تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استانها
لینک : econews.ir/5x3209726
شناسه : 3209726
تاریخ :
مدیرکل بندر امیرآباد در گفتگو با اکونیوز عنوان کرد: رشد 400 درصدی سرمایه‌گذاری در بندر امیرآباد اقتصاد ایران: ساری- مدیرکل بنادر و دریانوردی منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد با اشاره به رشد ۲۰۰ درصدی ترانزیت و رشد ۴۰۰ درصدی سرمایه‌گذاری در این بندر، گفت: صادرات کالا از این بندر نزدیک به ۴۳ درصد و واردات نیز ۱۷ درصد رشد داشته است که از تجار دعوت می‌کنیم فرصت را از دست ندهند و از ظرفیت‌های بندر امیرآباد برای جابجایی کالا در دو بخش ریلی و دریایی استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، محمدعلی اصل سعیدی‌پور با اشاره به ظرفیت‌های بندر امیرآباد و اینکه برخی از صاحبان کالا به‌خوبی از توانمندی‌های بندری استفاده نکردند و یا نتوانستند، افزود: این در حالی‌ست که اکنون ذینفعان بسیاری از استان‌های مختلف از بندر امیرآباد به بهترین نحو ممکن استفاده می‌کنند.
او در گفتگو با خبرنگار ما ارائه خدمات بندری و دریایی به بهترین وجه را وظیفه خود و همکارانش دانست و گفت: گرچه ما مدعی نیستیم که کارها صد درصد بی‌نقص است، اما یقیناً با گسترش کار، نیازمندی‌های جدیدی خلق می‌شود که ما از قبل آمادگی آن را نداشتیم.

سعیدی‌پور ادامه داد: برای نمونه؛ سابقه نداشته که صادرات تا این میزان رشد داشته باشد، بنابراین طبیعی‌ست که وقتی حجم صادرات را به‌یک‌باره شاهدیم؛ از قبل ممکن است خود را متناسب با حجم روتین برای صادرات آماده کرده بودند.

رشد صادرات و واردات از طریق بندر امیرآباد
مدیرکل بنادر و دریانوردی منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد، حجم فعلی صادرات از این بندر را نسبت به مشابه سال گذشته با رشد نزدیک به ۴۳ درصدی عنوان و اظهار کرد: صادرکنندگان برای رفع مشکلات باوجود افزایش صادرات، باید مقداری حوصله کنند تا نیازمندی‌های آنها را رفع کنیم. ضمن آنکه ما در بندر امیرآباد به‌صورت شبانه‌روزی در خدمت آنها هستیم.
او ادامه داد: اکنون واردات ما فقط در بندر امیرآباد ۱۷ درصد رشد داشته و ترانزیت این بندر نیز ۲۰۰ درصد افزایش یافته است که این یک اتفاق نادر در سال گذشته و جاری‌ست و استان مازندران به آن افتخار می‌کند.
سعیدی‌پور، همچنین ارتقای این بندر از اداره به اداره‌کل که از سال گذشته در کنار اداره‌کل بنادر و دریانوردی نوشهر فعالیت دارد را از نوادر بندری در استان‌های ساحلی عنوان کرد و آن را نشان از اهمیت فعالیت‌های بندر امیرآباد دانست.

تخفیف 25 درصدی صادراتی برای تجار خوش‌حساب
مدیرکل بنادر و دریانوردی منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد، در بحث تعرفه‌ها از تخفیف ۵۰ درصدی در ترانزیت کالا و تخفیف ۲۵ درصدی در صادرات برای بازرگانان خوش‌حساب خبرداد و آن را مشوقی برای فعالان اقتصادی دانست که بندر امیرآباد را برای جابجایی کالاهای خود برگزیده‌اند.
این مسوول با اشاره به ظرفیت‌های بندر امیرآباد که تنها بندر رو - رو ریلی کشور است و ۱۵ پست اسکله دارد که حتی بنادر مقصد هم به این میزان آمادگی ندارند، افزود: اکنون تمام اسکله‌ها فعال هستند و کشتی‌ها تخلیه و بارگیری دارند حتی کشتی‌هایی که بار وارداتی می‌آورند با همان بار صادراتی را ارسال می‌کنیم که هم هزینه‌ها را برای صاحبان کالا به حداقل می‌رساند و هم زنجیره حمل را بیشتر می‌کند و دیگر پرت زمان نداریم.
او در پاسخ به اینکه برخی از صاحبان کالا نسبت به کمبود نیروی انسانی و کامیون و سیستم برق‌‌رسانی برای جابجایی کالاهای صادراتی گلایه کرده‌اند، گفت: در بحث صادرات، تنها کامیون‌های داخلی نقش‌آفرینی می‌کنند و بین محوطه و اسکله در تردد هستند که وظیفه اپراتور بندر است که خوشبختانه در مواقع مختلف این سرویس را داده، گرچه وقتی حجم صادرات افزایش پیدا می‌کند یک‌سری نقص و نواقصی هست که پیگیری می‌کنیم تا به‌صورت موقت بخشی را دوباره تزریق کنند و شکل رفع می‌شود.
سعیدی‌پور ادامه داد: اما در پروسه جدید این تکالیف را برای اپراتور جدید گذاشتیم، تجهیزات خیلی پیشرفته‌تری را ردیف کردیم تا اپراتور جدید در خط انتقال کالا بیاورد؛ هم از نظر مکنده و کامیون و هم از نظر جرثقیل و تجهیزات محوطه‌ای که درخواست صاحبان کالاست.
مدیرکل بنادر و دریانوردی منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد گفت: اگر اکنون دوستانی هستند که نقصانی را مشاهده می‌کنند، از آنها عذرخواهی می‌کنم و قول می‌دهم که در سال جدید شاهد این نقصان‌ها نباشیم یا به حداقل برسد.

