تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : پرونده
لینک : econews.ir/5x3103292
شناسه : 3103292
تاریخ :
ظرفیت معادن و نقش پیشران آن در توسعه اقتصاد ایران: ایران با داشتن ۶۸ نوع ماده معدنی در میان ۱۵ قدرت معدنی جهان جای گرفته است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران  ، کشور ما ایران از نظرمنابع و ذخایر طبیعی، دارای ثروت و مزیت‌های فراوانی است. اما این معادن بزرگ و گرانبها با مدیریت صحیح و ایجاد زنجیره‌ای از صنایع متعدد می‌توانند ضامن تولید و توسعه پایدار باشند. دراین پژوهش به شیوه اسنادی وبا نگاهی به معادن موجود درایران، اهمیت اولویت بخشی به الزام‌های تولید در توسعه اقتصادی کشور را بررسی می‌کنیم.

معادن ایران
ایران با داشتن ۶۸ نوع ماده معدنی در میان ۱۵ قدرت معدنی جهان جای گرفته است. کل ذخایر اثبات شده معادن ایران در حدود ۶۰ میلیارد تن برآورد شده که با اجرای اولویت اول اکتشافی کشور در گستره‌ ای به مساحت ۵۰۰ هزار کیلومتر مربع انتظار می‌رود به بیش از ۱۰۰ میلیارد تن برسد.

معادن در ایران بطور کلی در دوبخش معادن نفتی (شامل میدان‌های نفتی و میدان‌های گازی) و معادن غیرنفتی (شامل معادن مس، معادن سرب و روی، معادن آهن، معادن طلا، معادن سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی) طبقه بندی می‌شود.

 معادن نفتی
ایران از نظر مخازن گاز و نفت به ترتیب جایگاه دوم و چهارم را در جهان دارد. میدان‌های نفت و گاز ایران در محدوده‌های خشکی و یا آبی کشور در مناطق مرکزی و زاگرس در غرب و جنوب غربی و همچنین در دریا‌های خزر و خلیج فارس واقع شده است. برخی از این میدان‌ها چه منابعی که روی زمین واقع شده اند و چه منابعی که در بستر یا زیر بستر دریا‌های کشور واقع شده اند به دلایلی از جمله پیچیده بودن مراحل استخراج و تولید یا غیراقتصادی بودن آن غیر فعال هستند.
۱.۱ میدان‌های نفتی فعال: بر اساس گزارش وزارت نفت تعداد کل میادین نفتی در سال ۱۳۹۵ در خشکی و دریا ۷۴ میدان نفتی است که در جدول ذیل نمایش داده شده است:

متن کامل این مطلب در اینجا قابل دسترس است