تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگ
لینک : econews.ir/5x3140097
شناسه : 3140097
تاریخ :
شرایط دریافت ویزای کار پس از تحصیل در کانادا اقتصاد ایران: همان­طور که می­دانیم، تحصیل در کانادا به علت مزایای بی­شماری که دارد، یکی از اولین انتخاب­های دانشجویان بین ­المللی است؛ اما داستان به اینجا ختم نمی­ شود و خیلی از این دانشجویان خواهان ماندگار شدن در این کشور و دریافت ویزای کار پس از تحصیل در کانادا هستند. خبر خوب این است که برخی از این دانشجویان پس از اتمام دوره تحصیلات خود، می­ توانند با دریافت مجوز کار کردن پس از فارغ­التحصیلی (PGWPs)، در این کشور بمانند و کار کنند.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،در ادامه این مقاله با قوانین و الزامات این برنامه آشنا می­ شویم. با ما همراه باشید.

مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی (PGWP) چیست؟

مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی (PGWP) نوعی اجازه‌نامه­ است که دانشجویان خارجی با دریافت آن، می‌توانند تا حداقل 8 ماه پس از دریافت گواهی، دیپلم یا مدرک تحصیلی در این کشور بمانند و به طور تمام وقت کار کنند.

این مجوز یکی از بهترین امکاناتی است که دولت کانادا برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته است، چرا که فرصت‌های زیادی برای کسب تجربه کاری در اختیار آنان قرار می‌دهد. همچنین مجرایی است که دانشجویان می‌توانند از طریق آن اقامت موقت کانادا را دریافت کنند و شانس خود را برای دریافت اقامت دائم این کشور محک بزنند.

برای درخواست این مجوز نیازی به ثبت پیشنهاد شغلی برای شرکت‌های مختلف نیست و فرد می‌تواند هر کجای این کشور به هر شغلی مشغول باشد، حتی مشاغلی که مطابق رشته تحصیلی او نیستند. البته مشاغلی که به معاینه پزشکی نیاز دارند، مثل کار در محیط مدرسه یا مراقبت‌های بهداشتی موارد استثنا هستند و از مشاغل مجاز PGWP محسوب نمی‌شوند.

برای دریافت ویزای کار پس از تحصیل در کانادا چقدر مهلت داریم؟

مهلت قانونی درخواست ویزای کار پس از تحصیل در کانادا، درسال 2019 به 6 ماه افزایش یافت؛ یعنی دانشجویان پس از اتمام دوره تحصیلات دانشگاهی و به محض فارغ‌التحصیلی با در دست داشتن برگه ریزنمرات و البته یک نامه رسمی از مؤسسات آموزشی معتبر (DLI)، می‌توانند برای دریافت ویزای کار پس از تحصیل در کانادا اقدام کنند. چنانچه مدت اعتبار ویزای تحصیلی قبل از دریافت ویزای کار به اتمام برسد، فرد یا باید خاک این کشور را ترک کند و مجدداً درخواست ویزای کار دهد، یا مادامی که در کشور حضور دارد به دنبال اخذ ویزای توریستی باشد تا زمانی که ویزای کار او آماده شود.

مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی تا چه مدت اعتبار دارد؟

طول مجوز کار بر اساس مدت زمان تحصیل فرد از حداقل 8 ماه تا حداکثر 3 سال متغیر است و تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند بیشتر از مدت زمان تحصیلی فرد باشد. فرضاً اگر دانشجو یک دوره کارشناسی 8 ماهه تا 2 دوساله را گذرانده باشد، مدت اعتبار ویزای کار او نهایتاً 2 سال و اگر دوره تحصیلی 4 ساله را گذرانده باشد، واجد شرایط مجوز کار 3 ساله خواهد بود. همچنین اگر دوره تحصیل فرد کمتر از 8 ماه باشد، با درخواست ویزای کار او موافقت نخواهد شد.

شرایط دریافت ویزای کار پس از تحصیل در کانادا چیست؟

اگر می‌خواهید ببینید که واجد شرایط دریافت ویزای کار پس از تحصیل در کانادا هستید یا خیر، این بخش را با دقت بخوانید. در زیر نکاتی که یک دانشجو را مجاز به دریافت ورک پرمیت کانادا می‌کند، آورده شده است.

