تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگ
لینک : econews.ir/5x3189158
شناسه : 3189158
تاریخ :
چند کتاب حال خوب کن؛ افزایش سرانه مطالعه درمیان مردم !+ فیلم اقتصاد ایران: حوزه کودک و نوجوان در سال‌های اخیر از جمله حوزه‌های پرمطالعه به شمار می‌رود،‌ روش‌های ترغیبی و انتشار آثار هماهنگ با سلیقه مخاطب از جمله شیوه‌های مفید در زمینه افزایش سرانه مطالعه در میان این قشر بوده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران  ، کتاب و کتابخوانی همواره در اسل‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی دغدغه اهالی فرهنگ بوده است،‌ با وجود اینکه آمار دقیق و روشنی از سرانه مطالعه در کشور در دسترس نیست،‌ اما آنچه مبرهن است دور شدن تدریجی از کتاب و کتابخوانی است.

با این حال وضعیت تیراژ و فروش کتاب در برخی حوزه‌ها از جمله کودک و نوجوان نشان از حرکت‌هایی در تغییر آمارها در این حوزه دارد. به باور کارشناسان حوزه کودک و نوجوان حوزه پرمخاطبی به شمار می‌رود و سرانه مطالعه در این حوزه بالاست‌، بر خلاف برخی ادعاها که سرانه مطالعه غیردرسی را بسیار پایین می‌دانند‌، شمارگان و فروش کتاب‌ها در این حوزه نشان از افزایش میران مطالعه این قشر سنی در سال‌های اخیر دارد.

قطعاً برنامه‌ریزی،‌ نیازسنجی و تولید محتوای مناسب و خوب در این زمینه می‌تواند زمینه‌ساز افزایش سرانه مطالعه در سال‌های آتی باشد،‌ یکی از اقداماتی که می‌توان انجام داد‌، تشویف و ترغیب هر چه بیشتر این قشر به کتاب و کتابخوانی است،‌ تولید تیزرهای نمایشی،‌ کارتون‌ها و انیمیشن‌هایی با موضوع کتاب،‌ خلق شخصیت‌هایی انیمیشنی بر اساس قهرمان‌های داستان‌های ایرانی و ... از جمله روش‌های تشویقی به شمار می‌رود.

«ماجراهای آقا و خانم کتابدار» از جمله انیمیشن‌های ساخته شده با موضوع کتابخوانی است که به کوشش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور انجام شده است،‌  ماجراهای آقا و خانم کتابدار مجموعه ای آموزش محور در امر فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.