تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : جامعه
لینک : econews.ir/5x3204156
شناسه : 3204156
تاریخ :
بررسی شیر برقی پنوماتیک در هیدروپرشین اقتصاد ایران: شیر برقی پنوماتیک یک قطعه بسیار پرکاربرد در سیستم های پنوماتیک می باشد که به وسیله آن مسیر ورود و خروج هوا را تغییر می دهند.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، شیر برقی پنوماتیک یک قطعه بسیار پرکاربرد در سیستم های پنوماتیک می باشد که به وسیله آن مسیر ورود و خروج هوا را تغییر می دهند. به گفته هیدروپرشین این شیر های برقی پنوماتیک قابلیت اتوماتیک کردن حرکت عملگر هایی مانند جک های پنوماتیک و یا ایرموتور ها را در سیستم دارند. در واقع بدون وجود داشتن این شیر ها حرکت و کنترل سیستم های پنوماتیک عملی بسیار سخت بوده و هیچ کنترلی بر روی قطعات دیگر پنوماتیک نمی توانید داشته باشید.

معرفی شیر پنوماتیک :

پنوماتیک یک کلمه یونانی به معنای نفس یا هوا است. در فناوری پنوماتیک از هوای فشرده جهت تولید نیروی مکانیکی استفاده می‌شود. امروزه جهت راحتی کار با این شیرها، از نوع برقی آن‌ها استفاده می‌شود. در مدل‌های قدیمی شیرهای پنوماتیک، کنترل به شکل دستی انجام می‌شد. این شیرها جدا از دردسر دستی‌ بودن، دقت و سرعت لازمه را نیز نداشتند؛ اما با تولید شیر برقی پنوماتیک همه‌چیز تغییر کرد. در این نوع شیر جهت کنترل از جریان الکتریکی و فناوری آهنرباهای الکتریکی کمک گرفته می‌شود. 

 

طرز کار شیر برقی پنوماتیک :

تمامی این شیر ها دارای یک بوبین و یک سولنوئید بر روی بدنه اصلی شیر می باشند که در داخل این بدنه نیز یک اسپول قرار گرفته است. ساختار این اسپول بسته به فرمان شیر متفاوت می باشد و در واقع بیشتر خرابی های شیر های پنوماتیک و تعمیر شیر برقی پنوماتیک به همین قطعه اختصاص دارد.

با وارد کردن برق به بوبین ها ، یک میدان مغناطیسی ایجاد می شود که باعث حرکت شفت داخل سولنوئید می شود . این حرکت به فنر داخلی آن فشار وارد کرده و آن را جمع می کند. همچنین با حرکت این شفت یک ظربه به اسپول وارد می شود و باعث حرکت افقی آن داخل شیر می شود. همین حرکت افقی نیز باعث تغییر موضع شیر و عمل کردن آن می شود . حال اگر برق را از روی بوبین قطع کنیم شفت به کمک فنری که جمع شده بود به جای اول خود برگشته و دوباره فرمان تغییر پیدا می کند. 

 

شیر برقی پنوماتیک در چه موارد و صنعت‌هایی کاربرد دارد؟

جهت کنترل سرعت جریان در ابزارها، سیستم‌ها و موتورهای مختلف از شیر برقی استفاده می‌شود. ازجمله موارد دیگر استفاده از این شیرها می‌توان به ماشین‌های شستشو، دیگ­‌های بخار گازی، پمپ‌های هیدرولیک و چکش هوا اشاره کرد. یکی از ویژگی‌های عالی شیرهای برقی پنوماتیک که استفاده از آن‌ها را بسیار راحت کرده این است که این شیرها با توجه به نیازهای مشخص قابل تنظیم هستند. 

شیر برقی در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارد. درواقع برای قطع و وصل کردن تمام سیال‌ها مانند آب، روغن، گاز و … می‌توان از این شیرها بهره برد. این شیرها در اندازه‌های مختلفی ساخته شده‌اند و به همین واسطه کاربردهای گوناگونی در صنایع مختلف دارند. به شکل کلی در تمام جاهایی که نیاز به کنترل آب، گاز، روغن، نفت و سیالات دیگر باشد، شیر برقی پنوماتیک می‌تواند به شما کمک کند. 

برای پروژه‌های سنگین و کارخانجات نیز می‌توان از مزیت شیر پنوماتیک برقی بهره برد؛ البته توجه داشته باشید که برای چنین پروژه‌های بزرگی، نیاز به شیرهای پیشرفته‌تری است. لازم به ذکر است که این شیرها قیمت بالاتری نیز دارند. 

 

قیمت شیر برقی پنوماتیک در ایران:

قیمت این شیرهای برقی بسته به چند مورد مختلف دارد که می بایست بر طبق آن ها این بررسی را انجام دهید.

اولین مورد که در قیمت تفاوت ایجاد می کند برند این شیر ها می باشد. برند های اروپایی و ژاپنی به ترتیب گران ترین و با کیفیت ترین اجناس را دارند و بعد از آن نوبت به اجناس با کیفیت چینی می رسد. بهترین برند ها  FESTO , SMC , CAMMOZI , HPC , HYDROPERSIAN می باشد.

مورد بعدی نوع فرمان می باشد که بسته به نوع عملکرد دستگاه شما می بایست انتخاب شود. شیر هایی با فرمان 5/3 به دلیل ساختار پیچیده کمی گران تر از مدل های 5/2 و 3/2 می باشد. همینطور شیر های 2/2 نیز به دلیل ساختار برنجی بدنه خود نیز کمی گران تر می باشند.

