تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3197384
شناسه : 3197384
تاریخ :
رئیس جمهور: بودجه ۱۴۰۱طی چند روز آینده تقدیم مجلس می‌شود اقتصاد ایران: رئیس جمهور در نشست مشترک با مجلس با اشاره به اینکه بودجه ۱۴۰۱طی چند روز آینده تقدیم مجلس می‌شود گفت: دغدغه‌های مجلس در بودجه دیده می‌شود تا تورم مهار شود و رشد اقتصادی میسر گردد. سعی کرده‌ایم تمام فرازهای بودجه با نظرات کارشناسی تعیین شود. بعضی آیین‌نامه‌ها باید از ماه اول دوم سال تهیه می‌شد اما دولت قبل انجام نداد.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران  ،حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در ابتدای سخنان خود در نشست مشترک مجلس و دولت در صحن بهارستان تصریح کرد: از خداوند متعال می‌خواهیم، در سالروز شهادت آیت الله مدرس که به اسم روز مجلس نامگذاری شده است، به ما توفیق دهد تا در مسیری که آن‌ها و شهدای عالیقدر برای ما ترسیم کرده‌اند، حرکت کنیم.
رئیس جمهور افزود: ما باید نسبت به آنچه آن‌ها به ما امانت داده‌اند، در محضر مقدس پروردگار متعال و مردم پاسخگو باشیم.
رئیسی گفت: محوری‌ترین نکته مسئله قانون و قانون مداری است؛ وظیفه مهم مجلس قانونگذاری و ریل گذاری برای حرکت جامعه است، مسئولیتی بسیار مهم که امروز مجلس بر عهده دارد.
رئیس جمهور ادامه داد: امروز مجلس جلوه اراده و رای مردم است، این نکته مهم است که ما جلوه اراده و رای مردم را برای ریل گذاری جامعه مان به شکل قانونگذاری در دست داریم.
رئیسی گفت: قانون گذاری بخشی از کار است، مهم و اجرای قانون است؛ همگان باید خود را بر اجرای قانون موظف بدانند.
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: باید همگان، مسئولان و نقش آفرینان بدون استثنا خود را با قانون تعریف کنند و قانون را محور و معیار اجرای عدالت در جامعه بدانند.

انسجام قوا؛ نیاز جدی کشور 
رئیس جمهور گفت: مسئله هماهنگی قوا، نهاد‌ها و همه دست اندرکاران در حکومت، انسجام و یکپارچگی، یک تاکتیک نیست بلکه یک راهبرد اساسی و ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
 رئیسی در جلسه مشترک مجلس و دولت که به میزبانی مجلس در حال برگزاری است با اشاره به اینکه ما امروز برای اجرای قانون نیاز به همگرایی، همپوشانی، همدلی و همراهی همه بخش‌های مسئول در کشور داریم افزود: نباید به هیچ وجه اجازه داد به انسجام خدشه وارد شود و حاشیه‌ها باید در حاشیه بماند و نباید وارد متن شود.
وی با اشاره به برخی نظرات و سخنان و اختلاف دیدگاه‌ها گفت: این‌ها حتماً هست، اما این‌ها تنها حواشی است و آنچه که مهم است متن انسجام بین قوا و همه نیرو‌های دست اندرکار در امور مردم است.
رئیس جمهور افزود: حاشیه‌ها باید در حاشیه بماند و ما هرگز دچار حاشیه‌ها نشویم.
 رئیسی گفت: مسئله انسجام قوا همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است و امروز نیاز جدی کشور است و همواره باید بر این قضیه به عنوان یک ضرورت در جهت خدمت به مردم تاکید کرد.
وی ادامه داد: باید به این انسجام برای گره گشایی از زندگی مردم، پیشرفت امور و گام‌های بزرگی که باید برداشته شود تاکید کرد.
 رئیسی گفت: در این رابطه مسئله شناسی ضرورت دارد همچنین نظام مسائلی که ما امروز داریم و تشخیص اولویت‌ها یک ضرورت است.
رئیس جمهور با اشاره به این که در هر شهر و روستا و استانی ضرورت‌های جدی وجود دارد که این نظام مسائل راه حل‌هایی برای آن‌ها دارد افزود: راه حل‌هایی را مجلس فکر کرده و در کمیسیون ها، نخبگان، دانشگاهیان و صاحب نظران بر روی آن فکر کردند و باید از نگاه‌های آن‌ها حتماً استفاده کرد.
 رئیسی گفت: ما در دولت خودمان را موظف می‌دانیم و من بار‌ها نیز تاکید کردم حتماً نگاه‌های نخبگانی، دانشگاهی و صاحبنظران به ویژه مجلس و کمیسیون‌های تخصصی بسیار می‌تواند در جهت حل مسائل در کشور راهگشا باشد.
وی افزود: مشورت با دوستان در مجلس که مسئولیت دارند و مشورت با همه صاحب نظران و اندیشمندان را برای خودمان به عنوان یک سرمایه تلقی می‌کنیم و همواره باید این سرمایه را در عمل به عنوان یک عنایت الهی و نعمت خداوند متعال شاکر باشیم.
رئیسی گفت: درباره راه حل مسائل و دغدغه‌های نمایندگان که این دغدغه ها، دغدغه‌هایی است که در حوزه انتخابیه با آن‌ها برخورد می‌کنند و یا در سطح کشور، مشکل اقتصادی و همچنین مشکلات دیگر، گاهی به صورت ارائه یک طرح جلوه می‌کند این دغدغه و این حق نمایندگان محترم است که می‌توانند طرح بدهند، اما اگر این طرح‌ها با حضور کارشناسان دولت و بخش‌های مختلف از غنایی برخوردار شوند ما در عمل دچار مشکل نمی‌شویم
و اجرای این طرح‌ها که بعد‌ها به صورت قانون خواهد بود آسان‌تر می‌شود.
وی تصریح کرد: اینکه برخی در سخنانشان و در رأس همه رهبری معظم انقلاب در نشستی که مجلسی‌ها خدمت ایشان بودند تاکید کردند بر لایحه و لایحه هم تقدم دارد شاید دلیل آن همین باشد که لایحه در بردارنده یک کار کارشناسی در بخش‌های اجرایی است.
رئیس جمهور افزود: ضمن این که حق نمایندگان همواره محفوظ است، اما من تاکید می‌کنم که طراحان محترم حتماً از دیدگاه‌ها و نظرات دولت و بخش‌های مربوطه تخصصی استفاده کنند تا طرح‌ها نیز همانند لوایح از یک غنایی برخوردار شوند که در عمل ما دچار مشکل نشویم.
 رئیسی گفت: زمانی که این طرح‌ها به قانون تبدیل شد دولت ملزم به اجراست و حتماً این اجرا باید دنبال شود.