تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاست
لینک : econews.ir/5x3127921
شناسه : 3127921
تاریخ :
در پی خروج از افغانستان مطرح شد؛ درخواست ژنرال های آمریکایی برای استعفای وزیردفاع اقتصاد ایران: ژنرال های بازنشسته آمریکایی با تهیه نامه‌ای از وزیردفاع این کشور خواسته اند که از مقام خود کناره گیری کند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از اینفو وار، حدود ۹۰ نفر از ژنرال‌های بازنشسته آمریکایی با تهیه نامه‌ای از وزیر دفاع این کشور خواسته اند تا از مقام خود کناره گیری کند.

درخواست کنندگان علاوه بر وزیر دفاع، همچنین خواستار کناره گیری «مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به دلیل نقش‌آفرینی در «خروج فاجعه‌بار» آمریکا از افغانستان شده‌اند و آن‌ها را به غفلت در انجام وظایف شأن در خصوص مسائل پیرامون خروج از افغانستان متهم کردند.

نویسندگان نامه گفته اند: عقب‌نشینی عجولانه باعث شده طبق برآوردهای اولیه نزدیک به ۱۵۰۰۰ آمریکایی و ۲۵۰۰۰ افغانستانی همکار با نیروهای آمریکایی در مناطق خطرناکی که کنترل آن دست دشمن بی‌رحم ما است سرگردان شوند. در حالی که استعفای میلی و آستین، تنها اقدام مناسب برای ابراز پشیمانی از عملیات عجولانه و خطرناک خروج از افغانستان است.

در ادامه نامه گفته شده: وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به عنوان مشاوران رئیس‌جمهور، بایستی با شدیدترین لحن توصیه می‌کردند این خروج خطرناک انجام نشود. اگر آنها از تمامی اختیارات شأن برای متوقف کردن این خروج عجولانه استفاده نکرده‌اند بایستی استعفا کنند و همچنین اگر آنها تمام توان شأن را برای متقاعد کردن رئیس‌جمهور جهت جلوگیری از خروج عجولانه از آن کشور به کار گرفته‌اند، اما موفق به جلوگیری از این اقدام نشده‌اند باز هم باید به نشانه اعتراض استعفا می‌کردند.

تصرف تجهیزات جنگی آمریکایی توسط طالبان از دیگر مسائل مورد توجه در این نامه است که درباره آن گفته شده: از دست رفتن میلیاردها دلار تجهیزات نظامی پیشرفته و افتادن آنها به دستان دشمنان مان فاجعه‌بار است. لطمه‌ای که به اعتبار ایالات متحده وارد شده قابل توصیف نیست. ما از حالا تا سالیان سال بعدتر در هر توافق یا عملیات چندملیتی شریکی غیرقابل اتکا دیده خواهیم شد. اعتماد به ایالات متحده لطمه‌ای جبران‌ناپذیر خورده است. همچنین دشمنان ما حالا به دلیل ضعفی که در افغانستان نشان داده شده برای اقدام علیه آمریکا جسور شده‌اند. در این میان ابتدا چین و بعد از آن روسیه، پاکستان، ایران، کره شمالی و دیگران بیشترین نفع را خواهند برد.

نویسندگان نامه در پایان بنا به دلایل عنوان شده از وزیر دفاع آمریکا و رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور باردیگر درخواست کرده اند تا از سمت‌هایشان استعفا کنند.

در بامداد سه شنبه، پنتاگون خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان و اتمام مأموریت آمریکا پس از دو دهه اشغالگری در این کشور را تأیید کرد.

شبکه خبری ان‌بی‌سی‌نیوز پس از خروج آخرین هواپیمای آمریکا از فرودگاه بین‌المللی کابل آن را «پایانی خون‌بار و پرآشوب» برای طولانی‌ترین جنگ آمریکا توصیف کرد.

با این حال خروج غیرمسئولانه آمریکا از افغانستان با انتقادات بسیاری روبرو شده است.

از جمله «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا در واکنش به خروج ناگهانی از افغانستان خطاب به جو بایدن گفت که آمریکا هیچ وقت تا این اندازه ضعیف نشده بود.