تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استانها
لینک : econews.ir/5x3259082
شناسه : 3259082
تاریخ :
سرپرست جهادکشاورزی کردستان: ثبات و آرامش بر بازار کردستان حاکم است اقتصاد ایران: سرپرست جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: در این ایام عید نوروز ثبات و آرامش بر بازار استان حاکم است و هیچ گونه مشکلی در عرضه و تقاضا وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، پیمان اسکندری صبح امروز در دیدار تشکل‌ها و اصناف کشاورزی کردستان با نماینده ولی فقیه در استان، سیاست‌ها و تدابیر دولت سیزدهم را در زمینه ذخایر ژنتیکی مطلوب ارزیابی کرد و افزود: هم اکنون مشکلی در زمینه کالاهای اساسی و‌ توزیع مرغ و تخم‌مرغ و سایر اقلام وجود ندارد و ذخیره سازی لازم برای استقبال از ماه مبارک رمضان انجام شده است.

وی با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۱ به سال تولید، دانش بنیان و کارآفرینی از سوی مقام معظم رهبری تصریح کرد: دولت توجه ویژه ای به افزایش تولید بخش کشاورزی ، قیمت گندم و حمایت از این بخش دارد.

وی با اشاره به اینکه کردستان یکی از قطب های کشاورزی در کشور است افزود: کردستان با تولید سالانه یک میلیون تن گندم در استان ۱۰ درصد تولید گندم کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر تولید محصولات کشاورزی ( گندم، جو، ذرت،) گفت: کردستان در تولید انواع محصولات کشاورزی از توانمندی و ظرفیت بالایی برخوردار است.

رونق تولید منجر به رشد اقتصادی و رفاه عمومی جامعه می‌شود

سرپرست صنعت، معدن و تجارت استان کردستان نیز گفت: رونق تولید منجر به رشد اقتصادی و رفاه عمومی و عزت ملی جامعه می‌شود.

اختیار خلیقی با اشاره به نامگذاری سال جاری به تولید، دانش بنیان و استغال‌آفرین از سوی مقام معظم رهبری تصریح کرد: از آنجا که مقوله تولید در کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است مقام معظم رهبری هر ساله شعارهای سال را بر محور تولید نامگذاری می‌کند.

وی با بیان اینکه رونق تولید مهم.ترین راهکار حل مشکلات اقتصادی کشور است افزود: در این راستا سازمان صمت اهداف و برنامه.های خود را در این زمینه تدوین کرده است.

به گفته وی، در بعد دانش‌بنیان این سازمان با همکاری و هماهنگی سایر ادارات ذیربط اقدامات موثری انجام‌ خواهد داد.

وی با اشاره به بخش‌های مختلف اقتصادی صنعت و معدن گفت: کردستان در بخش.های صنعتی، معدنی، تجاری ظرفیت و‌ پتانسیل اقتصادی دارد و تحرک در هر کدام از این بخش‌ها می‌تواند به رشد اقتصادی استان کمک کند.

وی مرز را یکی از مزیت‌های ارزشمند استان دانست و گفت: تقویت بخش‌های اقتصادی در مناطق مرزی می‌تواند به تولیدات صادرات‌گرای استان کمک کند‌.

 وی تصریح کرد: با ایجاد زنجیره ارزش و جذب سرمایه‌گذاری می‌توان در راستای اشتغال آفرینی گام برداشت.

تولید شاهرگ اقتصادی در کردستان است

سرپرست شعب بانک کشاورزی استان گفت: تولید در بخش کشاورزی یکی از شاهرگ های اقتصادی استان است.

وی  با اشاره به اینکه پیش بینی شده امسال ۱۰ هزار نفر در حوزه کشاورزی مشغول بکار شوند اظهارکرد: تثبیت شغل در این حوزه نیازمند سرمایه گذاری است.

وی به پتانسیل های بخش کشاورزی استان اشاره کرد و افزود: کردستان در زمینه تولید گندم  و توت فرنگی رتبه اول، در تولید انگور رتبه دوم، در نخود رتبه سوم و در تولید گردو رتبه هفتم کشور را داراست.
وی یادآورشد: کردستان علیرغم پتانسیل ها و استعدادهای بالقوه کشاورزی و تولید بالای کشوری اما از حیث بهره وری در سطح پایینی قرار دارد.
وی  افزود: کردستان زیرساخت های تبدیلی بخش کشاورزی را ندارد و این امر سبب شده میزان بهره وری کاهش یابد.

به گفته وی از ۷۱۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان ۷۸ درصد این اراضی به صورت دیم انجام می شود.

همچنین بنیانگذار صنفی کشاورزی استان تامین آب را دغدغه کشاورزان استان دانست.

فرجی با اشاره به توانمندی های فراوان استان اظهارکرد: کردستان یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی مانند توت فرنگی و یکی از کانون های دامداری است.