تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3136150
شناسه : 3136150
تاریخ :
ایران بیشترین یارانه انرژی را در جهان می دهد؛ مرفه ترها 25 درصد بیشتر از یارانه استفاده می کنند اقتصاد ایران: نماینده نجف آباد در مجلس، گفت: شیوه فعلی توزیع یارانه‌ها و عدم شناخت جامعه هدف در پرداخت یارانه ها موجب شده که دهک های بالا ۲۵ برابر کم درآمدها از یارانه استفاده کنند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به طرح تقاضای برگزاری  رفراندوم برای حذف یارانه پنهان و آشکار و پرداخت مستقیم آن به مردم، اظهار کرد: بنده این طرح را در راستای اصل 59 قانون اساسی و 36 قانون همه پرسی، این طرح توسط بنده در سامانه نمایندگان مجلس بارگذاری شد که تا کنون 22 تن از نمایندگان آن را امضا کرده اند.

وی افزود: طرح مذکور به منظور مطرح شدن آن در جلسه علنی به 100 امضا نیاز دارد. همچنین تصویب این تقاضا به کسب حداقل دو سوم آراء نمایندگان مجلس نیاز دارد.

نماینده نجفآباد در مجلس با بیان اینکه ایران سه سال متوالی است که بیشترین یارانه انرژی را در جهان میدهد که بالغ بر 86 میلیارد دلار یارانه آشکار و پنهان است،اضافه کرد : با توجه به پرداخت عدد بسیار بالای یارانه نقدی که سالانه پرداخت می‌شود لازم است بدانید کشور دوم پس از ما که بیشترین یارانه را می‌پردازد کشور چین با 30 میلیارد دلار و با جمعیت بیش از یک میلیاردو سیصد میلیون نفری است.

ابوترابی با بیان اینکه در حال حاضر و در روش کنونی قشر آسیب‌پذیر جامعه اثر مثبتی از یارانه‌های پرداختی را در زندگی خود احساس نمی‌کند، گفت:طبق گزارشات واصله دهک‌های اول که فقیر ترین قشر جامعه هستند بصورت پنهان و آشکار فقط 1.2 درصد از نظام فعلی یارانه بهره‌مند می‌شوند و دهک‌های دهم که به مراتب مرفه‌تر هستند حدود 25 درصد یارانه در سال را مصرف می کنند.

نماینده نجف آباد در مجلس ، ادامه داد: شیوه فعلی توزیع یارانه‌ها و عدم شناخت درست جامعه هدف ، در پرداخت یارانه ها موجب شده که دهکهای بالا 25 برابر فقرا از یارانه استفاده کنند.

ابوترابی افزود: در حال حاضر اسراف شدید در دهک‌های بالا وجود دارد که درنتیجه آن دهکهای برخوردار و مرفه کشور 25 برابر قشر آسیب‌پذیر و کم‌درآمد در حال استفاده از یارانه است.

عضو کمیسیون شوراهای مجلس بیان کرد:لذا با توجه به لزوم آگاه سازی مردم ازین ساز و کار غلط در کشور که باعث ناعدالتی شده  و همچنین اهمیت این موضوع در زندگی عامه مردم باید توسط خودِ آنها نظر سنجی و تعیین تکلیف شود.

ابوترابی بیان کرد: طبق این طرح یارانه پنهان به صورت نقد در اختیار مردم قرار می‌گیرد، آن‌ها خودشان براساس صلاحدید و متناسب با شرایط زندگیشان سیاست‌گذاری انجام می‌دهند؛ اگر ما بخواهیم اقدامی در حوزه معیشت مردم انجام دهیم که اثرگذار و ملموس باشد این اقدام که پیشنهاد شده یک مساله بسیار مهم است که باید آن را اجرایی کنیم.