تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3234476
شناسه : 3234476
تاریخ :
سایه سنگین تحریم و ادامه صادرات نفت ایران اقتصاد ایران: با پهلو گرفتن یک کشتی دیگر ایرانی و ورود محموله ۲ میلیون بشکه‌ای میعانات گازی ایران به ونزوئلا، امریکا همچنان در سایه تحریم‌ها نظاره گر فروش نفت وفرآورده‌های نفتی ایران است.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، با خروج آمریکا از برجام در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، آمریکا راهبرد «فشار حداکثری» را پیش گرفت و فشار بیشتری بر ایران وارد کرد. یکی از مواردی که آمریکا بیشترین تمرکز را روی آن داشت، کاهش میزان فروش نفت ایران بود؛ به طوری که دولت این کشور رسماً اعلام کرد قصد دارد فروش نفت ایران را به صفر برساند.

پایش را هم امضا کردند و سایر کشور‌ها را هم ملزم به این امضا کرده بودند.
با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا در ۱ بهمن ماه ۱۳۹۹ (۲۰ ژانویه ۲۰۲۱) نیز رویکرد این کشور برای فشار بر ایران تغییر نکرد.
اما ایران با تغییر رویکرد و شیوه¬های فروش، توانست این سیاست آمریکا را تا حدودی خنثی کند و با گذشت زمان، اثرگذاری این سیاست کم شد؛ به طوری که در اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی، رسانه¬های غربی خبر از افزایش فروش نفت ایران دادند.

در بهار سال ۱۳۹۹ بود که نفتکش‌های ایرانی از خلیج فارس به حرکت درآمدند، مقصد هم ونزوئلا یک عضو دیگر از باشگاه تحریمی‌ها بود، نفتکش‌های ایرانی، موج‌های پرتلاطم دریا پشت سر می‌گذارند با چراغی روشن و پرچم برافراشته ایران زیر رصد همه ماهواره هایشان.
کشتی‌ها که حرکت کردند گفتند می‌زنیم و می‌بریم، اما نتیجه محاسباتشان چیز دیگری شد.
کشتی‌های حاوی بنزین ایران در میان استقبال مردم ونزوئلا رسیدند بیخ گوش آمریکا واین موضوع شد آغازی بر یک پایان.
پایان تحریم‌هایی که می‌خواست نفت مان روی دستمان بماند.
آمار‌های جهانی می‌گویند میزان فروش روزانه نفت ایران از ۵۰۰ هزار بکشه در بهار ۹۹ به بیش از یک میلیون بشکه در روز در بهمن ۱۴۰۰ رسیده است.
دور دور نفتکش‌های ایران در آب‌های آزاد از چین ونزوئلا و لبنان نتیجه اش شده دور خوردن تحریم‌های امریکابه تازگی هم یک کشتی دیگر ایرانی با ۲ میلیون بشکه‌ای میعانات گازی ایران در بندر خوزه ونزوئلا پهلو گرفته است.
در این مورد خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه و خدمات رهیابی نفتکش‌ها نوشت، یک نفتکش غول‌پیکر ایران حامل ۲میلیون بشکه میعانات گازی است که این هفته، تخلیه محموله خود را در بندر اصلی شرکت ملی نفت ونزوئلا (PDVSA) آغاز کرده است. شرکت ملی نفت ونزوئلا و شرکت ملی نفت ایران در نیمه دوم سال گذشته، قرارداد سوآپ برای تبادل میعانات گازی ایران با نفت سنگین ونزوئلا را آغاز کردند. این قرارداد برای ادامه تولید نفت ونزوئلا نقش حیاتی دارد؛ زیرا این کشور برای حمل‌ونقل و صادرات نفت خود به رقیق‌کننده‌هایی نظیر میعانات گازی نیاز دارد. سال گذشته، این دو شرکت دولتی که هر دو تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند، ۸۲/ ۴میلیون بشکه میعانات گازی را با ۵۵/ ۵میلیون بشکه نفت سنگین مبادله کردند که بیشتر با کشتی‌هایی با پرچم ایران انتقال یافت. میعانات گازی، یک نفت فوق‌العاده سبک است.
ایران همچنان با تمام توان صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی خود را به سایر کشور‌های دنیا ادامه می‌دهد و امریکا همچنان نظاره گر شکست خوردن تحریم‌های خود است.