تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3207281
شناسه : 3207281
تاریخ :
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: روح بازار سرمایه عدم دخالت دستوری در اقتصاد است اقتصاد ایران: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه حتما باید به سمت تک نرخی شدن ارز برویم گفت: روح بازار سرمایه عدم دخالت دولت و عدم دخالت دستوری در اقتصاد است.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، محمدرضا پورابراهیمی در مراسم راه اندازی قرارداد آتی مس و معاملات گواهی سپرده مس و میلگرد در بورس کالا گفت: بازار سرمایه نسبت به گذشته بزرگتر شده بطوری که فقط ۵۰ میلیون نفر در سهام عدالت ذینفع هستند.

وی افزود: در دوره‌های قبل برخی‌ها اعلام می‌کردند بازار سرمایه متعلق به یک تعداد سرمایه‌دار است، اما امروز رویکرد جدیدی در این زمینه ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم برای اقتصاد کشور تصمیم بگیریم باید با بازار سرمایه آشتی کنیم، هر کمکی به بازار سرمایه کمک به مردم است.

پورابراهیمی گفت: بازار سرمایه از قیمت گذاری دستوری رنج می‌برد و اثر آن در همه ابعاد خود را نمایان کرده و به اقتصاد فشار آورده و علاوه بر عدم انتفاع واقعی، ایجاد رانت در نظام اقتصادی کشور و ناکارآمدی بنگاه‌های اقتصادی را به همراه دارد.

وی با شاره به اینکه سهم خودرویی‌ها در بازار سرمایه بسیارناچیز است تصریح کرد: ناکارآمدی در بنگاه‌های اقتصادی مانند خودروسازی‌ها را نباید از جیب مردم پرداخت کرد درحالی که باید قیمت تمام شده را اصلاح کرده و کاهش داد؛ اما جنس قیمت گذاری و سیاست قیمتی با جنس اصلاح متفاوت است.

وی گفت: شروط ما در شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور کاهش قیمت تمام شده بوده است چراکه اثر آن می‌تواند کاهش بهای تمام شده به مردم باشد.

وی تصریح کرد: حجم عظیمی از قیمت گذاری در سایر حوزه‌ها وجود دارد. برای نمونه فاصله قیمت ارز نیمایی و بازار آزاد حداقل ۱۵ الی ۲۰ درصد است که عملادر بنگاه‌های اقتصادی ضرر و زیان ایجاد کرده است.

پور ابراهیمی با بیان اینکه حتما باید به سمت تک نرخی شدن ارز برویم ادامه داد: روح بازار سرمایه عدم دخالت دولت و عدم دخالت دستوری در اقتصاد است.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم برای اقتصاد کشور تصمیم‌گیری کنیم یکی از مظاهر نمود‌های حوزه اقتصادی کشور جایگاه بازار سرمایه است که کارکرد‌ها و ابزار‌های آن در حوزه ارتقا اقتصاد تاثیرگذار است و کمک به آن به معنای کمک به اقشار مختلف جامعه در نظام اجرایی کشور است.

وی افزود: پیشنهاد دیگر ما به دولت و وزارت صمت این است که کلیه محصولات صنعتی و معدنی ظرف بازه زمانی مشخص، فرآیند پذیرش را در بورس کالا انجام دهند و ابزار‌هایی نظیر گواهی سپرده و آتی بر روی آن‌ها تعریف شوند چراکه توسعه اقتصاد از این بستر‌های بازار سرمایه به راحتی قابل انجام است.