تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3204235
شناسه : 3204235
تاریخ :
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی مازندران: مزاحمت‌های تلفنی به اورژانس مازندران حدود 90 درصد کاهش یافت اقتصاد ایران: ساری - رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی مازندران با بیان اینکه مزاحمت‌های تلفنی به اورژانس استان تا حدود 90 درصد کاهش یافته است، افزود: از ابتدای سالجاری تاکنون، 12 هزار و 249 پیام مزاحمی به مراکز پیام و دیسپچ مازندران داشتیم که شماره همه آنها ثبت شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

 به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران، دکتر رضا حبیبی ساروی امروز سه شنبه 23 آذرماه، در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت 94 پایگاه عملیاتی در شهرهای مختلف مازندران، 13 پایگاه در حال ساخت و 19 پایگاه در حال مرمت و بازسازی، از نیاز استان به وجود پایگاه‌های بیشتر گفت.

او معتقد است که باتوجه به جمعیت شناور و حوادث جاده‌ای و ترافیکی و غیر ترافیکی بسیاری که در تمام فصول سال در مازندران به وقوع می‌پیوندد، ضرورت دارد تا خیران، شهرداران و شوراهای شهر به کمک اورژانس بیایند.

حبیبی اعلام کرد: براساس برنامه ششم توسعه، در مازندران به 28 پایگاه اورژانس جدید نیازمندیم(هر 20 هزار نفر یک پایگاه) که به تفکیک 19 پایگاه شهری و 9 پایگاه جاده‌ای اورژانس از نیازهای ضروری استان مازندران در حوزه سلامت است.

رئیس اورژانس مازندران گفت: ساری به 8 پایگاه، قائمشهر 3، آمل 2، و چالوس، نوشهر، بهشهر، رامسر، نکا و فریدونکنار نیز هر کدام یک پایگاه شهری نیاز دارند و 9 پایگاه نیز در جاده‌های شرق تا غرب و مرکز استان نیاز داریم.

این مسوول اعلام کرد: در حال حاضر سه پایگاه آموزشی فوریت‌های پزشکی در استان را در حال ایجاد داریم، یک پایگاه اورژانس هوایی با یک هلیکوپتر تملیکی نیز در اختیار مازندران است که فعلا باتوجه به نقص فنی فعال نیست.

حبیبی همچنین از وجود 2 موتورلانس غیرعملیاتی موجود، و در حال دریافت بودن 11 موتورلانس، همچنین از راه‌اندازی به زودی آمبولانس ریلی و دریایی در استان مازندران خبر داد که جزئیات آن متعاقبا اعلام می‌شود.

او اعلام کرد: در مازندران یک هلی‌پد در آمل واقع شده و 60 هلی‌اسپات شامل 10 جایگاه بیمارستانی و 50 جایگاه ضروری در نقاط غیربیمارستانی استان برای انتقال مصدومان به مراکز درمانی وجود دارد.

رئیس مرکزمدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی مازندران با اشاره به مراکز پیام و دیسپچ استان مازندران از استقرار سه مرکز در بهشهر، آمل و چالوس و مرکز سانترال ساری گفت و از طرح‌های در حال توسعه این بخش نیز به راه‌اندازی کد 247 برای حوادث قلبی و کد 724 برای بیماران سکته قلبی اشاره داشت.

حبیبی از طرح‌های در حال اجرایی این مرکز به دیسپچ تخصصی جهت استمداد پیامکی ناشنوایان خبر داد که به اطلاعات مکانی فرد تماس‌گیرنده دسترسی خواهند داشت.

او با اشاره به فعالیت اورژانس مازندران در طرح زمستانه، از آمادگی برای حضور مؤثر در ستاد خدمات سفر 1401 گفت و پیش‌بینی کرد که بار مسافرت‌ها در سال آینده بسیار بالاست.

رئیس اورژانس مازندران در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره مزاحمت‌های تلفنی به کاهش حدود 90 درصدی مزاحمت‌ها اشاره و اعلام کرد که از 594 هزار و 778 تماس با مراکز پیام استان مازندران، 12 هزار و 249 پیام مزاحمتی بوده است. با این توضیح که شماره‌های ثابت یا همراه مزاحمان ثبت شده و برابر قانون با برخی از آنها برخورد شده است.

حبیبی درباره سوالی مبنی بر ضرب و شتم تکنسین‌های اورژانس 115 در حین ماموریت نیز به عنوان یکی از مسائل تأثربرانگیز یاد کرد که شاید باید برای پیشگیری از چنین حوادثی، اعزام نیروی انتظامی همراه با ماموریت پایگاه‌های اورژانس ضروری باشد.

او در پاسخ به تأخیر آمبولانس در صحنه حوادث، تصریح کرد: از زمان دریافت گزارش، بلافاصله آمبولانس به محل حادثه اعزام می‌شود.

در این مسیر ممکن است مسائلی چون آدرس اشتباه، ترافیک یا سانحه برای تیم اعزامی پیش بیاید که زمان رسیدن به مقصد را طولانی کند اما در مجموع این عدد در مناطق جاده‌ای 9 دقیقه و مناطق شهری 11 دقیقه است.

حبیبی البته به کمبود نیرو هم اشاره کرد و از جوانان حداکثر 30 ساله با مدرک فوریت‌های پزشکی حتی در سطح کاردانی خواست که در آزمون‌های استخدامی این مرکز شرکت و به جمع تکنسین‌های اورژانس بپیوندند.

رئیس اورژانس مازندران در پایان سخنان خود با اعلام اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون، 16 هزار و 409 ماموریت شهری و جاده‌ای در حوادث غیرترافیکی و 77 هزار و 912 ماموریت ترافیکی شهری و جاده‌ای در مازندران انجام شده است، بیشترین میزان این حوادث را در شهر آمل عنوان کرد.

انتهای پیام/