تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : جامعه
لینک : econews.ir/5x3207471
شناسه : 3207471
تاریخ :
مجازات عدم پرداخت اقساط مهریه اقتصاد ایران: پیش از پرداختن به مبحث مجازات فقدان پرداخت اقساط مهریه شایان به بیان است که : هنگامی زوجه مهریه خود را از زوج مطالبه می کند مرد وظیفه به دادن تمام مهریه به زن است .

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، گرفتن مهریه حق خانم است و تحت اصلا شروطی نمی توان این حق را از زوجه سلب کرد . معمولا خانم برای دریافت مهریه به یکی از ماخذها صالح در پرداخت مهریه مراجعه می کند و مرجع صالح با اصدار دستور پرداخت مهریه ، وظیفه مسئله را مشخص می کند . در اکثر موارد آقایون در این مورد عمل به ادعای اعسار در پرداخت مهریه می کنند و می گویند که نمی توانند مهریه را به فرم یک جا پردازیم پرداخت کنند که در این فرم معمولا دادسرا مهریه را به فرم اقساط در می آورد .

دستور فقدان پرداخت اقساط مهریه

در صورتی که دادسرا مهریه را برای زوج تقسیط کند ، زوج با مهریه را در هم قسطی که مشخص شده است پرداخت کند .

برای مثال در صورتی که روز دوم ماه دستور صادر شده است ، زوج بایست دوم هر ماه به اداره اجرای احکام دادسرا مراجعه کند و سکه را تحویل دهد و رسیدی را که حاکی از پرداخت سکه است را امضا کند .

لذا آقایانی که واقعا توانایی مالی پرداخت اقساط مهریه را ندارند ، می توانند ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ اجراییه ، دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را به دادسرا بدهند .

بـرای ایـن پرسش می‌توان ادله ها حقوقی فراوانی را بیان کرد، اما ممکن است سبب ساده‌اش این باشد که اگر قرار بــر پیش روگیری مــاده 2 ضابطه اجـرای محکومیت‌های مالی که به طبق آن مردان ناتوان در پرداخت مهریه به زنــدان مــی‌افـتـنـد بـاشـد.

احـتـمـالا زندان های مملکت به جای پذیرش اراذل و اوباش، دزدان، اشخاص مخل بی هراسی همگانی و… بایست میزبان مردانی باشد که همسران آنها مطالبه مهریه کرده‌اند اما به علت اینکه ضابطه کارهای مهم‌تری هم دارد، در فرم اثبات این مساله که زوج توان پرداخت مهریه به فرم یکجا را ندارد، مبلغ مهریه به شکل اقساط از او دریافت می‌شود.

حبس زوج در فرم فقدان پرداخت مهریه تا سقف 110 سکه

هرگاه مهریه در وقت اتفاق پیوند تا سقف 110 سکه باشد، وصول آن مشمول ضابطه جدید نحوه اجرای محکومیت‌های مالی است و زوج وظیفه به پرداخت است.

زوجه براساس ضابطه می تواند بدون توجه به تمکن مالی زوج این حد مهریه را مطالبه کند  و در فرم فقدان پرداخت مهریه  دادسرا می‌تواند با عقیده زوجه، زوج را بازداشت کند.

هرگاه مهریه بیش از این مقدار باشد صرفا تمکن مالی زوج، ملاک پرداخت خواهد بود و در فرم فقدان توانایی زوج و فقدان پرداخت مهریه ، مهریه بیش از 110 سکه حبس ندارد و مطابق ماده ۲ ضابطه محکومیت های مالی با زوج رفتار خواهد شد. تعیین سقف 110 سکه برای وجه کیفری مهریه موضوعی است که آغاز در مجلس هشتم به تصویب رسید با این مقصود که اگر بین زوجین اختلافی به وجود آمد و نهایتا منجر به طلب مهریه شد و زوج از مهریه امتناع کرد، تنها تا سقف 110 سکه بتوان برای بازداشت او عمل کرد.

راه های اثبات فرار از دین مهریه چه هست؟

در این جا می خواهیم به بررسی روش های اثبات فرار از دین مهریه زوج بپردازیم. برخی از زوج ها برای فرار از پرداخت مهریه به همسر، به فرم صوری اموال خود را به به نام شخص دیگری می کند تا اموال خود را حفظ کند.

