تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : تورسیم و گردشگری
لینک : econews.ir/5x3393188
شناسه : 3393188
تاریخ :
۵ لحظه‌‌ی انفجاری که از حافظه ایرانی‌ها پاک نمی‌شود

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

برترین‌ها: این مطلب مروری‌ست بر انفجاری‌ترین لحظاتی که به واسطه فوتبال تجربه کردیم. هر بار که به عنوان یک ملت به میانجی فوتبال فریاد شادی جمعی سر دادیم، با این مطلب همراه باشید:

ایران روی هواست

گل رضا قوچان نژاد به کره جنوبی در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ یکی از لحظات تاثیرگذار فوتبال ایران به شمار می آید.

گاهی اوقات یک گل می‌تواند سرنوشت فوتبال یک یا چند کشور را تغییر دهد. وقتی روز آخر رقابت‌های انتخابی جام جهانی در منطقه آسیا فرا رسید، سرنوشت سه تیم می‌توانست با یک گل تغییر کند. ایران باید کره جنوبی را شکست می‌داد تا حتما به جام جهانی صعود کند. اما اگر گل پیروزی توسط ایران وارد دروازه کره جنوبی نمی‌شد ، کره صدرنشین گروه می‌شد و در این صورت از بین ایران و ازبکستان یکی با تفاضل گل برتر به جام جهانی می‌رسید. از طرفی اگر گل‌های ازبکستان در بازی همزمان مقابل قطر زیاد می‌شد یا گل‌های ایران به کره افزایش می‌یافت، ممکن بود کره در خانه، جام جهانی را از دست بدهد. کره در زمین خودی و با حمایت هواداران خودی، هجومی‌تر از ایران کار کرد و ایران به دنبال بهره گرفتن از اشتباهات کم شمار حریف بود، در نیمه دوم بعد از چند ضربه بی‌هدف در کنار زمین سانتری بلند که بی‌شباهت به دفع توپ نبود از محوطه‌ دفاعی ایران وارد زمین کره شد. مدافعان کره کاملا به این توپ مسلط بودند حداقل در ظاهر و از دید تماشاگران. اما از نگاه تک مهاجم ایران در زمین کره رضا قوچان‌نژاد، مدافع حریف را تحت فشار قرار داد و ناگهان نیمی از معجزه اتفاق افتاد . دفع توپی اشتباه که توپ را نصیب قوچان نژاد کرد. و او بعد از مهار توپ جلو و جلوتر رفت و در موقعیت تک به تک گل سه امتیازی ایران را به ثمر رساند و گلی که به معنای صدرنشینی ایران در جام جهانی بود، لحظه خاص بازی آن شاه بیت مزدک بود: «ایران از خوشحالی روی هوا رفت»

آن ظهر پاییزی را فراموش نمی‌کنیم

بازی رفت ایران و استرالیا در ورزشگاه آزادی با نتیجه یک بر یک مساوی به پایان رسیده بود. در بازی برگشت که در ملبورن استرالیا برگزار شد، استرالیا با ۲ گل از ایران پیش افتاد. ایران در صورتی می توانست به جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه راه پیدا کند که حداقل ۲ گل بزند و نتیجه را ۲-۲ به پایان برساند که همین هم شد. گل اول ایران توسط کریم باقری زده شد و گل دوم که گل صعود ایران به جام جهانی بود تنها ۱۱ دقیقه مانده به پایان بازی به ثمر رسید.

زمانیکه مارک بوسنیچ دروازه‌بان استرالیا توپ را به میانه زمین فرستاد، کریم باقری با ضربه سر توپ را به علی دایی رساند و علی دایی با یک پاس توی عمق، خداداد عزیزی را در وضعیت تک به تک قرارداد که منجر به گل دوم ایران و صعود ایران به جام جهانی ۹۸ فرانسه شد و گزارش این بازی توسط خیابانی و لقب غزال تیزپای او به خداداد به عنوان یکی از پرشورترین گزارش‌های تاریخ جام جهانی به یادگار ماند.

5 لحظه‌‌ی انفجاری که از حافظه ایرانی‌ها پاک نمی‌شود

حسرت بزرگی که روی دل دژاگه ماند

یکی از دیدارهای به یاد ماندنی تیم ملی در جام جهانی برزیل، بازی ایران و آرژانتین است که در آن بازی، تیم ملی با وجود موقعیت‌های قابل توجهی که در بازی داشت، در نهایت با ضربه غیر قابل مهار لیونل مسی در دقایق پایانی، بازی را واگذار کرد تا شاگردان کارلوس کی‌روش در کمال شایستگی، با شکست از زمین مسابقه خارج شوند.

اشکان دژاگه یکی از بازیکنان برتر ایران مقابل آرژانتین بود. او یکی از موقعیت‌های طلایی ایران را در این بازی خلق کرد و اگر ضربه سر این بازیکن در دقیقه ۶۷ به گل تبدیل می‌شد، شاید نتیجه تقابل ایران و آرژانتین به کلی تغییر می‌کرد. دژاگه همچنین می‌توانست یک پنالتی برای ایران بگیرد اما داور مسابقه، برخورد این بازیکن با پابلو زابالتا را در دقیقه ۵۴ در محوطه جریمه آرژانتین پنالتی نگرفت.

