تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استانها
لینک : econews.ir/5x3131502
شناسه : 3131502
تاریخ :
اختصاصی اکونیوز/ نگاهی به سهم ارز آوری صنایع اصفهان درخاورمیانه اقتصاد ایران: اصفهان- استان اصفهان به عنوان یک منطقه صنعتی و تولیدی در کشور چند سالی است که با فراز و نشیب های اقتصادی جایگاه خوبی در بازار کشورهای خاورمیانه پیدا کرده و شهرک های تجاری این استان اغلب با صادرات محصولات خود ارز اوری های قابل توجهی را برای کشور به ارمغان اورده اند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،جایگاه ممتاز اقتصادی استان اصفهان در کشور سبب شده تاسرمایه گذاری ها و صادرات محصولات تولیدی این استان بیش از پیش در بازار های خاورمیانه جلب توجه کند.
در این استان پهناور بیش از 1 میلیون و 751 هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ و 500 شهرک صنعتی در حوزه های صنایع پتروشیمی،تجهیزات پزشکی،الومینیوم،آهن،فولاد،پوشاک،نساجی،فرش،صنایع مسی و قلع ،پتروشیمی،نفت و... فعالیت دارند.
وجود چنین صنایع تولیدی باعث اشتغالزایی و کار آفرینی بیش از 700 هزار نفر در این استان شده است. درست است که وجود رکود و تورم اقتصادی شدید باعث شده تا بیکاری ها و تعطیلی بعضی از این صنایع را ایجاد کند اما حرکت تحولی بسیاری از این شرکت ها در مسیر خودکفایی آنهارا دوباره به مرحله احیا برگردانده و حال باید دید سهم ارز آوری این شرکت ها در بازار های خاورمیانه طی این چند سال چه قدر بوده است.

 سهم ارز آوری بازار فرش تولیدی اصفهان در خاورمیانه همچنان در جایگاه نخست
علی ماهانی دبیر اتحادیه صنایع تولید فرش اصفهان در گفت و گوی با خبرنگار ما اظهار داشت: استان اصفهان با دارا بودن 500 واحد تولید فرش دستباف و ماشینی سال هاست که بیشترین صادرات فرش را در بازار کشور های عراق،ارمنستان،تاجیکستان،افغانستان و کویت دارد.
وی افزود: با وجود تحولات سیاسی اخیر در کشور افغانستان میزان صادرات فرش اصفهان به این کشور را مقایسه با دو ماه گذشته 30 درصد کمتر شد که در صدد برقراری دوباره روابط تجاری با این کشور افزایش صادراتمان هستیم.
دبیر اتحادیه صنایع تولید فرش استان اصفهان تاکید کرد:میزان سهم صادرات فرش اصفهان از 3 سال گذشته تا کنون به کشور های خاورمیانه به ترتیب عراق 60درصد،ارمنستان 55 درصد، تاجیکستان 40 درصد،افغانستان 39 درصد،کویت 26 درصد بوده است.
ماهانی گفت: میزان درآمد ارزی حاصل از این صادرات در 3 سال اخیر بیش از 600 هزار دلار بوده است که این درامد توانسته کمبود و تامین مواد اولیه کارگاه های تولید فرش استان را برطرف کند.
وی تصریح کرد: بیشترین استقبال را از فرش اصفهان در بازار های خاورمیانه را مردم عراق و ارمنستان داشته اند.

سهم ارز آوری 500 هزار دلاری تجارت پوشاک اصفهان در کشور های حاشیه خلیج فارس
ابراهیم خطابخش رئیس شهرک پوشاک استان اصفهان اظهار داشت: افزایش تنوع پوشاک ایرانی باعث شده تا طی 2 سال اخیر سرمایه گزاری ها به این حوزه از سوی کشور های خاورمیانه دوباره قوت بگیرد.
وی افزود:در شهر اصفهان حدود 400 واحد تولید پوشاک وجود دارد که میزان صادرات این محصولات به کشور های خورمیانه از جمله عراق و پاکستان در سال جاری به نسبت سال قبل 50 درصد بیشتر بوده و ارز آوری 400 هزار دلاری را به بار آورده است.
رئیس شهرک پوشاک استان اصفهان اضافه کرد: با تفاهمی که امسال با اتحادیه نساجی استان بسته ایم مقرر شد تا این اتحادیه در تامین نخ و پارچه و دیگر مواد اولیه کارگاه های تولبد فرش ما اقدامات لازم به کار گیرد.
خطابخش گفت: با اجرای طرح تحولی که سال گذشته در مورد اصلاح و جمع آوری پوشاک نا متعارف در بازار و وارد کردن طرح و الگوی های جدید تولید داخل انجام گرفت دوباره توجه بسیاری از مردم را به پوشاک ایرانی جلب کرد.
وی یادآور شد: بیش از 50 طرح جدید برگرفته از الگوی لباس ایرانی_اسلامی از طرف متخصصین تولید پوشاک استان از سال قبل وارد بازار شد و جایگزین مناسبی برای لباس های نامتعارف غربی گردید.
رئیس شهرک پوشاک استان اصفهان تاکید کرد:همچنین طرح های ایرانی _اسلامی پوشاک اصفهان به جای خیلی از لباس های اروپایی موجود در بازار کشور های عراق،قطر، امارات شده است. پیش بینی می شود با تمهیدات و تسهیلات مناسب دولت جدید در زمینه اقتصاد میزان صادرات محصولات تجاری اصفهان در سال آینده بیشتر باشد.
گزارش از عیسی صادقی