تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : یادداشت
لینک : econews.ir/5x3101713
شناسه : 3101713
تاریخ :
کارشناس امور بازرگانی: فرصت ها و چالش های نرخ گذاری کالا و خدمات ! اقتصاد ایران: یادداشت مهندس حسین کیانفرکارشناس وتحلیلگر مسائل اقتصادی وبازرگانی درباره فرصت ها و چالش های نرخ گذاری کالا وخدمات واحدهای صنفی ،تولیدی وبازرگانی که به دفتر خبرگزاری اکونیوز ارسال شده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران  ، مهندس کیانفر دراین یادداشت تصریح کرده " اساسا قیمت گذاری وسیاست های مرتبط با آن از جمله مباحث مهم والبته پیچیده در موضوعات اقتصادی به شمار می رود، برای کشورهای در حال توسعه حتی بیش از کیفیت، به دلیل سرانه درآمد نه چندان بالا، دهک های مختلف جامعه در تنظیم وتعادل سبد معیشتی خود همواره گرایش به خرید محصولات با نرخ پائین تر رادارند، در یک اقتصاد آزاد ورقابتی ،امکان دست یابی به محصول مورد نظر وکسب رضایت مشتری به مراتب بیشتر از سایر اقتصادهای موجود می باشد،در واقع مشتری به دنبال رفع نیاز، همراه با نیازمندی با حداقل هزینه می باشد ، جائی که احساس فایده نه یک تجربه بلکه یک هدف می باشد، اما قیمت گذاری دولت ها براساس شرایط اقتصادی،گاهی موجب برهم زدن توازن سیستم عرضه وتقاضا می شودودر این آشفتگی نیز برخی افراد سود جو به بازار ورود نموده وبا احتکار، اختفاء وگرانفروشی وایجاد جو روانی نامناسب سیاست های دولت را با اختلال مواجه می نمایندنکته قابل توجه این است که سازمان ها در تعیین قیمت، اهداف زیر رادنبال می نمایند:

بقا؛ حداکثرسودآوری؛حداکثرعایدات فعلی؛حداکثر رشد فروش؛حداکثر بهره برداری از بازار؛رهبری کیفی بازار واهداف غیر انتفاعی.

دولت در مباحث قیمت گذاری غالبا به دنبال آرامش وتعادل بازار،امنیت کشور وپاسخگوئی به مسئولیت اجتماعی خود می باشد،لیکن ورود و تعیین فرایند مذکور باید به گونه ای باشد که معادلات بازاررا برهم نزند،تشکیل کارگروه تنظیم بازار کشور در سنوات اخیر متاثر از اهداف فوق می باشددر جائی دولت قصد حمایت از مصرف کننده رادارد که سیاست تثبیت قیمت(سقف قیمت) را اعمال می کندتا قیمت نهائی از حد تعیین شده تجاوز ننماید،لیکن قیمت سقف زمانی موثر است که از قیمت تعادلی پائین تر باشد غالبا در تنظیم بازار به عنوان پاشنه آشیل دولت این سیاست اعمال می شود،نتیجه اولیه این سیاست ،کاهش عرضه وافزایش تقاضا می باشد ،آنچیزی که در قیمت گذاری کالاهای اساسی شاهد هستیم، اما اثرات این سیاست در اقتصاد به صورت های زیر خودرانشان می دهدکه نمی توان آنرا نادیده گرفت ویا نسبت به آن بی توجه بود:

اما سیاست دومی که دولت در حمایت از تولید کننده وعرضه کننده اتخاذ می نماید ، سیاست قیمت تضمیمنی(کف قیمت) می باشد که برای برخی از محصولات کشاورزی ازجمله گندم به عنوان مهمترین کالای استراتژیک اعمال می شود.اما نکته حائز اهمیت این است که قیمت کف ،حتما می بایست از قیمت تعادلی بالاتر باشد،در اینصورت ،افزایش عرضه وکاهش تقاضا را شاهد خواهیم بود،اگر این سیاست بدرستی اجرا شود،نتایج زیر را در بازار شاهد خواهیم بود:

به دلایل فوق مازاد عرضه رانیز شاهد خواهیم بود ودولت این مازاد عرضه را با سه روش کنترل می کند، اول از طریق افزایش ذخایر، دوم از طریق صادرات در صورتی که ذخایر به اندازه مکفی موجود باشد وسوم با پرداخت یارانه به مصرف کننده .

واعمال سیاست فوق از سوی دولت به دو طریق صورت می پذیرد:

در روش اول دولت انبارهای مناسب واعتبار کافی برای خرید محصول رادارد،اگر قیمت گذاری براساس شرایط بازاروبه صورت کارشناسی صورت پذیردوطلب تولید کنندگان به موقع پرداخت گردد،هدف دولت در تنظیم بازاراینگونه کالاها به درستی محقق می گردد.

درروش دوم که به دلیل عدم وجود انبار مناسب ویا عدم تجمیع اعتبارات لازم ،سیاست تضمن قیمت بدون خرید را اتخاذ می نماید که در اینصورت دولت مکلف است در صورتی که قیمت فروش پائین تر از نرخ تضمینی باشد ، مابه التفاوت نرخ را در وجه تولید کننده ویا عرضه کننده پرداخت نماید.

نظارت وکنترل هر دوسیاست ، از پیچیدگی های خاصی برخوردار است ،در هرحال دولت می بایست اطلاعات دقیقی از میزان تولید ومیزان محصول فروش رفته در دست داشته باشد.

اینک  زمان آن فرارسیده است که اندیشمندان وصاحبنظران حوزه اقتصاد وبازرگانی، با بازبینی مجدد ساختار تنظیم بازاروهمچنین دستورالعمل نرخ گذاری مصوب سال 91در دولت جدید ، با بهره گیری از تئوری های اقتصادی وتجارب عملی مکتسبه طی سالهای اخیر،بسته جدید وموثری را برای تعادل بازار به عنوان دغدغه اصلی دولت سیزدهم پیش بینی ، طراحی وپیشنهاد نمایندتا در ماههای اولیه فعالیت دولت، مردم شریف وبزرگوارایران نیزاز برکات آن برخوردار گردند. "
   ان شاالله