اما مورد آخر سایز این شیر ها می باشد که می بایست بسته به حجم و سرعت باد کمپرسور انتخاب شود. طبیعتا هر چه سایز بیشتر باشد قیمت هم بالاتر است.

 

 

انواع شیر برقی پنوماتیک به لحاظ طراحی ظاهری

همان‌طور که پیش‌تر نیز ذکر کردیم، از شیر پنوماتیک برقی جهت کنترل سرعت جریان سیالات یا گازها در ابزارها، سیستم‌ها و موتورها استفاده می‌شود. شیر برقی دوطرفه جزو متداول‌ترین نوع این شیرها هستند که کاربردهای زیادی دارند. در این شیر یک سیم پیچ مغناطیسی طی یک عمل مستقیم دریچه را باز کرده و شافت و سوپاپ را که به فشار خارجی وابسته هستند، بالا می‌برد. زمانی که پیستون فشار داخلی تولید می‌کند، این دریچه‌ها باعث باز و بسته شدن می‌شوند. هر کدام از دو پورت روی شیر دوطرفه به شکل پیوسته اجازه باز یا بسته‌ شدن را می‌دهند. می‌شود برای دریچه دوطرفه مشخص کرد که در موقعیت باز یا بسته باشد. در ادامه قصد داریم انواع مدل‌های شیرهای برقی پنوماتیک را خدمت شما معرفی کنیم. 

1. شیر برقی 2/2 :

در این شیرها دو پورت جهت ورود و خروج وجود دارند. درواقع شیر پنوماتیک برقی 2/2 یک پورت ورودی و یک پورت خروجی دارد. هرکدام از دو پورت شیربرقی دو طرفه به شکل متناوب جهت اجازه ورود جریان و همچنین قطع آن مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

2. شیر پنوماتیک برقی 3/2

در این شیر شاهد سه پورت جهت عبور و مرور جریانات هستیم. عملکرد این شیر بدین شکل است که یک پورت جهت ورود، یک پورت برای خروج به سوی عملگر و یک پورت برای تخلیه اضافه سیستم تعیبیه شده است. این شیر در مقایسه با شیر قبلی دارای یک دهانه بیشتر است که این دهانه اگزوز نامیده می‌شود. شیرهای برقی 3/2 به دو شکل N.O یا N.C موجود هستند که با توجه به نیاز خود باید آن‌ها را انتخاب کنید. لازم به ذکر است که جهت دستور دادن به این شیرها از سلنوئیدهای تک سیگنال یا دو سیگنال استفاده می‌گردد. 

3. شیر پنوماتیک برقی 4/3 و 4/2: 

شیرهای برقی پنوماتیک 4/3 و 4/2 می­‌توانند از چهار یا چند اتصال پورت تشکیل شده باشند. در شیر برقی پنوماتیک چهار طرفه به طور معمول از یک سیلندر یا محرک دوتایی استفاده می‌گردد. شیرهای موردنظر معمولا به شکل بسته، باز یا سراسری مشخص می‌شوند. جهت فرمان دادن به این شیرهای برقی درست به مانند شیر قبلی از سلنوئیدهای تک سیگنال یا دو سیگنال استفاده می‌گردد. در صورتی که سلنوئید تک سیگنال انتخاب شود، با برقراری اتصال برق شیر، تغییر وضعیت ایجاد می‌شود و در حالی که ولتاژ قطع گردد با توجه به فنر موجود در پشت شیر، شیر به حالت اولیه خود برمی‌گردد.

4. شیر پنوماتیک برقی 5/2:

شیر برقی پنوماتیک 5/2 از پرمصرف‌ترین شیرهای موجود در بازار است که در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این شیر شاهد یک پورت جهت ورود هوا، دو پورت برای مصرف‌کننده یا همان عملگر و دو پورت برای تخلیه هستیم. تفاوت این شیر با شیر 4/2 در آن است که در شیر 5/2 یک لوله تخلیه بیشتر وجود دارد. این شیرها در دو مدل  تک بوبین و دو بوبین در بازار موجود هستند. 

5. شیر پنوماتیک برقی 5/3:

تمام شیرهای برقی پنوماتیک 5/3 دارای دو بوبین هستند، زیرا در این شیرها سه موضع جهت حرکت اسپول وجود دارند. این شیرها از پنج پورت جهت عبور و مرور جریانات بهره می‌برند که یک پورت برای ورود هوا از کمپرسور، دو پورت برای عملگر و دو پورت برای تخلیه بادهای اضافه است. 

 

 

 

سایزبندی

تمامی انواع شیر برقی پنوماتیک دارای سایزهای مختلفی هستند که بنا به نیاز خود می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. سایزهای 1/4 و 3/8 و 1/2 ازجمله پراستفاده‌ترین سایزهایی هستند که توسط متقاضیان درخواست می‌شود. اکنون ممکن است این سوال در ذهن‌تان ایجاد شود که برای کار خود باید چه سایزی از این شیرها را خریداری کنید؟ جهت خرید شیر مدنظر خود باید به حجم و سرعت سیستم‌تان توجه کنید. درواقع هر شیر با توجه به اندازه‌اش قادر است که حجم مشخصی از سیالات مختلف را از خود عبور دهد. البته لازم به ذکر است که مدل دیگری از سایزبندی نیز وجود دارد که با نام ایزو (ISO) شناخته می‌شود. نحوه نام‌گذاری و سایزبندی در این مدل به صورت ایزو 1، ایزو 2 و ایزو 3 است. 

منبع : https://hydropersian.com