تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3076071
شناسه : 3076071
تاریخ :
مدیرعامل بانک توسعه صادرات: FATF تأثیری در مبادلات ارزی کشور ندارد اقتصاد ایران: مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: در شرایطی که ما در حال حاضر قرار داریم‌ و شبکه کارگزاری که در حال فعالیت است، FATF اثر خاصی رو کار ما ندارد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،علی صالح‌آبادی در نشست خبری امروز که به مناسبت سی‌امین سالگرد تأسیس بانک توسعه صادرات برگزار شد، با اشاره به اقدامات این بانک در حوزه توسعه صادرات اظهار داشت: مجموع فعالیت‌های ارزی بانک توسعه صادرات در سال 99 به دستور گذشته معادل 2 میلیارد و 879 میلیون دلار بوده است. 

وی در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر عضویت ایران در FATF گفت: در شرایطی که ما در حال حاضر قرار داریم‌ و شبکه کارگزاری که در حال فعالیت است، اثر خاصی رو کار ما ندارد.

وی افزود: با وجود محدودیت‌های خارجی تلاش ما در سالهای اخیر از جمله سال 99 این بوده است که صادرکنندگان بتوانند ارز خود را از هر نقطه به نقطه‌ای دیگر انتقال دهند و ما هم تحت هر شرایطی چه از طریق بانک و چه از طریق صرافی بانک این آمادگی را داریم که به صادرکنندگان در این زمینه خدمات بدهیم و می‌توانیم از هر نقطه به نقطه‌ای دیگر حواله و اسکناس منتقل کنیم. 

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با بیان اینکه بانک از اسکناس صادرکنندگان را هم برای رفع تعهد ارزی به نرخ روز خریداری می‌کند گفت: در بخش واردات هم برای نقل و انتقال ارز واردکننده همکاری لازم را انجام می‌دهیم. 

صالح‌آ‌بادی تصریح کرد: در سال گذشته 813 میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط توسط بانک توسعه صادرات پرداخته شد. توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا این بنگاه‌ها نقش زیادی در ایجاد اشتغال و افزایش رشد اقتصادی کشور دارند. 

وی همچنین از اعطای 214 میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته خبر داد و گفت: با توجه به ماهیت دانش‌محور بودن این نوع بنگاه‌ها فرایند اعتبارسنجی و اعطای تسهیلات به این بنگاه‌ها متفاوت است و ما در چارچوب ضوابط بانک مرکزی شرایط اعطای تسهیلات به این بنگاه‌ها را تغییر داده‌ایم. 

به گفته صالح‌آبادی میزان پرداخت ال‌سی‌ داخلی در سال گذشته 1311 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل آن 85 درصد رشد داشته است. 

* تامین مالی پروژه‌های پتروشیمی، بندری و فولادی

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در ادامه به پروژه‌هایی که توسط این بانک تأمین مالی می‌شود اشاره کرد و گفت: فاز اول پتروشیمی بوشهر سال 99 به تولید رسید که 400 میلیون دلار به ظرفیت صادراتی کشور اضافه می‌کند و امیدواریم با بهره‌برداری از فاز دوم این پروژه به صادرات سالانه یک میلیارد دلار محصول پتروشیمی توسط این بنگاه برسیم. 

وی افزود: پروژه دیگر بانک توسعه صادرات، توسعه بندر چابهار و سواحل مکران بود که زیرساخت صادراتی خوبی را برای کشور فراهم می‌کند. با تأمین مالی بانک توسعه صادرات، ظرفیت بارگیری در این بندر از 2.5 میلیون تن به 8 میلیون تن افزایش یافته است. 

صالح‌آبادی همچنین به تأمین مالی پروژه‌های فولاد اردکان یزد، فولاد کاوه جنوب کیش یا فولاد جهان‌روای اروند اشاره کرد و گفت: این پروژه‌های فولادی امسال به بهره‌برداری می‌رسند و همچنین پروژه پتروشیمی گچسر با ظرفیت یک میلیون تن اتیلن امسال یا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. 

