تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سلامت
لینک : econews.ir/5x3140096
شناسه : 3140096
تاریخ :
عصب کشی دندان چیست؟مراحل انجام و علائم نیاز به آن اقتصاد ایران: عصب کشی دندان یا روت کانال که در انگلیسی به آن Root Canal گفته می شود یکی از انواع پروسه های دندان پزشکی محسوب می شود که در آن بخش داخلی و نرم دندان را از بین می برند. به بخش داخلی و نرم دندان که در عصب کشی آن...

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،عصب کشی دندان یا روت کانال که در انگلیسی به آن Root Canal گفته می شود یکی از انواع پروسه های دندان پزشکی محسوب می شود که در آن بخش داخلی و نرم دندان را از بین می برند. به بخش داخلی و نرم دندان که در عصب کشی آن...

عصب کشی دندان چیست؟مراحل انجام و علائم نیاز به آن

عصب کشی دندان یا روت کانال که در انگلیسی به آن Root Canal گفته می شود یکی از انواع پروسه های دندان پزشکی محسوب می شود که در آن بخش داخلی و نرم دندان را از بین می برند. به بخش داخلی و نرم دندان که در عصب کشی آن را از بین می برند پالپ گفته می شود، پالپ را بخش هایی همچون عروق خونی، بافت همبند و همچنین اعصاب تشکیل می دهند که سبب رشد دندان می شود. در این مقاله قصد داریم مراحل انجام عصب کشی دندان را بررسی کرده و سپس مواردی را که نشان می دهند آیا دندان های فرد به عصب کشی نیاز دارند یا خیر مطالعه کنیم.

مراحل انجام عصب کشی دندان

مراحل انجام عصب کشی عبارتند از:

  • 1- بی حس کردن دندان ها

معمولا اولین مرحله ی بیش از 80 درصد پروسه های دندان پزشکی، بی حسی است. در هنگام عصب کشی نیز دندان پزشک ابتدا دندان آسیب دیده ی فرد را بی حس می کند. بی حس کردن سبب می شود تا بیمار در حین عصب کشی هیچ دردی نداشته باشد، البته فراموش نشود که بی حس کردن دندان ها به معنای بی هوش شدن فرد بیمار نیست! در تمام مراحل عصب کشی بیمار تمامی مراحل را مشاهده کرده و آگاه است.

  • 2- تمیز کردن کانال ریشه

پس از آنکه دندان فرد کاملا بی حس شد سوراخ کوچکی در بخش بالایی دندان توسط دندان پزشک ایجاد می شود تا از این طریق بتوان دسترسی راحت تری به پالپ دندان پیدا کرده و آن را از بین برد. وقتی دندانپزشکی از طریق سوراخ ایجاد شده موفق شد تا به پالپ عفونی و آسیب دیده دسترسی پیدا کند با استفاده از فایل( ابزار های خاص دندانپزشکی ) آن ها را از دندان فرد به بیرون می کشد. این فرآیند تا زمانی که کانال ریشه کاملا تمیز شده و فضای کافی برای پر کردن باز شود ادامه می یابد.

  • 3- پر کردن کانال ریشه

پس از آنکه کانال ریشه ی دندان به خوبی تمیز و خالی شد، دندان پزشک با استفاده از ماده ای به نام گوتاپرکا آن را پر می کند. علاوه بر این پیش از پر کردن دندان با گوتاپرکا سوراخ ایجاد شده از طریق آنتی بیوتیک های مخصوصی پوشانده می شوند تا از احتمال بروز عفونت جلوگیری شود.

  • 4- پر کردن موقت

پس از انجام عصب کشی نوبت به پر کردن دندان های فرد می رسد. برای پر کردن دندان ممکن است یکی از روش های آمالگام و یا کامپوزیت دندان مورد استفاده قرار گیرد.

عوارض عصب کشی دندان

عصب کشی دندان ها ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد که موارد زیر از جمله ی این عوارض می باشند:

  • 1- احتمال بروز عفونت به وسیله ی باکتری ها

از آنجایی که در حین عصب کشی کانال های ریشه برای انجام عمل ضدعفونی باز می شوند ممکن است در زمان باز بودن کانال ها هوای موجود در فضا وارد آن جا شده و باکتری ها نیز به همراه هوا وارد کانال شده و سبب بروز عفونت شوند. البته اگر فرد از این طریق دچار عفونت شود می تواند از طریق مصرف دارو هایی همچون آنتی بیوتیک، ضد التهاب و... این عفونت را برطرف نماید.

  • 2- شکسته شدن دندان عصب کشی شده

پس از اینکه دندان فرد بیمار عصب کشی شد، آن دندان ضعیف شده و احتمال شکسته شدن آن بسیار بالا می رود. اگر فرد پس از عصب کشی دندان های خود بخواهد از بروز دندان شکسته جلوگیری نماید می تواند از روکش دندان کمک بگیرد، چرا که روکش های دندان ویژگی هایی دارند که برای مراقبت از دندان های عصب کشی شده بسیار مناسب می باشند.

  • 3- سوراخ شدن کانال ریشه

همانطور که گفته شد دندان پزشک از فایل برای عصب کشی دندان و ضدعفونی کردن آن استفاده می کند که این فایل سبب سوراخ شدن ریشه می شود، گاهی اوقات ممکن است این سوراخ بزرگ تر از حد معمول بوده و سبب بروز مشکلاتی شود.

علائمی که نشان می دهند دندان های فرد نیاز به عصب کشی دارند

در صورت بروز هر یک از موارد زیر در طولانی مدت بهتر است نزد یک دندان پزشک ماهر مراجعه نمایید چرا که ممکن است نیاز به عصب کشی دندان داشته باشید:

  • 1) ایجاد ورم در اطراف لثه

در صورتی که لثه های فرد ورم و درد لثه داشته باشند بهتر است نزد یک متخصص خوب مراجعه کند چرا که این موضوع می تواند نشانه ای از مشکلات زیر سطحی بوده و نیازمند به عصب کشی باشد.

  • 2) حساسیت به گرما و سرما

یکی از علائم رایجی که نشان دهنده ی نیاز دندان های فرد به عصب کشی است حساسیت آن ها به هوای گرم یا سرد می باشد. در حین خوردن و نوشیدن غذاهای سرد و یا گرم در صورتی که احساس درد خفیفی در دندان هایتان بکنید باید نزد یک دندان پزشک برای معاینه بروید.

  • 3) تغییر رنگ دندان ها

نمی توان در صورت تغییر رنگ دندان ها نظر قطعی داد که فرد به عصب کشی نیاز دارد! اما اگر بدون هیچگونه دلیلی رنگ دندان های فرد تغییر کند می تواند نشانه ی نیاز آن به عصب کشی باشد.

جهت مطالعه بیشتر به وبسایت dencareclinic.com مراجعه نمایید.