تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3189534
شناسه : 3189534
تاریخ :
معرفی رانا پلاس پانوراما ۶ دنده + تصاویر اقتصاد ایران: نسخه جدید رانا پلاس با جعبه دنده ۶ سرعته ، پیشرانه TU5 پلاس ، سقف شیشه ای و فرمان کمکی برقی وارد بازار شده است. در این گزارش به معرفی رانا پلاس پانوراما ۶ دنده پرداخته ایم و ویژگی های این سدان کلاس B را در اسب بخار معرفی کرده ایم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

 در حال حاضر دو تیپ از رانا پلاس در بازار حضور دارند. یکی نسخه ۱٫۶ لیتری TU5 با جعبه دنده ۵ سرعته و دیگری نسخه TU5 پلاس با جعبه دنده ۶ سرعته و سقف شیشه ای.
مهندسان ایران خودرو می گوید که سری محصولات رانا پلاس نسبت به رانا LX با ارتقای کیفیت مواجه شده اند. تغییر متریال داشبورد، رودری ها، یونیت های الکتریکی و تغییر ساختار صندلی از جمله ارتقای های کیفی در رانا پلاس به حساب می آید. در نسخه سقف شیشه ای رانا پلاس فریم سقف تغییر کرده و ورق اتصال های سقف نیز مقاومتر از نسخه های سقف فلزی شده است. همچنین شیشه سقف پانوراما این خودرو مانند پژو ۲۰۷i استاندارد ای-مارک و ECE را دریافت کرده و به گفته مهندسان ایران خودرو، بررسی های ایمنی ECE برای این خودرو انجام شده است. در این ویدیو کلاس ۶۱۵۰۳ رانا پلاس حضور دارد و این تیپ رانا پلاس سقف شیشه ای، با فریم فلزی مشکی سقف هم راه شده است.
این سدان کلاس B به پیشرانه ۱٫۶ لیتری TU5 پلاس مجهز است. پیشرانه TU5 پلاس به سامانه زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی ( CVVT ) مجهز شده و پمپ روغن متغییر، نسل جدید دینام و پاشش سوخت ارتقا یافته در آن دیده می شود. این پیشرانه ۱۱۳ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر تولید می کند و مصرف سوخت ترکیبی ۶٫۸۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را در رانا پلاس پانوراما دارد.
جعبه دنده ۶ سرعته دستی رانا پلاس پانوراما ساخت شرکت نیرو محرکه است و با حضور دنده ششم با ضریب ۰٫۶، سبب می شود تا این سدان در سرعت های فراتر از ۸۰ کیلومتر بر ساعت، ۷ تا ۱۱ درصد مصرف سوخت کمتری را داشته باشد. همچنین با تغییر ضرایب دنده های ۱ و ۲ و همچنین تغییر ضریب فاینال، می بینیم که گشتاور بیشتری در سر چرخ رانا پلاس پانوراما در هنگام حرکت وجود دارد. به گفته مهندسان ایران خودرو، این تغییرات سبب شده تا حدود ۱٫۵ ثانیه شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رانا پلاس با پیشرانه TU5 پلاس و جعبه دنده ۶ سرعته دستی ارتقا بهبود پیدا کند.
حذف سیستم فرمان هیدرولیک و جایزیگن شدن فرمان کمکی برقی ( EPS ) سبب شده تا هدر رفتن توان پیشرانه کاهش پیدا کند و از سویی فرمان پذیری بهتری در سرعت های بالا دیده شود.

امکانات رفاهی و ایمنی رانا پلاس ۶ دنده پانوراما 
رانا پلاس ۶ دنده پانوراما در بحث امکانات رفاهی و ایمنی به دو کیسه هوا، ترمزهای ABS و EBD، صندلی های تاشو عقب، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، بلوتوث، تهویه دستی، سنسور پارک عقب، تریم داخلی پارچه ای، شیشه ها و آینه های برقی، سقف شیشه ای با سایه بان دستی و… مجهز است.

مزایا و معایب رانا پلاس پانوراما شش دنده :

در حال حاضر رانا پلاس شش دنده با سقف شیشه ای حدود ۱۳ میلیون تومان از نسخه معمولی در کارخانه گران تر است. همچین نسخه های جدید رانا پلاس شش دنده با بهبود ساختار جعبه دنده همراه شده اند و سیستم تعویض دنده و کلاچ آن ها ارتقا پیدا کرده است. اما باید به این نکته توجه داشت که در کنار مزایای رانا پلاس جدید، نقدهایی هم به آن وارد است. برای همین به صورت فهرست به این نکات پرداخته ایم:

مزایای رانا پلاس سقف شیشه ای ۶ دنده دستی :

– اختلاف قیمت نه چندان زیاد در کارخانه با نسخه TU5 پنج دنده

– وجود سیستم فرمان کمکی برقی

– پیشرانه TU5 پلاس که عملکرد بهتری نسبت به TU5 معمولی دارد

– کلاچ نرم و قابل قبول

– تعویض دنده به نسبت نرم با فاصله دنده های مناسب

– وجود امکاناتی مانند سقف شیشه ای و کروز کنترل

– شتاب بهتر نسبت به نسخه های قبلی

– مصرف سوخت مناسب

– کیفیت بهتر متریال داخل کابین نسبت به نسخه های قدیمی رانا و شبیه شدن کیفیت رانا پلاس با پژو ۲۰۷i

معایب رانا پلاس سقف شیشه ای ۶ دنده دستی :

– نبود ترمز دیسکی در محور عقب

– نبود رینگ آلومینیومی و استفاده از رینگ فولادی و قالپاق

– نبود برخی امکانات مانند تهویه الکتریکی یا اتوماتیک، نمایشگر لمسی، دوربین دنده عقب و چراغ روشنایی روز

– فضای کابین نه چندان بزرگ

– با وجود اینکه متریال کابین رانا پلاس با خودرویی مانند پژو ۲۰۷i یکی شده است، اما توقع بسیاری از مشتریان ایرانی تجربه کیفیت بهتر در کابین محصولات داخلی است. کیفیت کابین و مونتاژ قطعات رانا پلاس بهتر از نسخه های قدیمی رانا است و شباهت بسیاری به رقبایی چون خانواده پژو ۲۰۶ و ۲۰۷i دارد. اما قطعاً می توان این کیفیت را ارتقا داد.

مشخصات فنی رانا پلاس ۶ دنده چیست؟

رانا پلاس ۶ دنده پانوراما به پیشرانه ۱٫۶ لیتری TU5 پلاس مجهز است. ۱۱۳ اسب بخار و ۱۴۴ نیوتن متر به عنوان توان خروجی این پیشرانه اعلام می شود و جعبه دنده ۶ سرعته دستی توان را به چرخ های جلوی این تیپ رانا پلاس می رساند.

رانا پلاس پانوراما ۶ دنده چه امکاناتی دارد؟

سقف شیشه ای با سایه بان دستی، کروز کنترل، فرمان کمکی برقی، تهویه دستی، بلوتوث، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، ترمز ABS و EBD، ترمزهای دیسکی جلو و کاسه ای عقب، رینگ فولادی، تریم داخلی پارچه ای، دو کیسه هوا و… از جمله امکانات رانا پلاس پانوراما ۶ دنده دستی است.