ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: ما در کشور خودمان، طرح آزادراه حرم تا حرم راداریم یعنی از مشهد مقدس تا شهر قم، در ادامه مسیر هم آزادراه قم-پل زال راداریم، در این راستا طی جلساتی که با طرف عراقی داشتیم، مقرر شد این مسیر آزادراهی در ادامه با عبور از مرز ایران و عراق، به نجف اشرف هم متصل شود و حتی در آن جلسه، نقشه پیشنهادی را هم ارائه کردیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر آزادراه حرم تا حرم از مشهد مقدس تا قم، فعال است همچنین از قم تا پل زال در قالب آزادراه جزو برنامههای فعلی وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و اگر این پروژه آزادراهی از پل زال تا نجف اشرف هم ادامه یابد، مسیر ترانزیتی مناسبی ازنظر جابهجایی بار و مسافر ایجاد میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه احداث این آزادراه ازنظر توسعه حملونقل بار و مسافر بسیار استراتژیک خواهد بود، ابراز کرد: قطعاً ساخت مسیر آزادراهی مشهد-مکه، موجب ارتقای تعاملات سیاسی، اقتصادی، منطقهای، زیارتی و گردشگری غرب آسیا خواهد شد، ضمن آنکه دسترسی به حرم امام رضا(ع) همچنین نجف اشرف و کربلا و از سوی دیگر مکه برای زوار راحتتر میشود.
وی تأکید کرد: طرف عراقی از ساخت این آزادراه استقبال کرده است و به همین دلیل پیشنهاد تکمیل مسیر را تا مکه دادهاند.
اعلام آمادگی بانکها برای تأمین مالی بخشی از آزادراه مشهد ـ مکه
خادمی درباره تأمین مالی ساخت این آزادراه از مشهد تا عراق و مکه، توضیح داد: در حال حاضر در کشور ما تکمیل حلقههای مفقوده مسیر آزادراهی شمال شرق تا جنوب غرب در دستور کار است، در ادامه مسیر، از پل زال تا مرز ایران که در استان ایلام خواهد بود، توسط ایران و از مرز تا نجف اشرف توسط طرف عراقی ساخته خواهد شد و با روش سرمایهگذاری خودشان خواهد بود.