تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادسبز
لینک : econews.ir/5x3395509
شناسه : 3395509
تاریخ :
توزیع گوشت مرغ با تاریخ انقضا نزدیک اقتصاد ایران: اسدالله نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گفت: در حال حاضر چالش مربوط به مرغ هایی است که بدون عقبه کارشناسی، برنامه ‎ریزی وارد شده و مهمترین مشکل آنان تاریخ انقضای نزدیک است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، مدتی است مرغداران گلایه دارند تولید مازاد داشته در حالی که وزارت جهاد کشاورزی مرغ منجمد وارداتی در بازار توزیع می‌کند. در این باره اسدالله نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: کشور به لحاظ تولید مرغ خودکفا بوده و از نظر ظرفیت حتی پتانسیل صادرات ۸۰ تا یک میلیون تن مرغ در سال از کشور فراهم است.

وی افزود: متأسفانه بر اساس سیاستگذاری شرایطی که در آبان سال گذشته انجام شد مجوز واردات بیش از ۲۳۰ هزار تن مرغ منجمد به کشور صادر شد.

وی ادامه داد: یک ماه پس از این موضوع ضرورت آن از بین رفته و کشور گوشت مرغ مازاد داشت؛ بنابراین شرکت پشتیبانی امور دام ناگزیر به جمع‎آوری آنها از سطح بازار شد. از این‎رو درخواست شد تا واردات مرغ منجمد متوقف شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران در ادامه درباره مشکلات فعلی مرغداران هم عنوان کرد: در حال حاضر چالش مربوط به مرغ‌هایی است که بدون عقبه کارشناسی، برنامه‎ ریزی و وارد شد. در حال حاضر تاریخ مصرف آنها رو پایان است.

او گفت: این در حالی است که کشور مازاد تولید داشته و تولیدکنندگان داخلی قادر به فروش محصولات خود نیستند. از سوی دیگر قیمت بسیار پایین آمده و حتی محصولات بین ۷ تا ۱۰ هزار تومان از نرخ مصوب نیز پایین‌تر در سطح بازار عرضه می‌شوند. اما متأسفانه باز هم شاهد توزیع گوشت مرغ منجمد از طریق برخی سایت‌ها در بازار هستیم.

اسدالله نژاد با بیان اینکه توزیع گوشت مرغ منجمد وارداتی باید به طور کامل متوقف شود، تاکید کرد: تولیدکنندگان داخلی مسئول سوءمدیریت‌های داخلی نیستند اگر مرغ‌های با تاریخ مصرف در حال اتمام از سوی فروشگاه‌ها به فروش برسد.

این فعال بخش مرغداری درباره جوجه‎ریزی در ماه آبان اظهار کرد: این عدد بیش از ۱۲۰ هزار قطعه بوده که به این آمار هم نقد وارد است.

او گفت: برای آنکه تولید دچار آسیب نشود و انباشت مرغ، دولت و تولیدکنندگان را دچار چالش نکند تولید باید متناسب با بازار تقاضا باشد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان نیاز بازار داخل عنوان کرد: با توجه به کاهش سرانه مصرف کشور در ماه گذشته، بیش از ۱۰۵ میلیون قطعه نیاز نبوده این در حالی است که تولید بدون ضابطه در حال انجام است. این موضوع هم واحدهای مرغ‌های مادر را درگیر و هم دولت را برای حل این بحران دچار مشکل می‌کند؛ بنابراین تقاضا می‌شود بدون توجه به سویه پرورش گوشتی واحدهای مرغداری، واحد پشتیبانی امور دام مرغ مازاد را جمع‎آوری کند.

اسدالله ‎نژاد در بخشی دیگر از سخنان خود یادآور شد: مرغداران در مقاطعی که تولید مازاد و قیمت مرغ پایین بود حدود ۶ ماه مازاد تولیدات خود را به واحد پشتیبانی امور دام تحویل داده و هنوز موفق به دریافت پول این مرغ‌ها نشده‎اند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران در پایان هم درخواست کرد: ضرورت دارد در حوزه صادرات بدون توجه به نژاد، گوشت مرغ منجمد به کشورهای همسایه صادر شود.