به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، مرتضی مجردی افزود: پیش از این خروج تانکرهای سوخت از مرز دوغارون به افغانستان از صبح تا ساعت۱۷ انجام میشد، اما در حال حاضر این تانکرها فقط تا ساعت۱۲ مجاز به خروج از دوغارون هستند.
وی علت این امر را جلوگیری از قاچاق سوخت و تامین ایمنی منطقه ذکر کرد و ادامه داد: چند هفته قبل یک کامیون افغانستانی در پایانه مرزی حین انتقال و قاچاق سوخت از کامیون ایرانی دچار آتش سوزی شد که طی آن چهار کامیون در آتش سوختند لذا برای جلوگیری از این تخلف محدودیت زمانی برای خروج ناوگان سوخت از این گذرگاه اعمال گردید.
سرپرست اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی گفت: به همین دلیل در حال حاضر حدود ۴۰۰تانکر افغانستانی برای خروج از دوغارون پشت مرز مانده و در منطقه ویژه اقتصادی شاهد ازدحام تانکرهای حامل سوخت هستیم.
وی افزود: از سوی دیگر مسوولان افغانستانی واردات سوخت از منطقه ماهیرود خراسان جنوبی به کشور خود را محدود کرده و اجازه ترانشیپمنت سوخت را از ناوگان ایرانی به ناوگان افغانستانی نمیدهند لذا تانکرهای این کشور از این منطقه به سوی مرز دوغارون سرازیر شده و موجب افزایش ترافیک در این منطقه شدهاند.
مجردی ادامه داد: برای رفع این مشکل، زمینه تخلیه سوخت تانکرهای ایرانی در مخازن سوخت منطقه ویژه دوغارون فراهم شده و ناوگان ایرانی پس از تخلیه سوخت به مبداء جدید بارگیری باز میگردند.
پایانه مرزی ۳۳هکتاری دوغارون با افزون بر یک قرن سابقه فعالیت نه تنها در زمره پنج گمرک برتر ایران قرار دارد بلکه فعالترین واحد گمرکی خراسان رضوی پس از گمرک مشهد و تنها گمرک مستقل این استان است که نقل و انتقال ترانزیتی انواع کالاها از ایران به افغانستان از طریق آن صورت میگیرد.
کالاهای بازرگانان افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر کشورهای جهان به مقصد افغانستان از خلیج فارس، به گمرکهای بندرعباس و بندر لنگه منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت میشود.
بیشترین حجم کار واحد گمرک در پایانه مرزی دوغارون مربوط به امور ترانزیت کالا به افغانستان از مبداء بندرعباس است.
گذرگاه رسمی دوغارون در نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان، ۱۸کیلومتری جنوب شرقی شهر تایباد و ۲۵۵کیلومتری مشهد قرار دارد.