به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،محمدباقر قالیباف در نخستین کنگره معلمان انقلاب اسلامی امروز دوشنبه، با اشاره به این که تنها اولویت اول نظام جمهوری اسلامی برای حل همه چالش ها اولویت آموزش و پرورش است تصریح کرد: همیشه در فعالیت های جهادی موضوع آموزش و پرورش از اولویت های بنده بوده است و ما در مجلس نیز سعی می کنیم به این امر بها دهیم.
رئیس مجلس با اشاره به تصویب قانون نظام رتبه بندی معلمان در دولت سیزدهم گفت: مکلفیم این موضوع را تا مرحله نهایی پیش ببریم و بنده حتی در درون آموزش و پرورش برای اجرای دقیق این قانون ازشخص وزیر مطالبه گری خواهم کرد.
وی با اشاره به اهمیت منزلت و جایگاه معلمان گفت: قانون رتبه بندی معلمان فرصتی برای چاره اندیشی دقیق در آموزش و پرورش در برنامه هفتم خواهد بود.
رئیس مجلس در ادامه اولین اولویت فوری در کشور را اقتصاد دانست و گفت: شرایط اقتصادی کشور طوری است که اولویت ما سامان دادن به امور اقتصادی است که در تمامی حوزه ها سایه انداخته است.
قالیباف گفت: اولویت بخشی به امورات فوری اگر با غفلت آفرینی از موضوعات مهم مورد توجه قرار نگیرد و بین آنها فرق قائل نشویم موجب بی مدیریتی و بی لیاقتی در اداره امور خواهد شد.
رئیس مجلس تأکید کرد: حوزه فرهنگ با محوریت آموزش و پرورش از موضوعات اولویت دار و مهم ما محسوب می شود و باید در تصمیمات میان مدت و درازمدت لحظه ای از این امور غافل نشویم.
قالیباف گفت: اگر ما بتوانیم در یک دهه به این مهم دست یابیم، کشور را از این چالش های جدی حتی چالش های اقتصادی نجات خواهیم داد.
رئیس مجلس همچنین گفت: هیچ جامعه ای فراتر از اندیشه معلمان رشد نمی کند و این اهمیت معلم در حوزه تربیت و آموزش را نشان می دهد.
قالیباف گفت: ما نقش معلم را نقش هدایتگری می دانیم چرا که این قشر جزو شریف ترین و پر مسئولیت ترین افراد جامعه به حساب می آید و باید همه سطوح مدیریتی و ریاستی و همچنین خانواده ها در کشور به آن باور داشته باشند و آن را به کار گیرند.
دولت سازی از نهاد آموزش شکل می گیرد. و باید بدانیم که هویت نهاد آموزش و پرورش به معلم و ارزش اوست.
رئیس مجلس تأکید کرد: نباید در نهاد آموزش و پرورش هیچگاه نگاه سیستمی و حکمرانی داشته باشیم بلکه باید حرکت را از پایین به بالا انجام دهیم.
قالیباف شفاف سازی، هوشمند سازی، مردمی سازی و کارآمد سازی را در اولویت امور برای پیشبرد اهداف تمامی بخش ها ذکر کرد و گفت: در زمان کرونا در حوزه آموزش و پرورش ثابت شد که آموزش و پرورش عقب ماندگی های مجازی خود را خوب به پیش برد.
رئیس مجلس با تأکید بر جلوگیری از ارائه ایده های کلی در خصوص آموزش و پرورش در برنامه هفتم توسعه گفت: باید در این برنامه در خصوص این وزارتخانه برنامه های دقیق تری ارائه شود چرا که این بخش؛ بخش مهمی است.