تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگ
لینک : econews.ir/5x3205945
شناسه : 3205945
تاریخ :
نکات طلایی در برنامه ریزی کنکور اقتصاد ایران: برنامه‌ریزی از ضروریات زندگی هر فردی است. آدمی برای سامان دادن به کار‌های روزانه در امور مختلف کاری یا تحصیلی خود نیاز به یک برنامه‌ی جامع دارد. تنها در صورت داشتن این برنامه است که می‌تواند با نظم دادن به کار‌های مهم خود به موفقیت‌های بزرگ دست یابد.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ،با توجه به اینکه کنکور سراسری هم یکی از مهم‌ترین رویداد‌های زندگی بسیاری از افراد به‌ویژه جوانان است، پس برای کسب موفقیت در آن نیاز به یک برنامه‌ریزی جامع است

چرا برنامه ریزی کنکور باید حرفه‌ای باشد؟

لازم به یادآوری است که توسط یک برنامه ریزی کنکور حرفه‌ای ضمن مدیریت زمان محدود، با تمرکز روی مطالعات مهم‌تر، انگیزه و تلاش به حداکثر خواهد رسید. مطمئن باشید با یک برنامه‌ی اصولی نه تنها بازده مطالعه بالا می‌رود بلکه با آرامشی  وصف ناپذیر می‌توان به همه‌ی بی‌دقتی‌ها و هرج‌و‌مرج‌های ذهنی پایان داد.

یک برنامه‌ریزی درست می‌تواند راه رسیدن به هدف را هموار کند از این‌رو معمولاً در سه قالب کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت طراحی می‌شود. البته خاطرنشان می‌شود که برنامه‌های میان‌مدت و بلند‌مدت به‌وسیله‌ی کار‌های تکمیلی در برنامه‌ی کوتاه‌مدت شکل می‌گیرند. جای آن دارد که بدانیم هر چند برنامه‌ریزی طراحی فوق‌العاده‌ای داشته باشد باز هم بدون همت، تلاش و پشتکار نمی‌تواند اثربخش باشد.

برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت (هفتگی و ماهانه)

انسان امروزی با نظم دادن به ذهن و برنامه‌ریزی توانسته است به دستاورد‌های بسیاری نائل آید. برای رسیدن به قله‌های بلند لازم است تا فکر پریدن یک‌باره و رسیدن یک شبه به آن‌ها را از سر بیرون کرد و در پی یافتن کوره راه‌هایی بود که با طی کردن یک‌به‌یک آن‌ها بتوان دست آخر به قله رسید. هدف از برنامه ریزی کنکور هم یافتن  بهترین راه‌های دستیابی به قبولی در رشته‌ی مورد نظر است.

برنامه ‌ریزی کنکور شامل چه مراحلی است؟

برنامه ریزی کنکور شامل مراحل زیر است:

تعیین هدف

اولین مرحله برای طراحی یک برنامه‌ی خوب تعیین هدف است. در این مرحله مشاور با‌تجربه از روی کارنامه‌های  تحصیلی شما و جلسات مشاوره، ضمن شناخت استعداد‌ها و علایق‌تان می‌تواند برای انتخاب رشته اطلاعات زیادی را در اختیارتان قرار دهد. تعیین هدف در اینجا انتخاب رشته‌ی دلخواه و دانشگاه مورد نظر شماست. اکنون هدف پیش روی شما قرار دارد.

طرح برنامه متناسب با هدف

آیا تا‌به‌حال دیده‌اید که یک گردو را با ضربه پتک بشکنند؟ حتما ًاین کار بسیار بی‌مورد به‌نظر می‌رسد چون با یک چکش کوچک هم می‌توان گردو را شکست. باید گفت نه‌تنها هدف‌ها هم درجه دارند، بلکه افراد هم استعداد‌های مختلفی را دارا هستند. هدف‌های بزرگ‌تر نیاز به برنامه‌ریزی‌های سنگین‌تر دارند. برنامه ریزی کنکور خوب  متناسب با هدف طراحی می‌شود.

طراحی برنامه با روحیات فرد

تا به‌حال فکر کرده‌اید که چرا با بعضی از دروس ارتباط بهتری برقرار می‌کنید ولی برای خواندن دروس دیگر تمایل ندارید؟

هر فرد دارای استعدادها و علایق مخصوص خود است. روحیات شما سبب می‌شود با یک برنامه‌ریزی کنار بیایید اما در اجرای برنامه‌ریزی دیگر موفق نشوید. برای رفع این مشکل معمولاً مشاوران مجرب با اطلاع از ظرفیت‌ها و  توانمندی‌هایتان دست به طراحی برنامه‌ای مناسب با روحیات شما می‌زنند. مثلاً یکی از ویژگی‌های شما این است که بدانید چه تعداد ساعاتی را در روز را می‌توانید صرف مطالعه موثر کنید؟ یادتان باشد که طراحی برنامه با روحیات خودتان در نهایت شما را به سمت انتخاب رشته کنکور با سلیقه‌ی خودتان سوق می‌دهد. پس متناسب خودتان برنامه‌ریزی کنید.