  • شرایط سنی حداقل 18 سال
  • گذراندن یک دوره تحصیلی حداقل هشت ماهه و اخذ مدرک، دیپلم یا گواهینامه مربوطه
  • حضور مستمر در کلاس‌های درس دوره تحصیلی بدون وقفه و فاصله (البته به غیر از تعطیلات زمستانه و تابستانه برای دانشجویان کارشناسی)
  • گذراندن حداقل نیمی از دوره به صورت حضوری در کانادا
  • معتبر بودن مجوز تحصیل طی حداقل 180 روز گذشته (قبل از اقدام به درخواست ورک پرمیت)
  • دریافت نامه رسمی از مؤسسات آموزشی معتبر (DLI)

همچنین اگر هرکدام از موارد زیر در مورد شما صدق کند، مجاز به دریافت ویزای کار پس از تحصیل در کانادا نخواهید بود.

  • مجوز تحصیل شما بیشتر از 180 روز است که منقضی شده و درحال حاضر حضور شما در این کشور غیرقانونی باشد.
  • قبلاً PGWP دریافت کرده باشید.
  • در رشته زبان انگلیسی یا فرانسوی بعنوان زبان دوم تحصیل کرده باشید.
  • دوره‌هایی که گذرانده‌اید، جنبه آموزشی نداشته و صرفاً مربوط به تقویت خودشناسی باشند.
  • در برنامه جوایز دولت کانادا (Government of Canada Awards) که توسط تیم حقوقی Global Affairs Canada تأمین مالی می‌شود، شرکت کرده باشید.
  • بودجه تحصیلی خود را از تیم حقوقی Global Affairs Canada دریافت کرده باشید. (در صورت دریافت بورسیه تحصیلی کانادایی، همچنان واجد شرایط دریافت PGWP خواهید بود)
  • بورسیه Equal Opportunity Scholarship, Canada-Chile را دریافت کرده باشید.
  • در برنامه مبادله دانش‌پژوهان کانادا و چین شرکت کرده باشید.
  • در برنامه Organization of American States Fellowships شرکت کرده باشید.
  • بخش اعظم دوره آموزشی را از راه دور (در بستر آنلاین) گذرانده باشید.
  • دوره آموزشی را در یک موسسه غیر کانادایی واقع در این کشور به پایان رسانده باشید.

آیا می‌توان قبل از دریافت ورک پرمیت در کانادا کار کرد؟

در کشور کانادا، دانشجویان بین‌المللی اجازه دارند در دوره تحصیل خود تا 20 ساعت در هفته کار کنند؛ اما این شرایط فقط تا زمانی است که پایان‌نامه آن‌ها ثبت شود. به محض ثبت شدن پایان‌نامه، دانشجو دیگر اجازه کار کردن در این کشور را ندارد و باید تا موقعی که با درخواست PGWP او موافقت شود، دست نگه دارد.

به همین خاطر به دانشجویان بین‌المللی که قصد دارند برای دریافت ویزای کار پس از تحصیل در کانادا اقدام کنند، توصیه می‌شود قبل از تائید پایان‌نامه خود، به دنبال اقدامات مربوط به برنامه PGWP باشند تا به محض ثبت پایان‌نامه بتوانند درخواست ورک پرمیت خود را ثبت کنند. اگر دقیقاً همان روزی که پایان‌نامه ثبت شد، درخواست خود برای ویزای کار پس از تحصیل را ثبت کنید، دیگر نیازی به صبر کردن نیست و می‌توانید بدون وقفه کار کنید.

کلام آخر

اکنون می‌دانیم که اگر تحصیلات خود را به پایان رسانده باشیم و بخواهیم برای کار کردن در کانادا بمانیم، یکی از بی‌دردسرترین راه‌هایی که پیش روی ماست، ثبت درخواست مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی است؛ اما فراموش نکنید که این مجوز موقت است و نهایتاً 3 سال اعتبار دارد؛ بعد از آن باید به دنبال راهی برای دریافت اقامت دائم این کشور یا بازگشت به کشور خود باشید. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات دقیق در زمینه مهاجرت تحصیلی به کانادا و کار پس از تحصیل، از یک مرجع معتبر مانند سایت مهاجرت کانادا بخواهید تا شما را در زمینه دریافت ورک پرمیت و تبدیل آن به اقامت دائم کانادا راهنمایی کند.