به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، حدود 60 شرکت فعال در بخش حمل و نقل هوایی جهان در راستای دستیابی به هدف توافقنامه پاریس تا سال 2050، متعهد شدند تا سهم سوخت پایدار در این صنعت را تا سال 2030 افزایش داده و به 10 درصد برسانند.
سوخت های پایدار از مواد اولیه تجدیدپذیر مانند زبالههای شهری و کشاورزی تهیه میشوند. چنین سوختهایی قبلاً در بیش از 250 هزار پرواز تجاری استفاده شده است.
این شرکت ها، که شامل خطوط هوایی، فرودگاهها و شرکتهای وابسته به بخش سفرهای تجاری میشوند، قصد دارند تا سوخت دارای کربن پایین را جایگزین سوختهای فسیلی برای خطوط هوایی جهان کنند.
بر اساس این گزارش، بخشهای مختلفی از جمله کشتیرانی، هوانوردی و فولاد، بیش از یک چهارم انتشار گاز CO2 جهانی را به خود اختصاص میدهند. کاهش انتشار گازهای گلخانهای در بخش هوانوردی یک چالش مستمر برای سیاست گذاران جهانی است.
شرکتهایی از جمله شل، ایرباس، بانک آمریکا، بوئینگ، خطوط هوایی آمریکا، فرودگاه هیترو، شرکت هواپیمایی ایبریا، توتال و ویزا از جمله 60 شرکتی هستند که این تعهدنامه برای تسریع استفاده از سوختهای پایدار را امضا کرده اند. شان دویل، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل خطوط هوایی بریتانیا، یکی از امضاکنندگان این تعهدنامه، گفت: پیشرفت در توسعه و استقرار تجاری سوخت هوایی پایدار برای کربنزدایی صنعت هوانوردی بسیار حیاتی است.
اقدام این 60 شرکت در پی درخواست انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی از دولتها و شرکتهای بزرگ نفتی برای تغییر مسیر خود و سرمایهگذاری در جهت حمایت از سوختهای پایدار هوانوردی صورت گرفته است.
در حالی که خطوط هوایی جهان همچنان برای کاهش آلایندگی کربن خود سرمایهگذاری میکنند، افزایش تولید سوختهای پایدار برای بخش هواپیمایی میتواند هزینهها را کاهش دهد