تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3240767
شناسه : 3240767
تاریخ :
پیش نشست علمی با عنوان نقد الگوی مثلث اقتصادی و اقتصاد مقاومتی برگزار شد اقتصاد ایران: مشهد_پیش نشست علمی با عنوان نقد الگوی مثلث اقتصادی و اقتصاد مقاومتی با همت پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فرودسی مشهد و دانشگاه اصفهان با حضور علی اکبر لبافی مسئول سازمان نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی و دکتر حسین زاده یزدی ( رئیس دانشکده رصد ) برگزار شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش اکونیوز خراسان رضوی، در این نشست دو ساعته ابتدا لبافی مسئول سازمان نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی الگوی مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی را ارائه و سپس دکتر حسین زاده یزدی به نقد الگو پرداخت.

لبافی گفت: این الگو قطعا ایرادات و اشکالاتی دارد که باید بتوانیم بر طرف کنیم از جمله وابستگی آن به شخص استاندار، در مواقعی که استانداران به اهمیت اجرای الگو در توانمند سازی مردم پی برده بودند از این ظرفیت خیرانه توانستند برای آبادانی استان خود استفاده کنند.

شعار ما در این الگو کار با مردم وبرای مردم است. این الگو، که توسط جناب اقای مهندس رزم حسینی استاندار وقت خراسان رضوی ارائه شده برنامه اجرایی بند های ۲۰و ۲۱ سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی و احیای مسئولیت های اجتماعی شرکتی و نهادی ( CSR) است.

رزم حسینی اعتقاد داشت استان را با کمک مردم و حاکمیت و بخش خصوصی و شرکتهای ان میبایست ساخت و در این الگو همه میبایست به توسعه استان کمک کنند.

لبافی تاکید کرد این مدل نه پول دولتی دارد و نه تحکم دولتی و کاملا خیرانه است و شرکت ها علاوه بر توسعه خودشان به توانمند سازی مردم پیرامونی در مورد مسئولیت های اجتماعی تلاش می کنند.

ما در این مدل دنبال یک اقتصاد جدیدی به نام اقتصاد روستا هستیم ایجاد یک ظرفیت مازاد بر آنچه از طریق دولت ها و نهادهای حمایتی وجود دارد.

در فرایند اجرا، این مدل دارای نقشه راه مصوب و شش گام و چهل برنامه عملیاتی و اجرایی دارد که از طریق سامانه رصد هرگونه ابهامی برطرف شده است.

این مدل منطبق با بیانیه گام دوم انقلاب و تکالیف اقتصاد مقاومتی و به اوج رساندن مشارکت مردم با کمک حاکمیت استانها و شهرستانها.

نمونه های موفق در شهرستانهای مختلف ارائه گردید

لبافی در تشریح روش های تامین مالی بر خلاف تصوراتی که بعضا وجود دارد گفت حتی یک ریال پول دولتی و تحکم دولتی در اجرای مدل وجود نداشته است صرفا از محل گردش و اعتبار بانکی نزد شعب بانکی و بعضا سپرده گذاری معین ها نزد شعب بانکی و شکل گیری حساب های سپرده روستایی کسب و کارهای ایجاد شده .

رئیس دانشکده رصد/ نقد الگوی ارائه شده

دکتر حسین زاده رئیس دانشکده رصد در نقد الگوی ارائه شده به محاسن و معایب و راهکاره های اصلاحی پرداخت و گفت :

مدل ارائه شده توسط آقای مهندس رزم حسینی توانست نگاه متمرکز و ملی به اقتصاد مقاومتی و تمرکززدایی در کشور به سطح استان ها و شهرستانها انتقال دهد و گفتمان مردمی ایجاد نماید. به ذینفعان و نقش بازیگران در این مدل توجه زیاد شده است.
نقش بخش خصوصی در جایگاه اجتماعی و اقتصادی در توسعه کارآفرینی به جایگاه رفیعی رسیده است. سعی شده یکسری هم افزایی به وجود آید و چالش هادر مناطق مختلف کاهش یابد. باعث گردیده مردم توانمند شوند. استفاده از ظرفیت های بومی و محلی و ایجاد وحدت و صمیمیت پر رنگ شده است.اقتصاد مقاومتی از دولتی به مردمی بررسی و پیاده سازی شود .
اما در حوزه مبنایی و پشتوانه نظری طرح، استفاده از سند امایش سرزمین با توجه به اینکه طرح امایش به تفکیک شهرستان و دهستان انجام نشده است نمی تواند سند قابل اتکایی برای تهیه اسناد توسعه روستایی باشد. وابستگی مدل به استانداران روند اجرای الگو را متزلزل می نمایید
بروکراسی های زیاد اداری و عدم داشتن اختیارات لازم مسئولان استانی در کمک به تسهیل فرایند ها یکی از موانع است. تصور جامعه ازاینکه این مدل ۹۲ هزار میلیارد تومان اعتبار دولتی داشته در جامعه وجود دارد. دستور العمل اجرایی مشخصی برای معین هاایجاد نشده است. اجرای کارصرفا توسط معین ها نباید صورت پذیرد لذا نهاد ها و موسساتی که توانمندی لازم را دارند می توانند عملیات اجرایی داشته باشند و معین ها تامین کننده مالی باشندو..

در پایان 

لبافی به ایرادات مطرح شده پاسخ گفت و تاکید کرد:

۱- این الگو حتی یک ریال نه اعتبار دولتی داشته و نه از هیچ منبعی کمکی صورت گرفته بلکه یک اقدام خیرانه است که مستقیم توسط معین های اقتصادی از محل گردش نقدینگی و اعتبارشان نزد شبکه بانکی و یا سپرده گذاری و حساب های سپرده روستایی است که یک مازادی را در استانها بوجود اورد

۲- این مدل یک بسته اموزشی و عملیاتی دارد که در شش گام و چهل برنامه عملیاتی تنظیم و اجرایی گردیده و همچنین بسته روش های تامین مالی

۳- در خصوصی و ابستگی الگو به استانداران تاکید کرد این مدل استاندار محور است، استاندارانی که پی بردند می شود در قالب برنامه اجرایی بندهای ۲۰ و ۲۱ اقتصاد سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری، مردمی نمودن اقتصاد دنبال کرد در زمان خودشان به خوبی الگو را اجرا و در جامعه اجماع سازی و امید افرینی کردند و استاندارانی هم بودند که به به ابعاد مدل پی نبودند و این ظرفیت را از استان گرفتند.

۴- جمع بندی این نشست با ضرورت تجربه نگاری توسط دانشگاهها واینکه تجربیات بسیار خوب و موثری در این مدل وجود دارد که ثبت مستندات آن نیازمند یک نهضت تجربه نگاری است مقرر شد در همایش ملی مردمی نمودن اقتصاد مقاومتی که در اردیبشت ماه سال اینده در استان خراسان رضوی برگزار خواهد شد مطرح گردد.