تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگ
لینک : econews.ir/5x3133027
شناسه : 3133027
تاریخ :
استفاده از هوش مصنوعی ایده‌ای برای صنعت سینما اقتصاد ایران: استفاده از هوش مصنوعی و تولید مجازی ایده‌ای است که توسط برخی از فیلمسازان دنبال می‌شود تا در ایام کرونا بتوانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فیلم‌های خود را تولید کنند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، شیوع بیماری کرونا به همان میزان که بر صنعت‌های مختلف تأثیر گذاشت، صنعت فیلمسازی را نیز دستخوش تغییراتی کرده است.

استفاده از هوش مصنوعی و تولید مجازی ایده‌ای بود که توسط برخی از فیلمسازان دنبال شد تا در ایام کرونا بتوانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فیلم‌های خود را تولید کنند.

البته این ایده قبل از شیوع کرونا با ساخت فیلم‌های پسر جنگل و کینگ کونگ اجرایی شد اما به نظر می‌رسد به واسطه مزایای اینگونه فیلم‌سازی، مورد استقبال بیشتری قرار گیرد.

معمولا در این نوع فیلم‌ها در مقایسه با سایر فیلم‌های تولیدی، نقش اول سریال‌ها را انیمیشن‌ها ایفا می‌کنند. درنتیجه کارگردان از بازیگران کمتری در فیلم خود استفاده می‌کند.

استودیوی ربلیون Rebellion Studios که کتاب‌های کمیک، بازی‌های ویدئویی ، فیلم و جلوه‌های بصری تولید می‌کند، در حال حاضر در حال تولید محتوای فیلم با کمک موتور بازی‌های ویدیویی خود است.

این محیط مجازی در عرصه فیلم‌سازی منجر به تولید یک فیلم با کمترین تیم تولیدی می‌شود به این علت که کار دوربین و نورپردازی از راه دور انجام می‌شود و میزان کار مورد نیاز در مراحل پس از تولید به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد، زیرا تصاویر کامپیوتری در کنار اجراهای لایو اکشن ایجاد می‌شوند.

بن اسمیت رئیس فیلم، تلویزیون و انتشارات ربیلون در این زمینه می‌گوید: "به جای فرآیندهای گران قیمت پس از تولید ، تولید مجازی حجم زیادی از کارهای بصری را پیش می‌برد و به فیلمسازان اجازه می‌دهد تا فیلمبرداری خود را به گونه‌ای متفاوت برنامه‌ریزی کنند."

از نظر وی، فیلمبرداری به طور سنتی به دلیل هزینه تولید آن دشوار است و کارگردان هر شب برای ضبط تصاویر آنها تحت فشار قرار می‌گیرد اما ایجاد «پارتنون» از طریق یک موتور بازی می‌تواند روند را بهینه کند، زیرا کارگردان می‌تواند صحنه را با استفاده از محیط دیوار LED (3-d) عکاسی کند که سپس آنها را آزاد می‌کند تا صرفاً بر داستان و شخصیت ها تمرکز کنند نه فقط روی تدارکات فنی.

یکی از استودیوهایی که در حال حاضر مشغول ساخت فیلم به صورت تولید مجازی است استودیو وتا دیجیتال است. وتا دیجیتال ، یک شرکت جلوه‌های بصری دیجیتال است که توسط کارگردان "ارباب حلقه‌ها" پیتر جکسون در سال 1993 تأسیس شد.

گای ویلیامز  (Guy Williams) ، سرپرست جلوه‌های بصری وتا دیجیتال عنوان کرده است: با شیوع کرونا، ما متوجه شدیم، بسیاری از ابزارهای فیلم‌سازی در چالش‌های تولید فیلم در جهانِ پس از کرونا بسیار کاربردی‌تر است.

وی همچنین پیش‌بینی کرده است که در دراز مدت، تولید مجازی و تولید فیزیکی به گونه‌ای ادغام می‌شوند که شما نمی‌توانید آنها را از هم تشخیص دهید.

دیوید کانلی (David Connely) یکی از تهیه‌کنندگان جلوه ویژه بصری نیز در زمینه تولید مجازی فیلم و سریال معتقد است: این بدان معنا نیست که ما می‌توانیم بازیگران را جایگزین کنیم یا کل فرایند اکشن زنده را حذف کنیم ، اما تولید مجازی به ما این امکان را می‌دهد که برای ساخت فیلم برنامه‌ریزی کنیم و به عناصر اکشن زنده کمتری نیاز داریم. "

بر اساس صبحت‌های ویلیامیز و کانلی شبکه سی ان بی سی مطرح کرده است: تولید مجازی در حالی که هنوز هم می‌تواند راهی گران برای فیلمبرداری باشد اما پروازهای هوایی را برای فیلمبرداری کاهش می‌دهد و به کارگردانان این امکان را می‌دهد تا به مرور تغییرات ظریفی را در تولید فیلم ایجاد کنند، مانند رنگ موی یک شخصیت در یک ویژگی متحرک.

این شبکه تلویزیونی تولیدات مجازی را یکی از فاکتورهای مهم در رعایت فاصله اجتماعی دانسته که به کارگردانان این اجازه را می‌دهد تا بدون نیاز به درگیر کردن افراد در یک مجموعه تولید، یک فیلم کامل بسازند.

این شبکه با ذکر مثالی توضیح داده است که با تولید مجازی می‌توان مناظر دیجیتالی نیوزلند را خلق کرد یا به یک کارگردان در اسپانیا این امکان را داد که فیلم خود را با یک HoloLens طراحی کند.

HoloLens مایکروسافت، یک هدست براق نسل آینده‌ای با لنز شفاف است. در حالت عادی همانند یک عینک می‎توانید محیط اطراف خود را ببینید، اما ناگهان این محیط با اشیاء سه بعدی شناور در هوا، صفحات مجازی روی دیوار و شخصیت‌های مجازی که در اتاق نشیمن شما مشغول جست و خیز هستند پر می‎شود.

آن کارگردان سپس می‌تواند با یک طراح تولید در لندن کار کند تا مشخص کند که باید شخصیت‌های خود را در کجا قرار دهند. این امکان بدین معنی است که هر چقدر هم تیم تولید از یکدیگر فاصله داشته باشد، به فرایند خلاقیت ضربه‌ای وارد نمی‌شود.