ارائه خدمات کالایی بندر امیرآباد برابر با استانداردها
این مسوول با اشاره به استفاده خوب شرکت کاله از ظرفیت‌های صادراتی بندر امیرآباد، اظهار داشت: تاکنون صادرات مرکبات نداشتیم. دوستان ترجیح می‌دهند کالای خود را از مرزهای بسیار دور ارسال کنند باوجود آنکه ده‌ها بار گفتیم که اگر به کانتینر اعتماد ندارید با همان کامیون از خشکی به هر مقصدی که بخواهند می‌فرستیم اما استقبال نکردند.
سعیدی‌پور ادامه داد: باتوجه به ظرفیت کانتینری که کشتیرانی خزر هم قدرت پذیرش آن را دارد - گرچه آنقدر گسترده نیست- در هر سفر حداقل ۱۲ کانتینر را می‌تواند سرویس بدهد.
او با دعوت از علاقمندان به استفاده از ظرفیت‌های بندری برای جابجایی کالاهای خود، البته اشاره‌ای هم داشت به نگرانی‌های صاحبان کالا مثلاً اینکه بار در بندر نماند، کشتی طولانی‌مدت متوقف نشود، یا ضعف در برق‌رسانی به کانتینر ضربه نزند، و این را هم گفت که خوشبختانه تاکنون شاهد اتفاقات خاصی مانند فاسدشدن مواد صادراتی به دلیل نرسیدن برق نبودیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد قول داد که خدمات کالایی مطابق با استانداردها در این بندر انجام شود و اعلام کرد: اکنون ۴۰ پلاک برق‌رسان در بندر داریم که قول می‌دهیم این پلاک‌ها را به میزان تقاضا افزایش دهیم، کشتیرانی خزر هم قول داده سرویس‌های کانتینری و کانتینرهای یخچالی بیشتری را به زنجیره حمل و نقل دریایی اضافه کند.

آمادگی بندر امیرآباد برای جابجایی ریلی و دریایی کالا
سعیدی‌پور با بیان اینکه به همه اجزای بندر امیرآباد ابلاغ کردیم که سرویس کانتینری به بهترین وجه ارائه شود، افزود: به همه دوستانی که علاقمند هستند تا از سرویس یخچالی بندر امیرآباد برای صادرات استفاده کنند اعلام می‌کنیم که آمادگی ارائه این سرویس‌ها وجود دارد.
او ادامه داد: علاوه بر آن، افرادی که کامیون دارند و می‌خواهند کالای خود را به مرزهای دور بفرستند؛ بیایند از ظرفیت رو - رو در بندر استفاده کنند. ما به آنها این اطمینان را می‌دهیم که بندر امیرآباد می‌تواند گزینه خوبی برای حمل و نقل باشد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد بیان کرد: اکنون بسیاری از سورتینگ‌داران مازندران به اعتراف خودشان، با هزینه‌های بالایی از طریق مرزهای خشکی صادرات دارند این در حالی‌ست که بارها به آنها اعلام کردیم؛ بندر امیرآباد آمادگی ارائه سرویس کالا را با هزینه مناسب دارد اما ظاهراً به شیوه روتینی عادت کردند و شکستن این عادت مقداری زمان می‌خواهد.

رشد 400 درصدی سرمایه‌گذاری در بندر امیرآباد
این مسوول در بخش پایانی گفتگو با اشاره به توانمندی‌های بندر امیرآباد که بندر نسل سه کشور و تنها بندری‌ست که به اسکله رو- رو ریلی متصل است، افزود: از سوی دیگر، یک فرصت بسیار خوبی نیز برای سرمایه‌گذاران فراهم آورده است، به طوری‌که سال گذشته ۴۰۰ درصد رشد سرمایه‌گذاری را در این بندر داشتیم که همچنان پتانسیل‌های گسترده‌ای در این بخش دارد.
سعیدی‌پور گفت: هم‌اکنون نیز متقاضیان زیادی ازجمله شرکت مس ایرانیان داریم که در اراضی منطقه ویژه اقتصادی برای "مس کاتد" به ارزش 4 هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کردند.
او در پایان اظهار داشت: بندر امیرآباد علاوه بر ظرفیت صادرات ریلی و دریایی، یک فرصت طلایی برای سرمایه‌گذاری بوده و در آینده نچندان دور، ممکن است حتی اراضی برای واگذاری باقی نمانده باشد، بنابراین از علاقمندان به سرمایه‌گذاری در این منطقه ویژه اقتصادی دعوت می‌کنیم که فرصت را از دست ندهند.