وی به پروژه انتقال برق از ارمنستان به ایران اشاره کرد و گفت:‌ در برخی خبرها آمده بود که پروژه انتقال برق از ایران به ارمنستان در حال اجراست، در حالی که این اتفاق بالعکس است، به طوری که با بهره‌برداری از این پروژه 700 مگاوات ظرفیت جدید برق به ایران اضافه خواهد شد. پروژه‌هایی که بانک صادرات دنبال می‌کند همه در جهت تعامل با کشورهای دیگر از جمله کشورهای همسایه است. 

* هیچ بدهی به بانک مرکزی نداریم

مدیرعامل بانک توسعه صادرات تأکید کرد: در حوزه ال‌سی ریالی و خدمات ارزی، بانک از تمام ظرفیت خود استفاده می‌کند تا در حوزه تأمین مالی ، تأمین مالی حداکثری زنجیره صادرات مدنظر است، به طوری که اگر محصول یک شرکت به صورت مستقیم منجر به صادرات نشود اما با یک واسطه قابلیت صادرات پیدا کند، ما از آن بنگاه تولیدی هم حمایت خواهیم کرد. 

صالح‌آبادی با بیان اینکه همکاری با کشورهای همسایه برنامه راهبردی بانک است، گفت: هدف ما توسعه صادرات به ویژه توسعه صادرات به کشورهای همسایه است. ان‌شاءالله روزی برسد که نیاز کشور به فروش نفت از بین برود و درآمد ارزی دولت صرفاً برای توسعه زیرساخت‌ها مصرف شود. 

وی افزود: بانک توسعه صادرات هیچ بدهی به بانک مرکزی ندارد و در بازار بین‌بانکی هم از هیچ بانکی بدهکار نیستیم و اتفاقاً در این بازار عمدتاً قرض‌ دهنده بوده‌ایم و هیچ استقراضی نداشتیم. 

* پروژه اتصال برق ایران و ارمنستان امسال به بهره‌برداری می‌رسد

وی در پاسخ به سؤالی درباره پیشرفت پروژه انتقال برق ارمنستان به ایران گفت:‌این پروژه 70 تا 75 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به دلیل مسائل امنیتی که سال گذشته رخ داد، پیشرفت پروژه کند شد اما اکنون عملیات اجرایی پروژه با سرعت بالا در حال انجام است و ما تأمین مالی آن را انجام می‌دهیم. پیمانکار پروژه به ما قول داده که تا پایان امسال این پروژه به بهره‌برداری برسد. 

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در مورد ری‌فاینانس گفت: ری‌فاینانس برای واردات مواد اولیه در خطوط اعتباری کوتاه‌مدت است و در همین راستا ما از بانک تجارت پاریس 25 میلیون یورو، بانک ایران و اروپا 50 میلیون یورو، بانک پرشیا اینترنشنال لندن 30 میلیون یورو و میربیزینس‌بانک 10 میلیون یورو، ری‌فاینانس فعال داریم و برای واردات مواد اولیه تا حدود دو سال آینده امکان استفاده از این منابع وجود دارد. 

وی با بیان اینکه میزان تسهیلات اعطایی در سال 99 توسط این بانک 52 درصد رشد داشته است، در خصوص سرمایه بانک اظهار داشت: سال گذشته سرمایه بانک با 2 هزار میلیارد تومان افزایش به 5 هزار و 500 میلیارد تومان رسید، اما این افزایش سرمایه نقدی نبود بلکه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها انجام شد، ولی کفایت سرمایه بانک را بهبود بخشید و هم‌اکنون نرخ کفایت سرمایه بانک توسعه صادرات به 12.5 درصد رسیده است. 

صالح‌آبادی تأکید کرد: بانک توسعه صادرات نیازمند افزایش سرمایه نقدی است و ما تلاش می‌کنیم با تعامل با دولت بتوانیم سرمایه نقدی بانک را افزایش دهیم. 

* ترجیح می‌دهم در بانک توسعه صادرات بمانم

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید با توجه به اینکه شما به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی ریاست کل بانک مرکزی در دولت سیزدهم مطرح شده‌اید و به درخواست تیم رئیس‌جمهور منتخب برنامه ارائه کرده‌اید، اولویت‌های شما در صورت انتخاب به عنوان رئیس کل بانک مرکزی در دولت آینده چیست، گفت: با توجه به مسائل و کارهای مهمی که در حوزه صادرات و تأمین مالی بنگاه‌های صادراتی در بانک توسعه صادرات انجام می‌دهیم و یکی از اهداف اصلی ما کاهش وابستگی کشور درآمدهای نفتی است، ترجیح می‌دهم در این موقعیتی که قرار دارم به فعالیت خود ادامه دهم. 