انعطاف‌پذیر بودن برنامه ریزی کنکور

در مدت یک سال که شما ملزم به انجام مو‌به‌موی برنامه هستید ممکن است مواقعی پیش آید که ناخواسته از برنامه جا بمانید. در این صورت زمان از دست رفته را چگونه جبران می‌کنید؟ یک برنامه‌ریزی خوب ساعاتی را در برنامه‌ی هفتگی پیش‌بینی می‌کند که بتواند با جابجایی به‌موقع زمان از دست رفته را طوری جبران کند که لطمه‌ای به جریان پیشرفت برنامه وارد نکند.

گنجاندن ساعات مطالعه صحیح و کافی

برخی از دروس ممکن است نیاز به مطالعه بیشتری داشته باشند زیرا یا ضرایب آن‌ها در کنکور برای رشته‌ی هدف شما بیشتر است یا شما در آن دروس ضعیف‌تر هستید. یکی از ویژگی‌های برنامه‌ریزی خوب، گنجاندن ساعات مطالعه به‌طور صحیح و کافی برای هر درس است. برای این کار مشاور ابتدا کل ساعات مطالعه در هفته را که شما قادر به انجام آن هستید، تعیین و سپس رابطه‌ی شما را با هر فصل از تمامی کتاب‌ها را با شماره مشخص می‌کند (شماره ۱ خوب، شماره ۲ متوسط و شماره ۳ ضعیف). به این ترتیب جدولی از تمامی فصول در دست دارد که جلوی هر فصل یک شماره به آن اختصاص داده شده است. اکنون با توجه به شماره و با دانستن کل ساعات مطالعه، مقدار زمان مطالعه‌ی هر درس در هفته تعیین خواهد شد.

الزام در یادداشت‌برداری و خلاصه‌نویسی

خلاصه نویسی یکی از ابزارهای بسیار مهم در برنامه ریزی کنکور است. توسط آن هم در وقت صرفه جویی می‌شود و هم مرور و جمع‌بندی آسان خواهد شد. این کار می‌تواند به صورت حاشیه‌نویسی و های‌لایت انجام شود. به‌ویژه در برنامه ریزی کنکور تجربی در درسی مانند زیست شناسی، یادداشت‌برداری بسیار اهمیت دارد.

 حاشیه‌نویسی

یکی از روش‌های مطالعه برای کنکور که معمولاً با کتاب‌های بسیاری روبرو هستید، یادداشت‌برداری است. بعضی عادت دارند در حاشیه‌ی کتاب‌ها خلاصه مطالب مهم را بنویسند. یادتان باشد حاشیه‌نویسی باید مختصر، مفید و با‌نظم نوشته شود. بدون عجله و خوانا بنویسید. معمولاً از تکنیک حاشیه‌نویسی برای مطالعه‌ی دروس عمومی استفاده می‌شود. با این روش می‌توان در زمان صرفه جویی کرد. حاشیه‌نویسی برای مرور، جمع‌بندی و حفظ دروس عمومی روشی بسیار کارآمد به‌شمار می‌آید.

های‌لایت کردن

استفاده از رنگ کردن قسمت‌های مهم با ماژیک‌های شفاف رنگی هم برای جمع‌بندی و مرور بسیاری از دروس مفید است.

گنجاندن ساعات مرور به اندازه مناسب

مرور دروس در برنامه‌ریزی حرف اول را می‌زند و باید مروربخش‌های مهم‌تر بار‌ها در برنامه‌ریزی گنجانده شود. به‌ویژه در برنامه ریزی کنکور انسانی مرور دروس حفظی بسیار اهمیت دارد.

البته منظور از مرور کردن درس تنها برای حفظ مطالب نیست، مرور باید طوری انجام شود که بتوان مطالب را پس از حفظ کردن به خاطر آورد و البته یکی از ابزار‌های مهم مرور تست‌زنی است.

ارزیابی دائمی

می‌توان گفت مهم‌ترین جزء در برنامه ریزی کنکور پس از مرور، ارزیابی است. بهتر است یک آزمون در آخر هفته از مباحث همان هفته در برنامه‌ریزی طراحی شود و در آخر هر ماه هم جهت جمع‌بندی و مرور و محک زدن روند مطالعه‌ی آزمونی جامع‌تر در برنامه در نظر گرفته شود.

با بررسی نتیجه این ارزیابی‌ها می‌توان از مشکلات پیش‌رو باخبر شد. کافیست برای هر درس با نتایج ضعیف‌تر، زمان مطالعه را در هفته‌های پیش‌رو افزایش داد تا نتیجه‌ی بهتری گرفت.

یادتان باشد برنامه‌ریزی حرفه ای، استفاده از تجربیات مشاور کنکور رایگان و پایبندی به برنامه می‌تواند در رسیدن شما به اهدافتان نقش بسزایی داشته باشد.