تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استانها
لینک : econews.ir/5x3259059
شناسه : 3259059
تاریخ :
شیراز ؛ شهر گل و بلبل با بوی بهشت! + عکس اقتصاد ایران: در روزهای پایانی اسفند ماه و اوایل فروردین، زیبایی و شکوه شیرازبا عطر و طراوت وصف ناشدنی شکوفه‌های بهاری درختان نارنج به اوج می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  از قدیم‌الایام شیراز به شهر گل و بلبل معروف بوده و هوای مطبوع و معتدل آن باعث شده که از نیمه‌های بهمن ماه، طبیعت بهاری شیراز با باز شدن شکوفه‌های بادام آغاز شود.

این بیت معروف صورتگر، شاعر شیرازی هم مصداق همین‌موضوع است:

نازم هوای فارس که از اعتدال آن، بادام بن، شکوفه مه بهمن آورد....

اما در روزهای پایانی اسفند ماه و اوایل فروردین، این زیبایی و شکوه با عطر و طراوت وصف ناشدنی گل ها و شکوفه های درختان نارنج به اوج می رسد.

گلها و شکوفه‌های درخت نارنج در شیراز به نام بهار نارنج خوانده می‌شود و نوید شروع فصل بهار در شیراز و برخی دیگر از شهرستانهای استان، با شکفتن بهار نارنج است و بهار نارنج از ورودی شهر عطر افشانی و حضور خود را نمایان می‌کند که عطرش آرامش بخش روح و جان و خودش آرام بخش جسم آدم هاست و بوی بهشت را در ذهن ها تداعی می کند.

پای صحبت محمد حسین روستا می‌نشینم و از خواص مختلف بهار نارنج می پرسم.

وی که در زمینه تولید و عرضه عرقیات معطر و دارویی فعالیت دارد، درباره بهار نارنج می گوید: بهار نارنج، گلبرگ های شکوفه درخت نارنج دارای طبیعت گرم است و در عطرسازی و ساختن اسانس، انواع نوشیدنی‌های فصلی و عرقیجات و تهیه مربا و محصولات دیگر کاربرد بسیار دارد.

وی ادامه می‌دهد: از دیگر خواص عرق بهار نارنج می‌توانیم به مواردی چون سلامت پوست، تونر طبیعی برای پوست، تسکین زخم، تسکین اعصاب، تسکین قرمزی، تقویت خواب، تسکین آفتاب سوختگی، خوش‌بو کردن هوا و مراقبت از مو اشاره کنیم.روستا در مورد خواص عرق بهار نارنج می‌گوید: از مهم‌ترین خواص عرق بهار نارنج، آرامش بخش بودن و ضد هیجانات دستگاه عصبی است.

بهروز ادامه داد: بهار نارنج شادی‌بخش است و باعث تقویت اعصاب می‌شود و همچنین استفاده‌های مفید دیگری دارد از جمله اینکه؛ خوردن عرق یا دمنوش بهار نارنج به همراه تخم خرفه و تخم کرفس، کاهش استرس و اضطراب را در پی دارد و باعث لاغری در ناحیه شکم و پهلو می شود.سید محمدتقی بهروز متخصص طب سنتی نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، بیان کرد: استفاده از بهار نارنج در طب سنتی بیشتر به صورت دمنوش، عرق و مربا است.

وی همچنین برای آرامش کودکان عصبی و بیش فعال و تقویت جافظه هم مخلوط عرق یا دمنوش بهار نارنج با عرق بیدمشک را تجویز کرد.

بهروز همچنین گفت: شربت بهار نارنج با فرنجمشک بهترین معجون برای پاکسازی قلب و عروق است و دم کرده آن با سنبلطیب باعث خوابی بسیار آرام می گردد و روغن بهارنارنج برای پاکسازی و شفافیت پوست اثری بی نظیر دارد.ین متخصص طب سنتی ادامه داد: یکی از خاصیت‌های عرق بهار نارنج اشتها آور بودن آن است که به همراه عرق یونجه، باعث تقویت معده و هضم غذا می‌شود.

وی به مادرانی که نوزاد زیر ۶ ماه دارند توصیه کرد که در داخل بالشت کودک مقداری بهار نارنج قرار دهند که هم ناآرامی و دل درد و نفخ کودک را از بین می برد و هم باعث تنفس راحت او می شود.

با صحبت های سید محمد تقی بهروز، خاطره گذشته ها در ذهنم زنده شد، زمانی که مادربزرگم پارچه ای را زیر درخت نارنج پهن و بهار نارنج ها را جمع آوری می کرد و همیشه چند پر از آن بهار نارنج ها را در قوری چای خود می انداخت و عطر چای مادربزرگ همیشه زبانزد همه بود.این متخصص طب سنتی در پایان با تاکید بر این که تمام خواص ذکر شده برای بهار نارنج در صورتی است که بهار رسیده شده باشد و خودش از درخت نارنج جدا شده باشد و وقتی بهار نارس باشد و با دست از درخت چیده شود، خواص کامل خود را ندارد و همچنین در چنین شرایطی میوه نارنج هم از بین می رود.

به امید اینکه دیگر شاهد کشیده شدن و کندن تور سفید از روی سر درختان نارنج شهرمان نباشیم!همشهری عزیز، مسافرین نوروزی گرانقدر، هر کاری منش و روش مخصوص به خود را می‌طلبد و فرهنگ خاص خود را دارد و شایسته نیست با اجبار و الزام مامورین شهرداری، ملزم به رعایت اصول شهروندی شویم!

اما متاسفانه دو سه سالی است که در فصل بهار نارنج شیراز، در کوچه و خیابان شاهد صحنه های نازیبایی هستیم، زنان و مردانی که به شاخ و برگ درختان نارنج آویزان شده اند و بدون توجه به اینکه با این کار تمام ثمر درخت از بین می رود، شکوفه‌های عطراگین این درختان را به همراه میوه کوچک آن روانه کیسه‌های همراه خود می‌کنند.