وی در خصوص معوقات بانک توسعه صادرات هم گفت:‌ میزان معوقات نسبت به تسهیلات اعطایی 9.3 درصد است که البته این معوقات لاینحل نیست و بخش عمده آنها به خاطر مشکلات نقل و انتقالات ارز است و پس از دوره کوتاهی این معوقات وصول می‌شود.

* اولویت‌های دولت سیزدهم در حوزه بانکی

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در خصوص اولویت‌های دولت سیزدهم در حوزه پولی و بانکی اظهار داشت: سلامت سیستم بانکی، انتظام‌بخشی به وضعیت مالی بانک‌ها، کنترل اضافه برداشت‌ها و استقلال سیاست‌های پولی از سیاست‌های مالی از اولویت‌های دولت سیزدهم است.

وی افزود: باید استقراض بانکها و دولت از بانک مرکزی به میزان قابل توجهی کاهش یابد، چرا که یکی از راهکارهای اصلی کنترل تورم، کنترل نقدینگی است و برای کنترل نقدینگی باید استقراض دولت از بانکها و بانک مرکزی کنترل شود، تا جایی که استقراض‌ها از بانک مرکزی به صفر برسد. 

* سیاست پولی باید از سیاست مالی مستقل شود

صالح‌آ‌بادی تصریح کرد: استقلال سیاست‌های پولی از سیاست‌های مالی نکته بسیار حائز اهمیتی است و این بسیار مهمتر از آن است که رئیس کل بانک مرکزی چگونه و توسط چه کسی انتخاب می‌شود. به نظر من اینها اولویت‌های دولت سیزدهم در حوزه پولی و بانکی است. تخصیص ارز و اولویت‌های دارویی و مواد اولیه و لوازم یدکی کارخانه‌ها و همچنین اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام و تأمین کسری بودجه دولت به روش‌هایی غیر از استقراض از بانک مرکزی از اولویت‌های دولت سیزدهم است.

وی در خصوص رمزارزها گفت: رمزارز یک مسئله کلان است و فراتر از بانک توسعه صادرات باید به آن پرداخت. این موضوع باید در سطح مجلس، دولت و بانک مرکزی پیگیری و به چارچوب قانونی تبدیل شود. البته ما در زمینه رمزارزها جنبه‌های مختلفی را باید بررسی کنیم. جنبه‌های شرعی را باید در نظر بگیریم. 

وی تصریح کرد: آنچه که فعلاً مجاز شمرده شده است این است که افرادی که قبلاً اجازه تولید رمزارز داشته‌اند می‌توانند رمزارز تولید کرده و از طریق شبکه صرافی آن را صرف واردات کنند اما هنوز به صورت عملی این کار انجام نشده است ولی ما به صرافی بانک توسعه صادرات این را اعلام کرده‌ایم. 

صالح‌آبادی اضافه کرد: هنوز بسیاری از کشورها تصمیم روشن و مشخصی درباره رمزارزها نگرفته‌اند و تنها یک کشور السالوادور است که به صورت رسمی برای رمزارزها مجوز داده است. 

* می‌توانیم دینار عراق به ارزهای دیگر تبدیل کرده و تحویل دهیم

مدیرعامل بانک توسعه صادرات درباره انتقال ارز حاصل از صادرات از کشورهای عراق و افغانستان گفت: این بانک در چارچوب بانک مرکزی ارزهای صادرات را از طریق صرافی بانک نقل و انتقال می‌کند و البته صادراتی که بر مبنای ریال انجام می‌شود صرافی نمی‌تواند کار خاصی انجام دهد اما صادراتی که به صورت ارز وصول می‌شود به هر شکلی نقل و انتقال می‌شود. صادرکننده اگر دینار در عراق دارد ما آمادگی داریم این دینار را به ارز دیگری در کشور دیگر تبدیل کنیم و به هر ذینفعی که معرفی می‌شود تحویل دهیم.

وی در پایان گفت: سال گذشته با فروش 700 میلیارد تومان از موقعات بانک توسعه صادرات وصول شد.