تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3238121
شناسه : 3238121
تاریخ :
رشد 134 درصدی خروج پول از بازار سهام تقابل سهم‌های ریالی و دلاری در بورس ادامه دارد اقتصاد ایران: بورس در حالی این روزها باز هم شرایط نوسانی پیدا کرده است که سهام دلاری و ریالی بورس در وضعیت تقابل قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، یکی از موضوعاتی که در ماه‌های گذشته همیشه مورد بحث کارشناسان بازار سرمایه بوده است، به مساله خروج پول حقیقی‌ها از بورس بر می‌گردد.

در ماه‌های گذشته خروج پول از بورس به حدی زیاد شده است که بسیاری از اهالی بازار سهام این موضوع را یکی از اصلی‌ترین دلایل رونق نگرفتن بورس می‌دانند. کمبود نقدینگی در کنار سایر عوامل در هفته‌های گذشته باعث شده است، بورس در نوسان باشد و نتواند یک روند متعادل به خود بگیرد.

* کاهش اعتماد به بورس دلیل خروج پول حقیقی‌ها

یکی از دلایل عمده خروج پول سهامداران حقیقی کاهش اعتماد به تالار شیشه‌ای است. این مساله در حالی که با روی کار آمدن دولت سیزدهم تا حدود زیادی در حال ترمیم بود، اما به دلیل اینکه اولویت اقتصادی دولت در چند ماه گذشته کنترل تورم، کاهش کسری بودجه و جلوگیری از افزایش قیمت ارز بوده است، بورس به عنوان برنامه اولویت دار دولت مورد توجه قرار نگرفته است.

اما دستور رئیس جمهور مبنی بر حمایت از بورس تا حدودی برنامه دولت را در این زمینه را مشخص کرد و بورس دو هفته مثبت را پشت سر گذاشت. اما به دلیل کمبود نقدینگی، فشار فروشندگان در این بین رشد قابل توجهی یافت و باز هم بورس را منفی کرد.  

* تقابل سهم‌های دلاری و ریالی بورس ادامه دارد

در روزهای پایانی هفته گذشته سهم‌های ریالی بازار صعودی بودند و گروه‌های خودرویی و بانکی سبزترین گروه‌های بازار بودند. خصوصا نمادهای بانکی که همگی آن‌ها رشد قیمت داشتند. این مساله در کنار قرمزپوش شدن نمادهای دلاری نشان می‌دهد، هنوز بورس از روند دلار تاثیر می‌گیرد، به نظر می‌رسد، در شرایطی که قیمت دلار روند کاهشی دارد قیمت سهم‌های دلاری رو به نزول است و قیمت سهم‌های ریالی رو به افزایش است.

در صورتی که بازار سهام بتواند دوگانگی موجود را حل کند، می‌توان امیدوار بود که تاثیرپذیری آن از سایر بازارها کاهش یافته و ارزندگی سهم‌ها و نمودارهای تکنیکال و مسائل بنیادی تعیین کننده قیمت سهام در بازار سهام کشور باشد.

* رشد خروج پول از بورس

در سومین هفته کاری بهمن ماه روند خروج سرمایه حقیقی از بورس ادامه داشت و برای یازدهمین هفته پی در پی شاهد خروج نقدینگی از تالار شیشه ای بودیم. میزان خروج پول در این هفته نسبت به هفته گذشته رشد 134 درصدی داشته است.

در هفته سوم بهمن ماه، در تمام روزهای هفته شاهد خروج پول حقیقی از بورس بودیم که این مساله با توجه به هفته دوم بهمن ماه، به 9 روز پیاپی رسیده است.

میانگین خروج پول از بورس در این هفته 506 میلیارد تومان بوده است. در مجموع در هفته سوم بهمن، دو هزار 531 میلیارد تومان پول حقیقی ها از بورس خارج شد. از ابتدای بهمن ماه تا پایان هفته سوم، 6 هزار و 300 میلیارد تومان پول از بازار سهام خارج شده است که نشانه ضعف بورس در رابطه با جذب سرمایه است.

* بررسی روند خرید و فروش حقیقی‌ها

در هفته سوم بهمن ماه در روزهای شنبه و چهارشنبه میانگین خرید حقیقی‌ها بیش از میانگین فروش انها بوده است. در روزهای یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه این موضوع برعکس بوده است.

 میانگین فروش حقیقی ها در سه روز میانی هفته گذشته بیش از خرید آنها بوده است که نشان می‌دهد، شرکت‌های حقوقی بورس در حال حمایت از بازار سهام بوده‌اند.

* کاهش 79 درصدی ارزش صف‌های خرید بورس

در هفته گذشته با توجه به افت 1.3 درصدی شاخص کل و کاهش 2 درصدی شاخص کل هموزن بورس، ارزش صف‌های خرید در بازار سرمایه نیز کاهش قابل توجهی داشته است.

ارزش صف‌های خرید در هفته سوم بهمن ماه با کاهش 79 درصدی نسبت به هفته پیش از آن به عدد 83 میلیارد تومان رسید.

از دیگر سو، ارزش صف‌های فروش در هفته سوم بهمن نیز نسبت به هفته پیش از آن با افزایش 139 درصدی روبرو شده و به عدد 169 میلیارد تومان رسیده است.