تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3311198
شناسه : 3311198
تاریخ :
تحویل یک دولت با ۱۰۰۰هزار میلیارد تومان کسری و بدهی/ دولت سیزدهم چطور بودجه را مدیریت کرد؟ اقتصاد ایران: دولت سیزدهم در شرایطی آغاز به کار کرد که با کسری بودجه ۴۸۰هزار میلیارد تومانی و بدهی ۵۳۵هزار میلیارد تومانی از محل اوراق مواجه بود، با وجود این، افزایش قابل‌توجه حقوق، یارانه‌ها و رشد دوبرابری بودجه عمرانی در دستور کار قرار گرفت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، از آنجا که در بدو آغاز فعالیت دولت سیزدهم، کشور با کسری بودجه 480هزار میلیارد تومانی مواجه بود و حتی 60هزار میلیارد تومان تخصیص صادرشده بدون اعتبار در خزانه مانده بود؛ تمرکز سازمان برنامه و بودجه در یک سال گذشته معطوف به تأمین کسری بودجه از شیوه‌های غیرتورمی و بدون استقراض از بانک مرکزی بوده است.

از سوی دیگر بازپرداخت 535هزار میلیارد تومان اوراق به دوش دولت سیزدهم افتاده بود که باید به‌طور متوسط ماهانه 11هزار میلیارد تومان از این اوراق را بازپرداخت می‌کرد؛ علاوه بر آن مطالبات معوق اقشار مختلف از جمله بازنشستگان و فرهنگیان و... مشکلات مختلفی را به وجود آورده بود.
البته در همین مدت کوتاه اقدامات اساسی در سرفصل‌های ذیل انجام شده است:

1 ـ تأمین هزینه‌های کشور با اتکای به شیوه‌های غیرتورمی

2 ـ اصلاح ساختار بودجه در قالب لایحه بودجه 1401

3 ـ تمرکز و رشد منابع طرح‌های عمرانی

4 ـ برنامه‌ریزی برای تدوین برنامه هفتم

5 ـ جلو بردن سند ملی آمایش

6 ـ افزایش اختیارات استان‌ها و برنامه‌ریزی تا سطح شهرستان برای رشد اقتصادی متوازن

7 ـ اجرای طرح عادلانه کردن یارانه کالاهای اساسی.

اقدامات در قالب بودجه 1400

در پایان سال 1400 علاوه بر تأمین هزینه‌های جاری، بازپرداخت به‌موقع اصل و سود اوراق منتشرشده در دولت قبل و پرداخت مطالبات معوق اقشار مختلف شاهد رشد تاریخی بودجه عمرانی بودیم، خلاصه اقدامات به‌شرح زیر است:

اقدامات و جهت‌گیری‌های بودجه 1401

فعالیت‌های سازمان در حیطه برنامه‌ریزی

رویکرد سازمان برنامه و بودجه در دولت سیزدهم، تغییر جهت از سمت بودجه‌محوری به‌سمت برنامه‌محوری است؛ یعنی سازمان به‌مرور، بیشتر توان خود را مصروف برنامه‌ریزی و نظارت در جهت محقق شدن بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی خواهد کرد. برنامه‌های مختلفی در زمان حاضر در سازمان برنامه و بودجه در حال تدوین و پیگیری است که اهم آن به‌شرح ذیل است:

برنامه هفتم توسعه

با وجود اینکه سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه توسط مجمع، هنوز ابلاغ نشده است؛ سازمان برنامه بودجه توسط دو بال پژوهشی خود یعنی مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی و مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری کار را آغاز کرده و در سال 1401 نیز برای ایجاد هم‌افزایی و همگرایی در جلسات کمیسیون‌ها و صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام، حضور فعال داشته است، خلاصه اقدامات به‌شرح ذیل است:

افزایش اختیارات و رشد متوازن اقتصادی استان‌ها

با همکاری مرکز ملی آمار، تحقیقات گسترده‌ای برای رشد متوازن هشت‌درصدی در استان‌ها و سطح شهرستان صورت گرفت؛ در نهایت بر اساس سند ملی آمایش طرح‌های اولویت‌دار در هر شهرستان که منجر به بیشترین رشد اقتصادی می‌شود احصا شد. در صورت اصلاح اساسنامه صندوق امید در دولت، به‌زودی شاهد اختصاص منابع این صندوق به طرح‌های رشد اقتصادی استان‌ها خواهیم بود، البته این منابع به‌صورت اهرمی عمل خواهد کرد و کنار منابع داخلی استان منجر به سرمایه بخش خصوصی و مردمی در اقتصاد خواهد شد.

فعالیت‌ها در زمینه هدفمندی یارانه‌ها

سازمان برنامه و بودجه نقش محوری در طرح عادلانه کردن یارانه کالاهای اساسی ایفا کرد و از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها علاوه بر تکالیف قانونی، ثبت‌نام افراد جامانده از یارانه را انجام داد.

فعالیت‌های صندوق توسعه ملی

در سال‌های قبل علاوه بر رشد قابل‌توجه برداشت از صندوق توسعه ملی بازگشت اقساط وام‌ها دچار مشکل شده بود؛ در دوره جدید صندوق توسعه ملی علاوه بر تأمین اعتبارات طرح‌های اقتصادی بر وصول مطالبات هم تمرکز شده است؛ بخشی از فعالیت‌های این صندوق در دولت سیزدهم به‌شرح زیر است:

  1. وصول دو میلیارد و 200 میلیون دلار از مطالبات
  2. تأمین 275 میلیون دلاری برای یک طرح مهم صنعتی
  3. تأمین مالی 123هزار میلیاردی برای حدود 10 هزار طرح اقتصادی.

فعالیت‌های مرکز آمار ایران

تهیه و انتشار رشد اقتصادی به‌تفکیک استان‌ها
فعالیت‌های سازمان نقشه‌برداری
کسب رتبه برتر کشوری در حوزه دولت الکترونیک

انتهای پیام/+