تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : جامعه
لینک : econews.ir/5x3223451
شناسه : 3223451
تاریخ :
میدکس،نمایش تکنولوژی های روز برای خانه مدرن+عکس اقتصاد ایران: دوازدهمین نمایشگاه بین المللی معماری و دکوراسیون داخلی-خانه مدرن؛ میدکس (MIDEX ) از تاریخ 21 الی 24 دیماه جاری در محل نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،  این نمایشگاه با حضور 206 شرکت ایرانی و خارجی در چهار سالن اصلی آخرین دستاوردها در زمینه معماری، دکوراسیون داخلی، تجهیزات و تزیینات و تکنولوژی های روز این حوزه را به نمایش گذاشت. بازدید این دوره از نمایشگاه علی رغم محدودیت های کرونایی و محدودیت حضور شرکت های خارجی خوب بود و مورد استقبال بسیاری از معماران، مهندسان، تولید کنندگان و بازدید کنندگان عمومی قرار گرفت.


نمایشگاهی توانمند و مورد استقبال

شکل گیری نمایشگاه های داخلی و بین المللی همواره فرصتی برای تولید کنندگان و صنعتگران است تا محصولات و توانمندی های خود را به نمایش عموم بگذارند و بتوانند نگاه بازارهای داخلی و خارجی را به سوی خود جلب نمایند. در دهه گذشته؛ دست اندرکاران حوزه معماری منظر و دکوراسیون داخلی با توجه به نیاز روز بازار و گسترش کاربرد تکنولوژی های روز در این حوزه که گذار سریع شیوه های سنتی به مدرن را به همراه داشت؛ به دنبال مکانی اختصاصی برای نمایش دستاوردهای خود بودند. بر این اساس نمایشگاه میدکس پایه ریزی شد و مسیر خود را با موفقیت طی کرد. این نمایشگاه در سالهای اخیر از جایگاه مناسبی برخوردار بوده و تبدیل به یکی از نمایشگاه های پربازدید شده است. علاوه بر فعالان داخلی؛ استقبال شرکت های خارجی نیز برای حضور در نمایشگاه میدکس خوب بود، اما برخلاف سالهای قابل در نمایشگاه امسال شاهد حضور اندک شرکت های خارجی و در حد نماینگی های داخلی بودیم. حضور کارشناسان و مشتریان بسیاری از سراسر ایران در این دوره از نمایشگاه، نشانگر میزان اهمیت حوزه معماری منظر و دکوراسیون داخلی در سراسر کشور است.


بخش های نمایشگاه

بخش های نمایشگاه از تنوع کاملی برخوردار بود و مجموعه فعالیت های این حوزه را پوشش می داد. در بخش خدمات، شرکت های فعال در زمینه خدمات بازسازی، خدمات پیمانکاری، خدمات بیمه و مراکز علمی و دانشگاهی و تشکل های صنفی حضور داشتند. بخش تاسیسات شاهد حضور تولیدکنندگان سیستم های پالایش و تصفیه هوا، سیستم های تصفیه آب و رسوب زداها، تجهیزات استخر و سونا، تهویه مطبوع و تجهیزات سرمایش و گرمایش و شیرآلات بهداشتی بود . در بخش زیست محیطی تولیدکنندگان پوشش های سازگار با محیط زیست، تولیدکنندگان تکنولوژی های انرژی خورشیدی و تولیدکنندگان پوشش های ویژه دیوار اهم فعالان این بخش را تشکیل می داد. بخش نمای داخلی و عمومی و فضای باز به تولیدکنندگان سیستم های کنترل خودکار در های ورودی، شیشه و پنجره، پوشش های نما و محوطه، مبلمان باغی و به طراحان روف گاردن اختصاص یافته بود. از دیگر بخش های حاضر، بخش فعالان معماری و طراحی بود که شرکت های طراحی و مشاوره سازه و بنا، طراحی و مشاوره معماری داخلی اماکن مسکونی و اداری و تجاری، طراحان و مشاوران محوطه سازی و غرفه آرایی، طراحان و ایده پردازان تجهیزات مبلمان و دکوراسیون و طراحان استخر و سونا و شومینه حضور داشتند. از پربازدید ترین بخش ها ی نمایشگاه می بایست از بخش طراحان و تولیدکنندگان دکوراسیون داخلی نام برد. جایی که طراحان و تولیدکنندگان نورپردازی و تجهیزات روشنایی، پارکت ، کف پوش، دیوارپوش، انواع کاغذ دیواری، پرده و موکت، دکورهای چوبی و فلزی، انواع لوازم اداری و خانگی با طرح های ویژه و انحصاری، لوازم ویژه با کاربرد دکوراسیون داخلی، انواع پوشش های سقف و تولیدکنندگان کالاهای هنری حضور داشتند. در این بخش نیز بیشترین بازدید ها از غرفه های طراحان و تولیدکنندگان دیوار پوش ها و سقف پوش ها بود که شامل انواع کاغذ های دیواری و پوشش هایی از جنس چوب و شیشه بود. طرح های جدید برای پوشش دیوارها شامل انواع تصاویر و نقوش برجسته و چشم نوازی بود که بر پایه خواست مشتری می توانست هر طرح و نقش انتزاعی و شخصی را اجرا نماید. در میان نمونه های ارایه شده دیوار پوش ها، علاوه بر تصاویر برجسته و انتزاعی ترکیب رنگ و نقوش هندسی؛ نمونه های دیگری نیز جلب توجه می کرد که می توان از تصاویر بالن های رنگارنگ در ابعاد بزرگ برای سقف و دیوار، تصویر بزرگ و برجسته جوکر، نقش برجسته های خوشنویسی اشعار حافظ و خیام در ابعاد بزرگ و تصاویری در ابعاد بزرگ از آلبوم عکس های خانوادگی نام برد که بازدید کنندگان بسیاری را به این سوی کشانده بود.


