ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرنگار مهر، محسن رضایی صبح پنجشنبه در حاشیه بازدید از بندر شهید رجایی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه با دو هدف پیگیری زلزله فین و بررسی وضعیت اقتصادی به هرمزگان سفر کرده است، بیان داشت: یکی از کانونهای واردات و صادرات، تخلیه و بارگیری کالای کشور، بندر شهید رجایی در هرمزگان است. ۸۱ درصد کالاهایی که توسط کانتینر حمل و نقل میشود از طریق بندر شهید رجایی از کشور وارد و خارج میشود.
وی افزود: واردات و صادرات ۵۰ درصد کالاهای غیر نفتی از طریق بنادر مستقر در هرمزگان صورت میگیرد، بنابراین نقش کلیدی در اقتصاد کشور دارد. برنامه ریزی ها برای توسعه و گسترش بندر شهید رجایی در حال انجام است.
رضایی با اشاره به مشکلات اموال تملیکی در بندر شهید رجایی خاطرنشان کرد: نزدیک به ۹ هزار کانتینر به وزن تقریبی ۱۰۰ هزار تن کالا در این بندر دپو است. از این مشکلات در بنادر و مبادی ورودی کشور وجود دارد. زنجیره تولید ثروت و درآمد و معیشت مردم بیش از آنکه از خارج در محاصره باشد از داخل با تحریمهای داخلی و اقتصادی مواجه هستیم.
معاون اقتصادی رئیس جمهور اظهارداشت: زمانی که کالا وارد کشور میشود به جای آنکه حمل یک سره برای توزیع در کشور شود به خاطر روابط بین ادارات و سازمانها این کالا هفتهها و ماهها در اینجا دپو میشود. نحوه اداره اقتصاد کشور باید این گرهها و مشکلات را رفع کند.
وی اضافه کرد: در زنجیره تولید ثروت و رفاه و معیشت مردم که شامل سرمایه گذاری، تولید و ثروت است در هر سه با مشکل روبرو هستیم. بدنبال حل مشکل سرمایه گذاری، تولید و ثروت هستیم. درآمد، اشتغال و ثروت مردم در گرو حل مشکلات اقتصادی است. این گرهها در تهران باز نمیشود و باید شهر به شهر و استان به استان برویم و آنچه بر روی زمین مانده و برای مردم، سرمایه گذار و کارآفرین مشکل ساز شده برای آن چاره اندیشی کرد. تحریمهای داخلی را باید برداریم.
رضایی با تاکید بر اینکه سیاست دولت حمل یک سره کالا از زمان ورود به کشور تا توزیع میان مردم است، خاطرنشان کرد: به محض ورود تخلیه کالا از کشتی، باید بارگیری توسط کامیونها انجام شود و در چرخه توزیع و عرضه بازار قرار بگیرد. بخشی از تورم و افزایش قیمتها معطلی کالا در بنادر و زمان تخلیه و بارگیری کالا توسط کشتیها است.