تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : جامعه
لینک : econews.ir/5x3257038
شناسه : 3257038
تاریخ :
جاذبه گردشگری «شیاده»همجواری سد و جنگل + عکس و فیلم اقتصاد ایران: دیدن جنگل و آب در کنار یکدیگر صحنه محبوب همه کسانی است که به قصد گردش، طبیعت‌گردی یا سفر دل به جاده‌ها می‌زنند که این امکان در سد شیاده بابل به راحتی فراهم است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، شهرستان بابل از شهرهای زیبای مازندران است. در دور و اطراف این شهر شمالی، زیبایی‌های بی‌نظیری وجود دارد که بازدید از آنها خالی از لطف نیست، اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، حتماً می‌دانید که در بخش بندپی غربی بابل زیبایی‌های متعددی وجود دارد. یکی از این زیبایی‌ها هم «سد شیاده» در روستایی به همین نام در بخش بندپی است. روستاهای بندپی از مرتفع‌ترین نقاط مازندران است.

دیدن جنگل و آب در کنار یکدیگر صحنه محبوب همه کسانی است که به قصد گردش، طبیعت‌گردی یا سفر دل به جاده‌ها می‌زنند.این منطقه زیبا و دیدنی در ۳۲ کیلومتری جنوب غربی بابل واقع شده و سد بر روی رودخانه چلیم یکی از سرشاخه‌های رودخانه بابلرود در روستای شیاده و در بخش بندپی غربی این شهرستان بسته شده است.

منطقه بکر سد شیاده به دلیل دارا بودن آب و هوای مساعد و وجود جنگل در چهار سوی خود، مکان مناسبی برای پیاده‌روی، برگزاری اردوهای یک روزه سیاحتی، صعود به ارتفاعات نزدیک سد شیاده، کشتی لوچو، ماهی‌گیری و قایقرانی است و همین طور پوشش جنگلی در دور تا دور این سد، جاذبه گردشگری سدشیاده را چند برابر کرده است.

زمینه ماهیگیری برای مسافران که قلاب و وسایل ماهی‌گیری به همراه دارند در این سد آماده است و مسافران می‌توانند به‌عنوان یک ورزش و تفریح در مکان سد شیاده به ماهی‌گیری بپردازند.

 تابستان‌ها یا روزهای تعطیلِ عید نوروز در حوالی سد شیاده غوغایی به پاست. گردشگران فراوانی به این منطقه می‌روند تا از امکانات گردشگری متنوعش استفاده کنند. در اصل فقط صبحت از یک سد ساده نیست.

در اطراف این سد، جنگل‌های انبوهی هستند که با همان ویژگی‌های آشنای جنگل‌های مازندران، طراوت و شادابی را به گردشگران تقدیم می‌کنند.  

مگر کسی هست که از بازدید از جنگل خوشش نیاید؟ البته قطعاً کسانی هم وجود دارند که به دلایل مختلف جنگل‌نوردی را نمی‌پسندند. ولی باید بگوییم که جنگل‌های حوالی سد شیاده بابل توان تسخیر قلب‌های همه را دارند. همجواری سد و سبزی جنگل شیاده چیزی نیست که بتوان به‌سادگی از آن گذشت.  

در سد شیاده امکانات تفریحی خوبی وجود دارد، مثلاً می‌توانید علاوه بر پیاده‌روی در جنگل به ماهی‌گیری یا قایقرانی هم مشغول شوید. در نزدیکی سد، یکی از آثار ملی این محل سقانفار شیاده است که در زمان قاجار ساخته شده و قدمت نسبتاً طولانی دارد.  

در گذشته‌ها از این مکان برای نوحه‌خوانی و برگزاری مراسم عزا استفاده می‌شد. در ایام محرم‌ها و صفرها در سقانفار سینه‌زنی و تشریفات مختلف عزاداری امام‌ حسین(ع) را برگزار می‌کردند. روستای شیاده زیبا و سبز است و در مسیر رسیدن به سَد، صحنه‌های زیبایی از طبیعت و روستایی قدیمی را به شما تقدیم می‌کند.   
بهترین زمان سفر به سد شیاده مانند بسیاری دیگر از نقاط شمال ایران، بهار و تابستان است.روستای شیاده حدود ۹۰۰ نفر جمعیت دارد.

در شمال شیاده روستای کامی‌کلا قرار دارد و از سمت شرق و غرب به‌ترتیب با روستاهای دیوا و وسطی‌کلا همسایه است. برای اجاره ویلا در شیاده یا اقامت در این روستا یا کمپینگ و چادرزدن هم گزینه‌هایی در دسترستان قرار دارد که با ورود به روستا متوجه چند و چون آن خواهید شد.

احمد حبیب‌نژاد مدیر و مسؤول مجموعه تفریحی سد شیاده افزود: مساحت کامل این مجموعه ۶۳ هکتار هست که ۴۳ هکتار آن آب است و هدف از سرمایه‌گذاری در مجموعه تفریحی سد خاکی شیاده ایجاد شغل و رونق اقتصادی در بخش بندپی غربی و شهرستان بابل بود.

وی افزود: مجموعه تفریحی سد شیاده به خاطر موقعیت جغرافیایی مناسب و طبیعت زیبا، در تمام فصول به ویژه بهار و تابستان مسافران زیادی از شهرهای کشور پذیرا است.

حبیب‌نژاد با بیان اینکه در این مجموعه نزدیک به ۸۰ نفر به‌صورت مستقیم مشغول به کار هستند، اظهار کرد: طرح ما در فاز نخست این مجموعه تفریحی، ساخت ۲۰ سویت اقامتی، رستوران ۳۸۰ متری در ۲ طبقه، ۲۸ آلاچیق، ۸۰ متر کافی‌شاپ، کلبه سنتی یا اشکده ۹۰ متر سنتی، تفریحات آبی شامل پدالو قایق موتوری شاتل تفریحات مهیج که شامل پل معلق، تاب هیجان و بزرگ‌ترین زیپ لاین روی آب ایران سال ۹۸ به بهره برداری رسید.

 

 


همچنین در فاز دوم این مجموعه ساخت شهر بازی سر پوشیده، شهر بازی رو باز، دهکده بوم گردی، رستوران شناور، سویت اقامتی روی آب، زمین تنیس خاکی، زمین والیبال ساحلی در دست اقدام است.