نقاط قوت، کاستی ها و مشکلات پیش روی

نمایشگاه میدکس در سالهای اخیر موفق به گرفتن تاییدیه جهانی نمایش گاه های بین المللی (UFI ) شده است و علاوه بر این اعتبار بین المللی، در سطح داخلی نیز از استقبال خوبی بهره مند است. این نمایشگاه برای همه شرکت کنندگان، تولید کننده و بازدید کننده عمومی مزایایی را به همراه دارد. طراحان و تولیدکنندگان حاضر در نمایشگاه می توانند ارتباط مستقیم با مشتریان داشته باشند و بر این اساس به شناخت نیازهای روز بازار دست می یابند. علاوه بر آن، یافتن فرصتی برای جذب سرمایه و توسعه واحدهای صنعتی ، برقراری تعامل با دیگر تولیدکنندگان و امکان اجرای پروژه های مشترک و آشنایی با دانش روز را می توان از دیگر مزایای حضور تولیدکنندگان در نمایشگاه دانست. اما مهمترین امتیازی که نمایشگاه می تواند در اختیار تولید کنندگان قرار دهد این است که شرکت کنندگان می توانند خدمات و محصولات خود را در گستره داخلی، منطقه ای و بین المللی به نمایش بگذارند که با توجه به حضور اندک شرکت های خارجی و عدم حضور بازدید کنندگان خارجی؛ امتیازات منطقه ای و بین المللی از نمایشگاه گرفته شده است.  علاوه بر تولید کنندگان، بازدیدکنندگان عمومی نیز می توانند با گستره ای از محصولات و طراحی های جدید آشنا شوند و امکان انتخاب کالا و خدمات را بدون وجود واسطه و بر اساس خواست و نیاز شخصی خود داشته باشند.

علی رغم مزایای پرشماری که نمایشگاه میدکس دارد، شرایط حاکم بر فضای ساخت و ساز در کشور این مزایا را کم رنگ می کند. رکود فعلی در بخش ساخت و ساز در کشور تاثیرات مخرب و جبران ناپذیری برای فعالان حوزه ساخت و ساز به ارمغان آورده است. در کنار فعالان بخش سازه و مصالح، دیگر فعالان در زمینه نماسازی، تاسیسات و دکوراسیون داخلی نیز به دلیل آنکه مواد اولیه بسیاری از آنها وارداتی است؛ نوسان قیمت ارز و افزایش بی سابقه آن، موجب بالا رفتن قیمت مواد اولیه شده است که پیامد آن افزایش قیمت تمام شده و فروش کالاهای تولیدی این بخش می باشد. این شرایط بخش باعث می شود تا بخش قابل توجهی از مشتریان از این بازار خارج شوند. علاوه براین، یکی از اهداف اصلی این نمایشگاه ایجاد مکانی برای صادرات کالا و خدمات شرکت های ایرانی است که شرایط اقتصادی و بانکی ناخوشایند امروز این فرصت را بسیار محدود کرده است.

گزارش و عکس از: جواد عرفانیان عالی منش