اما در اینجا به بررسی اینکه زوجه چگونه می تواند صوری بودن معاملات را اثبات کرده و تقاضای ابطال معاملات صوری را از دادسرا بگیرد، می پردازیم. اگرچه در برخی از شروط برای خودداری از فرار پرداخت مهریه می توان قرار تعقیب کیفری را برای زوج ترتیب داد.

اگرچه ناگفته نماند در صورتی که بعد از دستور دادسرا مبنی بر محکومیت زوج به پرداخت مهریه، معاملات صوری توسط شخص اجرا شود، صوری بودن تمامی معاملات بر دادسرا محرز بوده و به عنوان فرار از پرداخت مهریه تلقی می شود.

اگرچه در برخی از شروط محتمل است معاملات برای فرار از معاملات اجرا شود، اما نتوان صوری بودن آن را توجیه کرد.

به عنوان مثال زوج یکی از املاک خود را طی یک قولنامه و با حفظ تمامی شروط با گرفتن یک فقره چک به مبلغ قیمت ملک در مقابل واگذاری زمین و اینگونه اهلیت دوجانب معامله، انتقال می دهد. در این شروط اگر معامله بعد از دستور قطعی دادسرا و یا ابلاغیه اجرای ثبت باشد، اثبات صوری بودن آن بسیار سخت خواهد شد.

اگرچه تحت این شروط شخص می تواند از دادسرا درخواست نماید که زوج سند رسمی انتقال زمین به خریدار را به دادسرا عرضه نماید. در اینگونه شروطی اگر زوج نتواند سند لازم را به دادسرا عرضه نماید، دستور فرار از پرداخت مهریه صادر خواهد شد.

در صورتی که زوج، انتقال اموال را به اقوام درجه یک یا دوستان نزدیک اجرا دهد، اماره ای است که برای تکمیل دانش قاضی تاثیر فوقانی داشته که از اعتبار چندانی برخوردار نیست.

اما به فرم کلی، اینچنین می توان گفت که با استفاده کردن از خبرت های وکیلان مجرب در این زمینه، بهترین راه برای انتقال اموال توسط زوج، با درخواست قرار تامین خواسته به اتکا ماده 108 ضابطه آیین دادرسی مدنی بدون تودیع خسارت احتمالی است.

اگرچه این نکته را بایست در عقیده داشت که با توجه به رسمی بودن مهر تعیین شده در سند ازدواج، زوجه می تواند نسبت به درخواست مهریه خود از دادسرا بدون پرداخت اصلا شیوه مبلغی عمل نماید. دادسرا بعد از دادخواست زوجه، می تواند معادل مهریه را از اموال زوج توقیف نماید.

در این حالت است که زوح نمی تواند اموال خود را به دیگری انتقال دهد، زیرا هر شیوه نقل و انتقال به دیگران از عقیده دادسرا کاملا غیر قانونی است. بایست برای انتقال هر شیوه نقل و انتقالی بایست از ماخذها قضایی استعلام گرفته شود تا مشخص گردد تا ملک مورد انتقال، توقیف و بازدداشت نشده باشد.

سخن پایانی

این نکته را بایست در عقیده داشته باشید که برخی از اموال همسر برای پرداخت مهریه، قابل توقیف نیست. درصورتیکه با شکوائیه همسر این اموال توقیف شود، زوج می تواند آنها را از حالت توقیف خارج کند. این اموال که در اصطلاح حقوقی به آن مستثنیات دین اینگونه بیان می شود که بر اصل ماده 24 ضابطه محکومیت های مالی، این اموال عبارتند از:

  • منزل مسکونی
  • اثاثیه مورد نیاز زندگی
  • آذوقه موجود به قدر احتیاج
  • کتاب و ابزار علمی و تحقیقاتی
  • ابزار و ابزار کار کسبه کشاورزان و پیشه وران
  • تلفن مورد نیاز زوج
  • اجاره بهایی که زوج از آن کسب درآمد می کند

مطالب پیشنهادی دیگر : حل مشکلات خانواده با کمک وکیل / بهترین و سریعترین راه برای گرفتن اساس منزل / آیا وکیل مهریه نقشی در گرفتن دارد؟