تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3362149
شناسه : 3362149
تاریخ :
رونمایی از مشعل‌های هوشمند صنعتی مادولار ایران‌ساخت/دهقانی: نظام نوآوری تحول آفرین در کشور از بازار آغاز می‌شود اقتصاد ایران: سرپرست معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری با همراهی قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی از مشعل هوشمند ایران‌ساخت رونمایی کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، روح الله دهقانی فیروزآبادی، سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سومین گردهمایی و نمایشگاه شرکت‌های دانش بنیان خراسان رضوی، بازار را بزرگ‌ترین نیاز تحول در نظام ملی نوآوری کشور و ارتقای اقتصاد دانش‌بنیان دانست و افزود: باید توجه داشت که بزرگ‌ترین نیاز امروز نه تنها شرکت‌های دانش‌بنیان بلکه اقتصاد دانش بنیان، استفاده از بازارهای بالقوه موجود و کمک به پیوند خلاقیت، نوآوری و فناوری این شرکت‌‌ها به صنعت و بازار است.

وی با بیان این‌که لازم است تا تمامی بخش‌های اثرگذار، راه را برای حرکت فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری هموار کنند، ادامه داد: بودجه معاونت علمی و فناوری صرفاٌ یک کلید است تا دری را به سوی زیست بوم فناوری و نوآوری کشور بگشاید، می‌بایست راه را برای بزرگ‌ترین سرمایه استان که جوانان خلاق و دانش آموخته هستند و می‌توانند تحول بیافریند هموار ساخت.

دهقانی فیروزآبادی، با تاکید بر این‌که نظام نوآوری تحول آفرین در کشور از بازار آغاز می‌شود و به بلوغ می رسد، ادامه داد: باید نظام نوآوری چرخشی تحولی داشته باشد و مسیر خود را از بازار آغاز کند.

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آستان قدس رضوی را یک سرمایه ملی، اسلامی و معنوی دانست و گفت: حمایت آستان قدس رضوی از شرکت‌های دانش‌بنیان، اقدامی نمادین و تحول ساز است و اگر بتوانیم فرهنگ سرمایه گذاری موقوفات را در بخش دانش بنیان ترویج کنیم شاهد تحولی جدی در رونق اقتصاد دانش‌بنیان خواهیم بود.

شکل گیری قرارگاه اقتصاد دانش‌بنیان در استان خراسان رضوی

یعقوب علی نظری، استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم با بیان این‌که در قالب قرارگاه دانش بنیان سعی شده با رویکرد نیاز محور و حل مساله، ضمن حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، مسائل استان و کشور به کمک این شرکت ها حل شود، ادامه داد: وظیفه این قرارگاه، هماهنگ سازی و هم‌افزایی، تمرکز بر توانمندی های تخصصی است تا بتوانیم همه امکانات، ظرفیت‌ها و توانمندی های موجود را احصا کرده و مسائل به کمک این توانمندی‌ها حل شود.

وی سرمایه انسانی خلاق و ظرفیت های مادی بخش خصوصی را از توانمندی‌های استان خراسان رضوی دانست و گفت: این قرارگاه، با هماهنگ سازی بین این سرمایه‌ها با صنایع و بخش های فعال موجود سعی می کند مشکلات و مسایل، ابتدا کشف و ارایه و سپس به کمک شرکت های فعال در آن حوزه خاص حل شوند.

حل مسائل کلان کشور با استقرار اقتصاد دانش‌بنیان

مالک رحمتی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی نیز با اشاره به حمایت از رونق اقتصاد دانش‌بنیان برای حل مسائل کلان کشور ادامه داد: بسیاری از گره‌های صنایع معادن و پتروشیمی و سایر حوزه ها توسط اندیشمندان، متخصصان و فعالان دانش بنیان استان خراسان رضوی حل می شود. اگر مانند بسیاری از دغدغه‌هایی که در این کشور وجود دارد عرصه دانش بنیان نیز صرفا لغلغه زبان باشد، مشکلات موجود به قوت خود باقی خواهند ماند و باید گامی اساسی در مسیر حمایت از این اقتصاد پیموده شود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، نقش آفرینی اقتصاد دانش بنیان را به عنوان یک عرصه تحول آفرین و رها کننده اقتصاد کشور از مشکلات، برشمرد  و گفت: خوشبختانه در دولت مردمی سیزدهم، نگاه جدیدی به اقتصاد دانش بنیان صورت گرفته و استان خراسان رضوی آماده تحول آفرینی در این عرصه است. امسال فعالان دانش بنیان استان، عزم خود را جزم کرده اند تا اتفاق مبارکی رخ دهد. این فعالان آماده هستند تا چالش‌های کشور از هر نقطه‌ای را حل مساله کنند.

رونمایی از مشعل هوشمند ایران ساخت

با حضور سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی از مشعل‌های صنعتی مادولار ایران ساخت رونمایی شد. این مشعل‌های هوشمند، ضمن کنترل خودکار نسبت سوخت و هوا از قابلیت‌هایی چون بهینه‌سازی مصرف سوخت تا ۳۰ درصد و کنترل مشعل تا ۵ بخش مستقل برخوردار هستند.

این محصول ایران ساخت توسط شرکت دانش بنیان ایمن انرژی فرآیند و با حمایت شرکت صنایع پیشرفته رضوی تولید شده و به بهره برداری رسیده محصولی که در بهینه سازی مصرف انرژی کاربردهای گسترده ای داشته و نیاز کشور به واردات نمونه های خارجی را برطرف ساخت است.

در این رویداد نمایشگاهی با حضور 30 شرکت دانش بنیان توانمند مستقر در استان خراسان رضوی برگزار شد که از این تعداد 10 شرکت توسط آستان قدس رضوی مورد حمایت قرار گرفته اند. 

پایان پیام/