تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگ
لینک : econews.ir/5x3200564
شناسه : 3200564
تاریخ :
تجربه‌گرایی در دوران پساحقیقت چیست؟ | ویدئو اقتصاد ایران: یکی از مسائلی که در دنیای دیجیتال با آن مواجه هستیم این است که مخاطب برای یافتن حقیقت به نظرات اطرافیان خود بیشتر از منابع رسمی اهمیت می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران، از نمودهای دوران پساحقیقت این است که عموماً مردم برای دریافت حقیقت به برآیند نظرات و دیدگاه اطرافیانشان اهمیت زیادی می‌دهند بدون اینکه به حجم و سطح آن‌ها توجه کنند.

به همین دلیل است که گفته می‌شود ما از عصر اطلاعات به عصر تجربه رسیده‌ایم. به‌طور ساده یعنی اینکه یک فرد، نظر کلی اطرافیان خود را اصل قرار داده و آن را به‌کل جامعه تعمیم می‌دهد. مثال سیاسی آن در کشورمان، انتخابات سال 1388 بود که بخشی از مردم بر اساس برآیند نظرات اطرافیانشان نتیجه گرفتند که همه مردم ایران به یکی از کاندیداها رأی داده‌اند. یعنی آن‌ها فضای کوچک اطراف خود را به همه کشور تعمیم دادند.

این ویژگی در فضای رسانه خود را به شکلی نشان می‌دهد که افراد در شبکه‌های اجتماعی برای پیام‌هایی که از اطرافیانشان دریافت می‌کنند نسبت به مجاری رسمی اعتبار بیشتری قائل هستند و سپس بر اساس همان دریافت، قضاوت و تصمیم‌گیری می‌کنند.  

در ادامه ویدئوی زیر را ببینید: