تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادسبز
لینک : econews.ir/5x3395339
شناسه : 3395339
تاریخ :
اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای مبارزه با آفات اقتصاد ایران: شاهپور علایی از تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان از محل مدیریت بحران برای مبارزه با آفت سرخرطومی حنایی خرما خبر داد و گفت: از این میزان ۱۵ میلیارد تومان به جنوب کرمان اختصاص دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، شاهپور علایی‌مقدم دیروز در آئین اختتامیه دومین جشنواره خرمای کلوته جنوب کرمان در شهر عنبرآباد، تخصیص اعتبارات لازم برای مبارزه با آفت نخیلات را به نخلداران نوید داد و گفت: مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان از مدیریت بحران ابلاغ شده که ۳۰ میلیارد تومان برای کرمان است و از این میزان ۱۵ میلیارد تومان برای جنوب‌کرمان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این که نخلداران نگران آفت سرخرطومی خرما نباشند، افزود: سازمان حفظ نباتات، مواد شیمیایی، ابزارآلات و پوشش را تأمین می‌کند زیرا کار مبارزه باید به درستی انجام شود و جای نگرانی هم برای نخلداران وجود ندارد.

به گفته این مقام مسؤول، در کنار اعتبارات همه باید برای مبارزه با سوسک سرخرطومی حنایی پای کار بیایند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور یکی از مشکلات بزرگ در جنوب کرمان را آفت حنایی خرما اعلام کرد که طغیان کرده است و افزود: این آفت خطرناک و پیچیده است که گزارش این آفت به وزارت جهاد کشاورزی ارائه شده و آنچه در توان وزارتخانه بوده انجام دادیم، در این راستا مبارزه با این آفت آغاز شده است.

علایی‌مقدم، غذا را عیار امنیتی کشورها عنوان کرد و افزود: همه حاکمیت و دولت‌ها وظیفه تأمین امنیت غذایی را دارند و در ایران ۱۴ میلیون هکتار سطح زیر کشت اراضی باغی و زراعی است که ۱۰۶ میلیون تن محصول از آن تولید می‌شود.

وی با بیان این که آب و هوای ایران خشک و نیمه‌خشک است، اظهار کرد: براساس تحقیقات جایی که میزان بارندگی کمتر از ۵۰۰ میلیمتر باشد کشاورزی سخت است.

رئیس سازمان حفاظت نباتات کشور، افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی را منوط به افزایش دانش کشاورزی عنوان کرد و افزود: در بخش کشاورزی کشور ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بهره‌بردار وجود دارد که درصد بالایی تخصص لازم را در این بخش ندارند، بنابراین باید زمینه انتقال یافته‌های تحقیقاتی بخش کشاورزی را زیاد کنیم.

وی از وجود ۸ هزار گونه گیاهی در کشور خبر داد و گفت: خشکسالی و حوادث غیرمترقبه عامل آفت و بیماری و یک عارضه ثانویه است، سازمان حفظ نباتات مسؤولیت حفظ محصولات باغی و زراعی را دارد و در این راستا کشاورزان باید آموزش لازم را برای مبارزه با آفات ببینند.

علایی‌مقدم با بیان این که جنوب‌کرمان منطقه‌ای متمایز در بخش کشاورزی کشور است، بیان کرد: جشنواره خرما یکی از استعدادهای کشور ماست و با وجود همه محدودیت‌ها مقام اول تا چهارم دنیا را در برخی از محصولات از جمله خرما، پسته، زعفران و … داریم که اگر بخش کشاورزی حمایت شود می‌تواند برای کشور ارزآوری داشته باشد.

وی با اشاره به دیپلماسی غذایی، گفت: ایراد کار در جنوب کرمان در بخش کشاورزی این است که به درستی محصولات منطقه را در بازارهای بین‌المللی معرفی نکرده‌ایم، بنابراین باید بعد از تولید محصول توسط کشاورز، زنجیره تولید تکمیل شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات، تولید را متضمن بازار خوب دانست و افزود: باید در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کرمان یک بسته را تعریف کنیم که حلقه مفقوده است و سازمان حفظ نباتات باید در کنار کشاورزان باشد.