تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : بازار سرمایه
لینک : econews.ir/5x3376875
شناسه : 3376875
تاریخ :
نخستین خودروی اقتصادی داخلی سال آینده وارد بازار می شود اقتصاد ایران: نخستین خودروی اقتصادی داخلی با امضای تفاهم نامه همکاری سایپا و انجمن قطعه‌ سازان با نظارت وزارت صنعت ، سال آینده راهی بازار شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در جریان نخستین روز از هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو، تفاهم‌نامه همکاری برای تولید خودروی اقتصادی با نظارت وزارت صنعت به امضای عبداله توکلی مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، محمدعلی تیموری مدیرعامل سایپا و آرش محبی‌نژاد و مهدی مطلب‌ زاده به نمایندگی از انجمن قطعه سازان خودرو رسید.

بر اساس این گزارش این تفاهم‌نامه با الگوی تجاری همکاری جدید بین زنجیره تامین و خودروساز و پیاده‌سازی رده‌بندی در قطعه سازی امضا و مقرر شد تکوین محصول نهایی با رویکرد قیمت هدف توسط کنسرسیومی متشکل از قطعه‌سازان منتخب رده ‌یک و تحویل بسته قطعات منفصله و تولید در گروه سایپا با مشارکت در طراحی انجام شود.

منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت در این مراسم گفت: کیفیت یک بحث فراگیر است و با همکاری خودروساز، قطعه‌ساز، مصرف‌کنندگان و افرادی که به ارائه خدمات می‌پردازند، کیفیت جامع حاصل خواهد شد. طبق بررسی‌ها در جهان انجمن‌های قطعه‌سازی در موضوع کیفیت نقش ویژه‌ای دارند که در این راستا مذاکره‌ای با قطعه سازان برای ایفای نقش کلیدی در این زمینه آغاز شد. امید است با چند سال همکاری و کار جامع ،مشتریان سطح کیفیت خودروها را مطلوب توصیف کنند و به دنبال مدل‌های جدیدتر، متنوع‌تر و با فناوری روز باشند.

تولید خودروی اقتصادی با کیفیت و با قیمت ارزان

عبداله توکلی مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صنعت نیز گفت: برای دستیابی به خودروی اقتصادی ساز و کار مدرنی پیش‌بینی شده تا فتح بابی در رابطه تعاملی بین خودروسازان و قطعه‌سازان باشد. این رابطه تعاملی برای مشارکت در یک پلتفرم اقتصادی با تیراژ اقتصادی تولید و برپایه اهداف قیمتی و کیفیتی تعریف شده خواهد بود. این رابطه با همکاری کنسرسیومی از قطعه سازان با راهبری انجمن نیرو محرکه و قطعه‌سازان شکل گرفته که بر روی یک هدف اساسی یعنی تولید خودروی اقتصادی با کیفیت و با قیمت ارزان متمرکز خواهند شد.

تولید خودرویی جانشین پراید

محمدعلی تیموری مدیرعامل سایپا هم گفت: هرچند سایپا از ابتدا به دنبال تولید خودروی اقتصادی بود تا با کمک زنجیره تامین و قطعه سازان بتواند ۷۰ درصد تولیدات جاری سایپا را به سمت اقتصادی شدن سوق بدهد اما تولید اقتصادی زمانی معنی می‌یابد که موضوع طراحی نیز در آن گنجانده شود. با قرارداد منعقد شده، برای نخستین بار زنجیره قطعه سازی در طراحی خودروی اقتصادی از همان ابتدا با سایپا مشارکت می‌کند.

وی افزود: در بازار پس از حذف پراید، خودرویی برای قشر متوسط به پایین وجود نداشت و حرکتی که آغاز شده و با نظرات وزارت صنعت خواهد بود، حرکت جدیدی در صنعت خودرو خواهد بود. امید است با این خودروی اقتصادی که در آن تیراژ اقتصادی مد نظر است، بتوان محصولی در خور شان اقشار متوسط به پایین جامعه عرضه کرد.

توان قطعه‌ سازان برای تولید خودروی اقتصادی

همچنین محمدرضا نجفی‌منش رییس انجمن قطعه‌سازان گفت: کیفیت موضوع اصلی و اساسی در صنعت خودروسازی و مد نظر همه مسئولان و مردم است اما در سال‌های گذشته از آن غفلت شد. تفاهم‌نامه حاضر بخشی از پروژه ارتقای کیفی محصولات است. توانمندی لازم نزد قطعه‌سازان برای تحقق این مهم وجود دارد. همچون گذشته که قطعه‌سازان توانستند در زنجیره تامین جهانی شرکتی همچون رنو قرار بگیرند.

وی افزود: بخش زیادی از موضوع مشکلات کیفیت مربوط به خودروهای قدیمی است و باید تلاش کرد در خودروهای جدید این مشکلات به حداقل برسد. پایش کیفیت تولیدات می‌تواند به بهبود کار در عرصه داخلی و بین‌المللی و ارتقای صنعت خودروسازی منجر شود.

تولید خودروی اقتصادی بنزینی و برقی

آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن قطعه‌سازان هم در خصوص امضای تفاهم‌نامه همکاری برای تولید خودروی اقتصادی بین سایپا و این انجمن گفت: طبق برنامه‌ ریزی‌های کلان انجام شده، قرار است صنعت خودرو به سمت خصوصی شدن سوق داده شود و در مرحله نخست، خصوصی شدن مدیریت این صنعت مد نظر است. مقرر شده پیش از واگذاری سهام خودروسازان، شیوه‌ مدیریتی در این صنعت تغییر یابد تا همچون بسیاری نقاط جهان موضوع تکوین مشارکتی خودرو با همکاری زنجیره تامین مد نظر قرار بگیرد.

وی افزود: این مهم از خلا این روزهای بازار یعنی نبود خودروی اقتصادی در حال شکل‌گیری است. خودروی مدرن اقتصادی تولید داخل که یک پلتفرم مشترک است، قرار است بصورت درون‌ سوز بنزینی و برقی به تولید برسد. در ادامه این حرکت که قطعه‌سازان بصورت کنسرسیوم و با ارائه بسته کلی به گروه سایپا آغاز خواهند کرد، می‌تواند با دیگر مشتریان نیز ادامه یابد و تیراژی اقتصادی خواهد داشت. بطور قطع مردم از یک خودروی با کیفیت و با قیمت مناسب بهره‌مند خواهند شد و این خودرو در سال آینده به تولید انبوه خواهد رسید.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام