به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، جمعی از استادان دانشگاه و فعالان حمل و نقل، در نامهای به آیتالله رئیسی، رئیسجمهور منتخب دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران، خواستار توجه ویژه به حمل و نقل ریلی شدند.
در ابتدای این نامه آمده است: جناب آیتالله رئیسی، ضمن عرض تبریک پیروزی در انتخابات و آرزوی موفقیت در ادامه راه، ما بهعنوان جمعی از اساتید، دانشجویان و دغدغهمندان صنعت حملونقل ریلی کشور، وظیفه خود دانستیم تا نکاتی را در این حوزه به استحضار جنابعالی برسانیم؛ در شرایط کنونی حملونقل ریلی بهعنوان شاهرگ بدنه اقتصاد ملی، در وضعیت قابل قبولی قرار ندارد، با وجود اینکه راهآهن پیشران اقتصاد اغلب کشورهای توسعهیافته است، ترابری ریلی در ایران در بطن اقتصاد کشور قرار نداشته و بنابر عوامل بسیاری به حاشیه رانده شده است.
* صنعت ریلی چاه نفتیِ فراموش شده است
در ادامه این نامه دانشجویان و اساتید صنعت حمل و نقل ریلی آمده است: با نگاه به روزهای آغازین انقلاب صنعتی در کشورهای پیشرو، نقش صنعت ریلی را پررنگ و کلیدی مییابیم اما شاهد آن هستیم که این صنعت باوجود ظرفیتهای بسیار بالا، به طور شایسته در کشور مورد بهرهبرداری قرار نمیگیرد طوری که بسیاری از کارشناسان آن را به چاه نفتی فراموش شده تشبیه میکنند؛ کشور ایران دارای منابع و معادن سرشار و همچنین کارخانهها و صنایع بزرگ بسیاری است که حمل بار بیش از 90 درصد آنها توسط جاده صورت میگیرد، این شیوه از حملونقل هزینه بسیاری را برای صاحبان صنایع و همچنین هزینههای بلندمدت بسیار بیشتری را برای کشور رقم میزند درحالیکه با اقداماتی همچون افزایش بهرهوری، توسعه زیرساختهای لازم و ملزم ساختن صاحبان بار بزرگ به استفاده از حملونقل ریلی میتوان این صنعت را به جایگزین بسیار مناسبی برای دیگر روشهای حملونقل تبدیل کرد.
* بارهای ریلپسند هنوز با جاده حمل میشود
در بخش دیگری از این نامه آمده است: شاخصهای ارزیابی تخصصی راهآهن تصویر امیدوارکنندهای از شرایط فعلی صنعت ریلی ایران ارائه نمیکنند به طوری که برخی از شاخصها همانند بهرهوری یکسومی راهآهن ایران در مقایسه با میانگین جهانی، نشاندهنده عقبماندگی حملونقل ریلی کشور در سطح بینالمللی است، همچنین سرعت بازرگانی بهشدت پایین و نبود خطوط فرعی لازم موجب شده است که بسیاری از بارهای ریل پسند توسط جاده حمل شوند.
* نبود تناسب حقوق و مزایای کارکنان و کارمندان راهآهن در ازای فعالیت آنها
در ادامه این نامه به ایتالله رئیسی آمده است: از دیگر مشکلاتی که رشد این صنعت مهم کشور را با کندی مواجه کرده، عدم تناسب حقوق و مزایای کارکنان و کارمندان راهآهن در ازای فعالیت آنها است، این شیوه از پرداخت حقوق و مزایا که ثابت بوده و مبتنی بر عملکرد نیست، در مواردی موجب عدم انگیزه و عدم تلاش کافی برای پیشرفت مجموعه و در گاهی اوقات موجب بروز فسادهای مالی میشود که امید است با تصحیح برخی ساختارهای موجود مرتفع شود.
* دور خوردن مسیرهای ترانزیتی ریلی ایران توسط برخی از کشورهای منطقه
در بخش دیگری از این نامه فعالان حمل و نقل ریلی آمده است: در روزهای سخت تحریمهای ظالمانه که طبق نظر دولتمردان طی آن درآمدهای نفتی به کمترین میزان خود در سالیان گذشته رسیده است، با تکمیل و توسعه زیرساختها و فعالسازی مسیرهای ترانزیتی و همچنین برداشتن موانع پیش روی آن، درآمد حاصل از ترانزیت میتواند نقش بزرگی در کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی ایجاد کند؛ در مدت زمانی که استفاده از این ظرفیتها تحققنیافته است کشورهای منطقه با سرمایهگذاری در این حوزه در حال پیشی گرفتن از کشورمان هستند، دور خوردن مسیرهای ترانزیتی ما توسط برخی از کشورهای منطقه ظرفیت ترانزیتی ایران را در معرض خطر و تهدید قرار داده و در این شرایط هر لحظه غفلت برابر است با سالها افسوس در آینده؛ عوامل گفته شده و مشکلات ساختاری در تنظیم روابط حکمرانی این صنعت طی سالها استفاده بهینه از خطوط و ناوگان ریلی را در ظاهر به رؤیایی دستنیافتنی تبدیل کرده است و این در حالی است که راهحل همه مشکلات نام برده، موجود و قابلارائه است و با استفاده از ظرفیتهای علمی و دانشگاهی و همچنین مدیران آگاه و با تجربه قابل تحقق است.
