تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استانها
لینک : econews.ir/5x3148782
شناسه : 3148782
تاریخ :
استاندار خراسان‌جنوبی مطرح کرد؛ لزوم ترویج تفکر توسعه‌ای درخراسان جنوبی اقتصاد ایران: بیرجند- استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه تفکر توسعه‌ای در استان ترویج نشده است، گفت: زرشک، زعفران و عناب استان واقعاً مظلوم واقع شده و کشاورز ما از این پتانسیل بهره کافی نمی‌برد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  حمید ملانوری، صبح سه شنبه در گردهمایی شوراهای اسلامی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: شکرانه نعمت انتخاب شدن برای شورای شهر و روستا خدمتگزاری به مردم و نهایت تلاش برای بهبود شرایط آنان است.

استاندار خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: هر چند باید گلایه‌ها و کمبودها را مطرح کنیم ولی نباید از خدمات نظام جمهوری اسلامی در ادوار گذشته به نقاط مختلف شهری و روستایی داشته است را نادیده بگیریم.

ملانوری ادامه داد: ما در مناطق شهری پوشش صد درصدی شبکه گاز و در روستاها نیز پوشش ۹۶ درصدی این نعمت ارزشمند را در خراسان جنوبی داریم.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای سال جاری به ۴۳۰ روستای خراسان جنوبی آب رسانی سیار صورت می‌گرفت، افزود: در همین چند ماه ابتدایی سال ۳۰ شبکه آب رسانی روستایی را افتتاح کردیم و اعتبارات در این زمینه به سرعت جذب شد.

شوراها چکیده خرد هر منطقه است

استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تمامی درخواست‌های شوراهای شهر را پیگیری خواهم‌کرد، بیان‌کرد: ما اعتقاد داریم شوراهای اسلامی چکیده خرد هر منطقه‌ای هستند و از این منظر برای شوراها یک پارلمان محلی هستند.

ملانوری با تأکید بر اینکه باید به وظایف و مسئولیت‌های شورای شهر را به درستی تبیین کنیم، یادآور شد: ارائه پیشنهاد جهت رفع کمبودها به متولیان و مسئولان ذی‌ربط یکی از این وظایف است که باید دقت کنیم که طرح کمبودها با ارائه پیشنهاد برای رفع آن باید در کنار هم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه ایجاد زمینه مناسب برای اشتغال و نظارت بر حفظ و حراست از تأسیسات عمومی نیز از دیگر وظایف شوراها است، گفت: خراسان جنوبی یک استان پر منبع و پر ظرفیت است که هنوز به شایستگی از ثروت خود بهره نگرفته است.

استاندار خراسان‌جنوبی اظهار کرد: اینکه بخواهیم تقصیرها را بر گردن یکدیگر بیندازیم مشکلی از مردم حل نمی‌کند بلکه باید با تعامل و مشورت راهکارهایی برای توسعه یافتگی خراسان‌جنوبی بیابیم و از ثروت و پتانسیل خود بهره بگیریم.

ملانوری با اشاره به اینکه ۷۶ درصد معدن زغال سنگ کشور در خراسان‌جنوبی تولید می‌شود و ظرفیت‌های معدنی ارزشمندی داریم، افزود: مرز و فرصت‌های گردشگری چون چهار اثر دارای ثبت جهانی از دیگر ثروت‌های ارزشمند استان ما است.

وی با تأکید بر اینکه زرشک، زعفران و عناب ما واقعاً مظلوم واقع شده و کشاورز ما از این پتانسیل بهره کافی نمی‌برد، ادامه داد: البته بر روی محصولات دیگر چون انار و پسته و … نیز باید کار کنیم که در ستاد توسعه خاوران در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره اینکه نتوانسته‌ایم تفکر توسعه‌ای را در خراسان‌جنوبی را ترویج کنیم، یادآور شد: هر چند در زمینه راه‌های خراسان‌جنوبی مشکلاتی داریم ولی طی سال‌های گذشته در زمینه دوبانده شدن جاده‌ها اقدامات ارزشمندی صورت گرفته است.

ملانوری گفت: دوبانده شدن جاده‌ها اقدام بسیار خوبی است اما کارشناسان معتقدند در کنار دوبانده شدن جاده فرهنگ رانندگی باید اصلاح شود تا شاهد کاهش تصادفات باشیم.

منابع داخلی استان را فعال کنیم

وی با بیان اینکه کار ستاد خاوران شکستن بوروکراسی اداری است، یادآور شد: اگر منابع داخلی خود را فعال کنیم بسیاری از زیرساخت‌ها با همین منابع فراهم می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه ۵ هزار میلیارد تومان در همین چند ماه سرمایه گذاری وارد خراسان جنوبی شده است، گفت: اگر طرحی در شهرستان جا به جا می‌شود، به خاطر این است که در یک نقطه دیگر سودآوری اقتصادی و شرایط سرمایه‌گذاری بهتر بوده است.

ملانوری با اشاره به اینکه اگر اراده کنیم می‌توانیم در همین دوره اول ریاست جمهوری همه شهرستان‌ها را از محرومیت خارج کنیم، یادآور شد: هر جا مسئله‌ای می‌بینیم، راهکار برای رفع آن ارائه دهیم و از اندیشه‌ها و افکار بهره بگیریم.

وی با اشاره به به روز رسانی سند آمایش و سند توسعه نهبندان گفت: برای بسیاری از معادن غیر فعال نیز شریک آورده‌ایم تا به بهره برداری برسد.

پروژه انتقال آب ۳۰ درصد پیشرفت دارد

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه ما استان کم بارانی هستیم، یادآور شد: یکی از بهترین راهکارها برای رفع این مشکل انتقال آب از خلیج فارس است که تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.