیمار پس از مدت کوتاهی شاهد بروز مشکلاتی از جمله تغییر رنگ کامپوزیت خواهد بود.

آسیب دیدن دندان‌ها

لایه‌های کامپوزیت ونیر بسیار نازک هستند و در صورت ایجاد حادثه به دندان‌ها آسیب برسد مثلاً شکستگی ایجاد شود، می‌توان آن را از روی کامپوزیت هم دید و یا اگر دندان‌ها در اثر پوسیدگی سیاه شوند دیده می‌شود.

مواد مصرفی ونیر

علاوه بر کیفیت خود ونیر کامپوزیت، موادی که برای نصب آن هم مورد استفاده قرار می‌گیرد مهم است. در واقع برای چسباندن ونیر کامپوزیت روی دندان از چسب مخصوصی استفاده می‌شود. این مواد مثل خود ونیر کامپوزیت مقاومت ندارند و زودتر سیاه می‌شوند بنابراین با رعایت بهداشت و رعایت رژیم غذایی مناسب از ورود باکتری‌ها به آن جلوگیری کنید.

قیمت کامپوزیت دندان

چند نمونه از مواد غذایی که باعث تغییر رنگ دندان می‌شود؟

چای

قهوه

زعفران

توت فرنگی

آب هویج

نوشابه

مشروبات الکلی

آبمیوه‌های صنعتی

زردچوبه

سس کچاپ

شکلات و تافی

مرباها

درمان تغییر رنگ کامپوزیت دندان

در صورتی که کامپوزیت دندان شما پس از مدتی دچار تغییر رنگ شده باشد باید به دندان پزشکتان مراجعه کنید. دندان پزشک ابتدا علت را بررسی می‌کند و دلیل تغییر رنگ دندان را پیدا می‌کند. سپس برای درمان آن اقدام می‌کند. در صورتی که تغییر رنگ دندان‌ها سطحی باشد و مدت زیادی از آن نگذشته باشد، در آن صورت دندان پزشک با استفاده از پولیش کاری آن را سفید و براق می‌کند. اما اگر زمان زیادی گذشته باشد در آن صورت احتمال دارد پولیش نتواند مشکل را رفع کند و نیاز به تعویض کامپوزیت باشد. و یا ممکن است راه‌های دیگر مثل بلیچینگ و یا لمینت دندان استفاده شود.

همچنین این احتمال هست که بین دندان و کامپوزیت فاصله باشد. این فاصله می‌تواند به حدی کم باشد که با میکروسکوپ دیده شود. اما همین فاصله‌ی ریز هم باعث ایجاد تغییر رنگ و یا خرابی می‌شود. در صورت مشاهده‌ی چنین موردی توسط دندانپزشک باید آن را ترمیم کرد.

آیا می‌توان پس از نصب رنگ کامپوزیت را تغییر داد؟

در انتخاب رنگ کامپوزیت نهایت دقت را به کار ببرید. این را هم بدانید که چسبی که با آن کامپوزیت را به دندان‌های شما می‌چسبانند رنگی تیره دارد و خود آن باعث می‌شود رنگ کامپوزیت پس از چسباندن یک تا دو درجه تیره‌تر به نظر برسد. همچنین سعی کنید در انتخاب رنگ کامپوزیت دندان به رنگ طبیعی که شبیه به سایر دندان‌های شما است دقت کنید. زیرا اگر کامپوزیتی با رنگ خیلی سفید انتخاب کنید مصنوعی به نظر می‌رسد. برای انتخاب درست سعی کنید حتماً به نظر دندانپزشک توجه کنید، زیرا پس از نصب رنگ آن قابل تغییر نیست و در صورتی که خوشتان نیاید، باید تعویض شود.

آدرس: شریعتی، بالاتر از سه راه یخچال رو به روی مترو قلهک، جنب خانه درسا، پلاک ۱۴۹۵، طبقه سوم، واحد ۱۳

شماره تماس: ۰۲۱۲۲۶۴۳۵۶۸

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.