5 لحظه‌‌ی انفجاری که از حافظه ایرانی‌ها پاک نمی‌شود

روزی که ایران قصد حذف شدن نداشت!

پس از صعود راحت تیم ملی از دور گروهی جام ملت‌های ۲۰۱۵ همه انتظار گذری آسان از عراق در یک چهارم را داشتند. اما یک اتفاق همه چیز را تغییر داد و فوتبالی دراماتیک را برای ایران رقم زد تا ملت ایران را پای تلویزیون میخکوب کند.

در ابتدای بازی ایران و عراق همه‌ شرایط خوب و لیست کیروش همان همیشگی‌ بود. استادیوم کانبرا مثل سایر بازی‌های تیم کشورمان در استرالیا مملو از هواداران پرشور ایرانی بود. خیلی زود تیم ملی روی سانتر وریا غفوری و با ضربه سر استادانه سردار آزمون به گل رسید. بازی در اختیار ایران بود و عراق، حرفی برای گفتن مقابل تیم کیروش نداشت، اما نیمه دوم عراق جلو کشید و از ده نفره بودن ایران نهایت استفاده را برد و در نهایت دقیقه ۱۱۹ و در حالی که عراق آماده جشن صعود به نیمه‌نهایی بود کرنری برای تیم ایران به دست‌ آمد. ایران چیزی برای از دست دادن نداشت و حتی حقیقی نیز جلو آمد. ارسال استادانه آندو تیموریان با چند ضربه رفت و برگشت بالاخره توسط رضا قوچان نژاد به گل تبدیل شد تا امید به اردوی تیم ملی باز گردد. بازی با نتیجه ۳ بر ۳ تمام شد و پنالتی‌ها رفت. با وجود شکست، اما تلاش ستودنی بازیکنان تیم ملی و فریادهای کارلوس کیروش به عنوان یک خارجی و گزارش بی‌نظیر پیمان یوسفی قاب‌های ماندگاری را در ذهن هواداران فوتبال بر جا گذاشت که هرگز پاک نخواهند شد.

5 لحظه‌‌ی انفجاری که از حافظه ایرانی‌ها پاک نمی‌شود

روزی که علی کریمی چشم بادامی‌ها را زمین‌گیر کرد

تیم‌های فوتبال ایران و کره جنوبی بازی‌های حساس و زیبایی را برابر هم انجام داده اند. یکی از این بازی‌ها در سال ۲۰۰۴ و در جام ملت‌ها برگزار شد؛ مسابقه‌ای سخت که با شیرینی برای ایرانی‌ها به پایان رسید.

این مسابقه سنتی در مرحله یک چهارم نهایی برگزار می‌شد. کره جنوبی در گروهش اول و ایران دوم شده بودند تا برای رسیدن به نیمه نهایی برابر هم قرار بگیرند. بازیکنان ایران با سرمربیگری برانکو در دقیقه ۱۰ دروازه لی وون جائه را باز کرد تا کره‌ای‌ها اولین گل خود در این رقابت‌ها را دریافت کنند. شش دقیقه بعد سئول کی هیون بازی را به تساوی کشاند اما کریمی چهار دقیقه بعد از گل کره با ضربه سر باز هم ایران پیش انداخت تا خبر از یک ماراتن فوتبالی بدهد. بازی جذاب دو تیم در دقیقه ۲۵ با گل لی دونگ گوک ۲ بر ۲ شد تا نیمه اول با همین نتیجه به پایان برسد.

شش دقیقه بعد از شروع نیمه دوم ارسال مهدوی‌کیا از سمت راست در نزدیکی خط دروازه کره با مدافع این تیم برخورد کرد تا گل سوم ایران روی اشتباه مدافع حریف به ثمر برسد؛ هرچند اگر توپ از مدافع رد می‌شد دایی پشت سر او برای گلزنی آماده بود. کره‌ای‌ها که نمی‌خواستند خاطره شکست ۶ بر ۲ برابر ایران در سال ۱۹۹۶ برایشان تکرار شود، در دقیقه ۶۸ توسط کیم نام ایل باز هم بازی را به تساوی کشیدند تا هیجان مسابقه با گزارش بی‌مثال عادل به اوج برسد. بازی کم‌کم به وقت‌های اضافه نزدیک می‌شد که علی کریمی روی ارسال مهدوی کیا و در شلوغی محوطه جریمه کره جنوبی گل سوم خودش و چهارم ایران را وارد دروازه حریف کرد تا شب رویایی‌اش را تکمیل کند؛ کاری که دایی و خداداد در سال ۹۶ کردند، این‌بار با درخشش مهدوی کیا و کریمی رقم خورد.

5 لحظه‌‌ی انفجاری که از حافظه ایرانی‌ها پاک نمی‌شود

پ