در ادامه این نامه آورده شده است: تأکید ویژه مقام معظم رهبری به مقوله حمل و نقل بهویژه حملونقل ریلی، موید این نکته است که ضرورت دارد وزیر راه و شهرسازی در کنار توجه لازم به ساخت مسکن، اهتمام ویژهای در موضوع حملونقل ریلی و انتصاب مدیران مسلط و با تجربه در این حوزه داشته باشند، با اطمینان خاطر میگوییم که اعتماد به جوانان و افراد متخصص و متعهد همواره نتایج درخشانی را به همراه داشته، که خودکفایی در بخش قابلتوجهی از صنعت لکوموتیو و ریل ملی به دست جوانان نخبه همین مرزوبوم از جمله آنها است.
در پایان این نامه فعالان حمل و نقل ریلی به آیتالله رئیسی آمده است: از شما خواستاریم تا در سکانداری امور اجرایی کشور، راهآهن را همانند سایر بخشها بهعنوان پیشران اقتصاد، تولید و ارزآوری موردتوجه قرار داده و باتوجه به اینکه تحقق این امور را در گرو ایجاد وزارت حملونقل میدانیم، در صورت امکان برای تشکیل آن اقدام فرمایید، در غیر این صورت، قائممقامی برای وزیر راه در نظر بگیرید تا در سالهای آینده شاهد جهش ایران در این حوزه باشیم.
امضاء کنندهها:
محسن پورسید آقایی، مدیرعامل اسبق شرکت راه آهن جمهوری اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران (دانشکده مهندسی راه آهن)
مهدی غضنفری، وزیر اسبق صمت و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران(دانشکده مهندسی صنایع)
میرسامان پیشوایی، عضو یک درصد پژوهشگر برتر دنیا و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران (دانشکده مهندسی صنایع)
سید میعاد صالحی، مدیر عامل اسبق صندوق بازنشستگی کشوری و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران(دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت)
مسعود یقینی، ریاست دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت ایران
بابک احمدی ناقدی، مدیرعامل بخش حمل و نقل ریلی شرکت مپنا
امین اوحدی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران(دانشکده مهندسی راه آهن)
محمد تمنایی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان (دانشکده مهندسی حمل و نقل )
میثم جلالی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران(دانشکده مهندسی فناوری های نوین)
حمیدرضا حیدری، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران(دانشکده مهندسی راه آهن)
مرتضی رجبی، مدیرعامل شرکت احیاء ریل ایرانیان
محمود صفارزاده، استاد دانشگاه تربیت مدرس و پژوهشگر حوزه ی حمل و نقل
شروان عطایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران(دانشکده مهندسی راه آهن)
محمد فتحیان، ریاست دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران
احمد فهیمی فر، ریاست دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران
حمیدرضا کرمی، استاد دانشکده مهندسی راه آهن و عمران دانشگاه علم و صنعت ایران
مسعود مسیح طهرانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران
علیرضا معینی، ریاست دانشکده دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت ایران
محمد موسوی گزافرودی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران(دانشکده مهندسی راه آهن
احمد میرآبادی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران(دانشکده مهندسی راه آهن
احمدرضا اکبری، پژوهشگر حوزه ی حمل و نقل ریلی
محمد امین دژمان، پژوهشگر حوزه ی حمل و نقل ریلی
محمد حسین رضائیان، کارشناس سابق حمل و نقل ریلی مرکز تحول و پیشرفت ریاست جمهوری
محمدجواد شاهجویی، کارشناس اقتصاد حمل و نقل
محسن شاه محمدی، کارشناس برنامه ریزی حمل و نقل
علی ضیائی، کارشناس حمل و نقل و ترانزیت
مهدی عبدالملکی، کارشناس مطالعات و سیاست گذاری انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته
عرفان قربانعلی، کارشناس حمل و نقل ریلی انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته
سید مرتضی ناصریان، کارشناس ارشد و مشاور اقتصادی توسعه راه آهن
سبحان نظری، دبیر انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته