تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3098861
شناسه : 3098861
تاریخ :
سد گُتوند ابرسازه ای به همت مهندسان ایرانی + فیلم اقتصاد ایران: در بخش اول میزگرد "گُتوند؛ افتخار ایران" مشخص شد که سد گُتوند بیش از ۴ دهه سابقه مطالعاتی دارد و محور فعلی ساخت سد گُتوند، محوری است که مورد قبول تمامی متخصصان برتر جهان که در جریان مطالعات این پروژه حضور داشتند بوده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، سد «گتوند»، ابرسازه‌ای است که به همت مهندسان ایرانی، طراحی و اجرا شده است و وجود این سد، طی 10 سالی که از آبگیری آن می گذرد، نقش موثری در تأمین آب خوزستان داشته است.

همواره در طی 10 سال گذشته، انتقادات گاه و بی‌گاه به پروژه سد و نیروگاه گتوند وجود داشته، اما در جریان مشکلات آبی تابستان امسال خوزستان، این انتقادات به شدت افزایش یافته تا جایی که برخی به ناحق، مدعی نقش مخرب سد گتوند در بروز اتفاقات اخیر خوزستان شده اند.

در دهمین سالروز آبگیری سد گتوند، به منظور پاسخگویی به شبهات و انتقاداتی که به پروژه سد و نیروگاه گتوند مطرح شده، میزگردی با عنوان "گتوند؛ افتخار ایران" با حضور علیرضا سعیدی، معاون فنی و مهندسی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، ناصر کامجو، کارشناس باسابقه مدیریت منابع آب کشور و محمد مرادی، مجری سد و نیروگاه گتوند برگزار شد که بخش اول این میزگرد در ادامه آورده شده است.

سعیدی: مطالعات سد گتوند مربوط به الان یا 10 یا 20 سال گذشته نیست. از دهه 40 شمسی نیاز به ساخت سدی که در پایین دست سدهای سلسله وار کارون قرار بگیرد، احساس شده بود. به جهت اینکه این سد، بالادست شهر اهواز باشد، از برق تولیدی آن استفاده کنند و به منظور تأمین و تنظیم آب شرب و کشاورزی شهرهای پایین دست مورد استفاده قرار بگیرد.

محوریابی و مطالعات این سد در دهه 40 با شرکت هارزای امریکا و فرمانفرمایان ایران شروع شد. این شرکت در مطالعات اولیه، 6 محور را برای احداث این سد مشخص کرد. دو محور پیشنهادی این شرکت، پایین دست محل فعلی سد گتوند است و چهار محور پیشنهادی، بالادست محل فعلی سد گتوند است. 

در دهه 50 شمسی، شرکت موننکوی کانادا مطالعات جدیدی انجام داد. این شرکت چهار محور را انتخاب کرد. دو محور بالادست محل فعلی سد گتوند بود، دو محور پایین دست محل فعلی سد گتوند قرار داشت.

بعد از آن، شرکت لامایر آلمانی در دهه 60 مطالعاتی انجام داد که سه محور را انتخاب کرد که دو محور بالادست محل فعلی سد گتوند و یک محور پایین دست محل فعلی این سد بود.

شرکت مشانیر ایران، شرکت کایتک چین و لامایر آلمان، به صورت ترکیبی از سال 65 تا سال 68 مطالعاتی انجام دادند و محور کنونی را به عنوان بهترین محور ساخت سد گتوند انتخاب کردند.

نیاز وجود سد گتوند در پایین دست سدهای کارون، از دهه 40 شناسایی و مورد تأکید قرار داشت و اینکه در محل فعلی سد گتوند، سدی با مشخصات سد فعلی ساخته شود، در سال 68  تعیین شد.